Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Altenheim West

Gestart door PeterC, 03 augustus 2016, 23:14:45 PM

PeterC

Na een (te) lange modelbouwpauze ben ik toch terug aan het werk geraakt.
Lang nagedacht van wat ik wil en wat mogelijk is.
Wat wil ik?  Een 'technische' baan rondom de zolder.  Technisch?  Gewoon rails in blokken opgedeeld.  Rondom rond de zolder (heel wat meter spoor) met hier en daar een aftakking naar een 'zichtbaar' stukje spoor (diorama?).

Het probleem is dat ik rondom rond een 45° zolder heb (geen enkele muur – enkel dak). 
De rails komen op een stukje baan (plank) te liggen van 20 cm breed.  Overal dubbelspoor maar die 'technische' baan komt vlak tegen het hellend dak te liggen en duikt achter de spanten weg.  De ruimte tussen de spanten en de gyproc afwerking van de zolder laat echter maar een enkelsporige passage toe.  Voor en na elke spant moet ik dus een wissel voorzien om van de enkelsporige passage over te gaan naar een dubbelspoor (inhaalspoor, kruisspoor, schaduwstation, ...).



Van spant 'West' naar spant 'Noord' wil ik een stukje baan die die naam waard is.  Een eenvoudige stopplaats.  Wat vroeger eens een deftig stationnetje was, is nu verwaarloosd en enkel een modern 'boemeltreintje' stopt er nog.  De inhaalsporen aan het perron liggen er wat verwaarloosd bij en worden enkel nog gebruikt op de rijdagen van het 'Altenheim Dampfmuseum'.  Een laadkade moet dienen als provisorische kolenbevoorrading (kraantje en kolenvrachtwagen).  Hier wil ik slanke wissels gebruiken en een experiment wagen met niet Marklin rails met geïnproviseerde 'pukkels' (wel code 100).

Voor de 'technische' baan wil ik ook experimenteren: de bochten blijven Marklin (2241 en 2251) maar voor de rechte rails heb ik al een hoop Peco-flex liggen die ik van een volle middenleider ga voorzien (1,5mm vol koper op duimspijkers gesoldeerd).  Waarom die Peco-flex?  Gewoon voor de kostprijs.

Heel wat te doen en aangezien ik een HEEL trage modelbouwer ben, zal er wel wat tijd overheen gaan alvorens er iets zichtbaar wordt...
Groetjes, Peter


SuSke

Dan zullen wij geduldig op je volgende bijdragen wachten Peter  ;)

Het geheel lijkt me een leuk en haalbaar concept. De technische ronde kan vrij vlug gaan en heeft geen afwerking en dan keer op keer ons verrassen met een klein diorama.
Ben benieuwd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 04 augustus 2016, 00:31:31 AM
Dan zullen wij geduldig op je volgende bijdragen wachten Peter  ;)

Het geheel lijkt me een leuk en haalbaar concept. De technische ronde kan vrij vlug gaan en heeft geen afwerking en dan keer op keer ons verrassen met een klein diorama.
Ben benieuwd.

+1 !
Ik wens je veel bouwplezier en succes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Leuk en realistisch concept. Hoe verloopt het spoor buiten beeld, achter de spanten? Helixen naar groot schaduwstation? Twee keerlussen met extra opstelsporen? Rondom rond? ... maar ik snap dat het centrale, aangeklede modelbaandeel het groene stuk wordt. Veel plezier met het plannen en succes met de bouw!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman


Haha nog iemand die zijn eigen 3 rail gaat bouwen. Indien goed uitgevoerd werkt het prima. Ik begrijp enkel dat de keuze van de duimspijkers en de koperdraad  niet goed. Het lijkt mij nogal omslachtig en een werkje van lange duur. Niet dat het niet zal werken maar er is een eenvoudiger systeem en werkt voor 100% zowel voor rechte, gebogen rails en wissels.

Erik.

PeterC

Mannen, bedankt voor de aanmoedigingen.  Langzaam maar zeker...

Buiten het beeld verloopt het sporenplan rondom rond de zolder.  Op 110 cm hoogte is dat ongeveer 28 m.  Wel 6 spanten waar ik moet achter kruipen en het dubbelspoor op een enkelspoor laten komen en 6 bochten (de zolder is een 'korte-dikke' L-vorm).

Voor de zelfbouw 3-rail (Peco-flex) keer ik terug naar het prille begin van de drie-rail: een volle middengeleider.  Voorbeelden daarvan zijn hier en hier te vinden.
Mooi is het zeker niet maar de rondom-rond baan wordt deels aan het zicht onttrokken.

Voor de zelfbouw 3-rail in het zichtbare gedeelte ga ik toch wat meer mijn best moeten doen.  De puko's van Weichen-Walter bevallen mij wel maar zijn vrij duur.
Een alternatief zit in het achterhoofd.  Ik ga eens experimenteren met de pinnetjes van een haakse connector.




Vandaag een hoopje houten onderdelen kunnen klaarstomen om aan de eerste delen van de rondom-rond baan te beginnen.  Met Michiels hulp ging dat wat sneller (ik zagen en aftekenen en Michiel boren en verzinken).  Morgen misschien met een hoop lijm en schroeven al een deel in elkaar steken.
Groetjes, Peter


3rail

Ik heb destijds zwarte spijkers van Peco gebruikt en in de bielsen gezet.

Ik zal vanavond er even het eind resultaat op het forum zetten.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Gerolf

Erik gebruikt al jaren een goedkoop systeem. Als ik me goed herinner met voliëredraad of zo iets ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman


Inderdaad Gerolf zeer eenvoudig om te gebruiken en vooral goedkoop.




Voorbeeld met een oud Lima of Mehanospoor. Dit is een close up foto in werkelijkheid zie je de puntcontacten nog nauwelijks.


3rail

Zoals beloofd.

Hier mijn Peco rails en wissels met spijkers, ook van Peco.

De koperen band onder de rails is van Busch.





Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

PeterC

Mannen bedankt voor de info!

@Erik: ik dacht dit te hebben gezien in een artikel in MSM?  Een idee van welk nummer?  Leesvoer is altijd meegenomen.

Wat het systeem van Erik en Edward gemeen hebben is dat de puntcontacten midden in de dwarsliggers zitten.  Ik wil ze iets meer verdoezelen door ze tussen de dwarsliggers te plaatsen (in de ballast vallen ze minder op).




Ondertussen is het houtwerk voor de eerste bocht en aansluitende één-meter-delen klaar:



Volgende stadium: stevige poten, kurk, rails en valbescherming langs de binnenkant (de buitenkant is de 45° helling)...
Groetjes, Peter


Gerolf

Stevige constructie - maar ik ga er van uit dat je dak dat ook is  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Strak in mekaar gezet Peter maar ga je het spoor achter je dakgebinten laten lopen? Dat lijkt me niet zo'n strak plan, je wordt er ook niet jonger op (ook al blijf je wel jong van geest). Ik zou de baan toch voor de dakgebinten plaatsen, dan hoef je ook niet telkens wissels te leggen om van enkel naar dubbelspoor te gaan en viceversa, dat zal je treinenverloop een beetje stroef laten verlopen denk ik.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Olivier,

Jong van geest hoop ik nog een tijdje vol te houden, maar je hebt gelijk: ik verjong er niet op...

Doch volhard ik in de boosheid: de technische baan komt tussen en achter de spanten te liggen.  De hoogte is 110 cm.  Een niet onoverkomelijke hindernis om onder te gaan.  Een 'must' is dat ik mijn Velux nog moet kunnen bedienen en als de rond-om-rond baan voor de spanten komt, wordt dit heel moeilijk: ik kan nu nog gemakkelijk aan de hendel van de Velux maar krimpen staat mij ook te wachten en met een baan voor de spanten kan ik het al vergeten om aan de verluching te geraken.

Ik zie het rond-om-rond spoor als een uitgerokken schaduwstation.  Eén enkel spoor dubbel bereden en tussen elke spant een uitwijk/inhaalspoor.  Gaat dit problemen geven? Zeker en vast!  Het wordt dan voor mij een uitdaging om de rail-soft zodanig te fine-tunen dat dit op zich geen bottle-necks en dead-locks geeft.  Grof gerekend kan ik een 20-tal blokken in die rond-om-rond baan kwijt.  Als ik daar 12 stellen op zet, zijn er steeds 8 blokken vrij.  Op het zichtbare deel van de baan komen er nog enkele blokken bij.  Dus extra stellen.

...En hoe ouder ik wordt: hoe minder vlug de passage moet worden   ;)




Poten:

Groetjes, Peter


PeterC

Op zoek naar wat ideeën voor mijn baantje: twee weken geleden op weg naar de Vennbahn en via een redelijk grote omweg even langs Spontin gepasseerd (Le Chemin De Fer Du Bocq).  Het was donderdag en alles was in volle voorbereiding voor het rijweekend van 13-14/08.

Vriendelijk gevraagd of we even het terrein mochten verkennen en dat was geen enkel probleem.
Enkele foto's genomen van wat ik als museumbaan wil:





Ook de omgeving niet vergeten:






We hadden geluk op die dag.  In Spontin stond een vrij lange museumsleep met drie diesels.  Alles werd in gereedheid gebracht om ballast op te halen in de steengroeve van Dorinne.

Eventjes gewacht en we konden het vertrek van de sleep volgen.  Even verderop, richting Dorinne kwamen we de sleep tegen aan een overweg.

Zonder problemen konden we op de steengroeve van Dorinne.  Toelating gevraagd aan de eigenaar en zolang we maar niet vlak voor of achter zijn bull liepen, was het geen enkel probleem.  Beide ballastwagens werden op nogal een unieke manier geladenTot ze beiden vol waren.

Blijkbaar waren we op het juiste tijdstip op de juiste plaats.  In elk geval ideeën opgedaan!

Groetjes, Peter