Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

test model mijn eerste berg/heuvel

Gestart door Wim66, 28 juli 2016, 19:39:14 PM

Wim66

Ik ben dus aan de grote uitdaging begonnen. Het betreft een test model van een berg. Ik heb dit nooit eerder gedaan en was dus wat je kan noemen een uitdaging.

In maart dit jaar is ons dak gerenoveerd. En dan blijven van die mooie grote stukken over die ik na toestemming meegenomen heb. Van een tweetal stukken welke circa 30cm groot waren heb ik deze op elkaar geplakt met houtlijm.

Ter info het is isolatiemateriaal en geen piepschuim. Het is nogal een stug materiaal. Uit de nalatenschap van mijn schoonvader welke houtbereiding als hobby had heb ik via mijn vrouw veel gereedschap gekregen. Met een kapzaag heb ik deze zover kunnen behandelen dat ik voldoende ruimte kreeg voor het leggen van een rail.

Ik heb de berg behandeld met hout beitels ja wel hout beitels en met een houten hamer welke ook voor houtbereiding werd gebruikt. Met een beetje inzicht van wat ik langs Lijn 42 heb gezien en met dat plaatje in mijn hoofd ben ik aan de gang gegaan.

Nadat dat werk klaar was ben ik begonnen met het realiseren. D w z Ik heb zo'n pot plamuur gehaald bij de Action en een paar kwasten. De plamuur toch nog iets verdund en aan de gang gegaan. Eerst bijna witte kleuren, toen gemengd met olieverf kleur zwart. Hier en daar wat lichter en daar wat donkerder. Ik heb het totaal 2x gedaan en ben nogal tevreden over wat ik voor de eerste keer heb gedaan. Voor de liefhebbers: Ik had nog olieverf uit mijn AFV modelbouw periode van van Gogh. Een der beste voor dit vanwege de zeer fijne korrel

Bij de modelbouw handelaar in Bastogne gras gehaald. Toevallig van een Nederlands merk en heb 3 kleuren aangeschaft.
De gedeeltes ingesmeerd met houtlijm en toen het gras er op. Van het merk NOCH had ik de dennenbomen aangeschaft en ook de ballast. Daar ik ooit ergens had gelezen dat je bij dennenbomen altijd een oneven aantal moet gebruiken heb ik dit ook gedaan. De beplanting onderaan de baan en in de berg is een natuur product en wel mos Wat aangegroeid was langs de stenen van het weiland bij de buren.

Ik had nog oude PIKO rail liggen en kon deze als proef geplaatst worden. Opgevuld met ballast en vat gezet met verdunde
houtlijm op 1:1 basis. Na 24uur controle en alles was heel mooi opgedroogd en goed hard.

Toen behandeld met enkele soorten pigmenten verdund met White Spirit. De pigmenten zijn van MIG Pigment en van Star Dust Het moet een oud spoor vorstellen in de Ardennen. Maar ja nu heb ik nog een probleem. Om het goed af te maken zou ik dolgraag een bovenleiding aan willen leggen. Max 30cm lengte dus 2 masten met een bovenleiding.

Als iemand een oplossing weet voor de bovenleiding hoor ik dat heel graag.

Ik heb hier en daar navraag gedaan en van de een krijg je nooit antwoord en van de ander dat ik van alles een set moet aanschaffen maar wat moet ik met sets waarvan ik niet weet of ik dat ooit wel zal doen? Maar ook hoe zet ik een bovenleiding in elkaar. Deze wordt niet aangesloten maar is puur decoratie.

Daar dit goed is gelukt volgens mij wil ik gaan beginnen met het echte werk op mijn spoorbaan. Ook daar zal een stuk berg/heuvel zijn wat in de Ardennen voorkomt. Immers mijn baan zal een Ardense baan worden met Lijn 42




Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

59erke

Ziet er zeker niet slecht uit, Wim

Je rails zou ik persoonlijk inlijmen met verdunde boekbinderslijm ipv houtlijm. Deze heeft het voordeel dat nadien de rails onbeschadigd verwijderd kunnen worden mocht je je baanplan ooit willen wijzigen.

Bovenleiding kan je perfect zelf maken, hieronder vind je een link voor het zelf maken van bovenleidingsmasten.
Opgelet is wel in N schaal maar met wat omrekenen van de maten misschien ook bruikbaar voor HO.

http://home.scarlet.be/~ir003673/www/nl/bovenleiding.htm

De rijdraad zelf kan je kopen maar eventueel ook zelf maken van dunne messing of koperdraad.
Ik geloof dat Olivier hier op het forum dit ook gedaan heeft.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Snobby Crash

Hey Wim,

voor je eerste proef ziet het er heel goed uit !
Ik zou wel wat meer aandacht schenken aan het
vervuilen van je rail. Kijk eens naar een echte spoorstaaf,
die is bijna egaal overal even roestig. Bij jou zie ik er verschillende
tinten in...

Geert

Houdini

Voor een eerste keer ziet dat er alvast zeer netjes uit! Mooi zo!

Michael

Hoi Wim, leuk diorama van een stukje bosrijke Ardense rotsige heuvel, volgens mij heb je zelf al heel wat ervaring met schilderen, persoonlijk geef ik zelf niet de voorkeur aan "Koop" bomen, ben al een paar jaar bezig om af en toe zelf bomen te maken, gaat steeds beter.
De opmerking van de hierboven zou ik zeker meenemen tijdens de verdere bouw van je baan, succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

alles lijkt ok maar die dennebomen zouden evengoed in mijn tuin kunnen staan, ik denk en ben zeker dat daar in de Ardennen wel andere exemplaren staan ! :-\

Wim66

Allereerst een dank aan jullie allemaal voor de reactie met complimenten, opmerkingen en tips. Alles zeer welkom en zal zondermeer ter harte worden genomen.

Wat de bomen betreft. Ik zal het eens gaan proberen. staat al een poosje op een lijstje om dat eens te gaan proberen. Wie niet waagt die niet wint is een gezegde. En Peter ja inderdaad staan er wel andere bomen hier. Helemaal met je eens. Vanochtend nog binnen door gereden via Vielsalm, Grand Halleux naar Trois Pont en dan rij je dwars door de natuur en kijk je i v m de baan wat voor bomen er staan en welke combinatie ik kan gaan maken. Dit terwijl je weet dat op de heen weg Lijn 42 links en op de terug weg rechts pal naast je loopt.

Wat de rails betreft moet ik mij een beetje schamen. Ik had al een foto gemaakt dit stukje rail is pal voor het viaduct van Gouvy komende van Vielsalm. Ik stond daar te wachten in een weiland op de hout trein die met de drie reeks 77/78 zoals eerder ergens op dit forum geplaatst.  Ik had beter moeten weten. Maar ook andere verf Vallejo is heel goed maar op metaal van de rails is er geen goede hechting en kan ik beter Revell of Humbroll gebruiken denk ik.

Zie de foto van de rail die ik gemaakt had speciaal hievoor:




Maar nogmaals mij oprechte dank aan jullie allen

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Gerolf

Wim,

Ik heb je inleidende verhaal aangepast. Je had blijkbaar met copy-paste twee keer hetzelfde verhaal na elkaar.

Over bovenleiding: op mijn webstek staat een link, en het heeft ooit in MSM gestaan:
http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nboven.htm
Maar: als je wat geduld hebt: bij MTD zijn we een nog mooiere versie aan 't maken :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Wim66

Gerolf

Als eerste sorry ik heb deze fout niet gezien anders had ik deze al hersteld. excuses hier voor ook dank voor de link die je stuurde heb ik aandachtig bekeken Maar ik ben geduldig en wacht dus nog even af geen probleem

Nogmaals dank en excuses

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

SirGresley

Die rotsen zijn fantastisch gelukt. Ik begin, op de treinclub, eerst met zwart, dan wat groen, bruin, maar niet te dikke verf. (Action tubes)  Grijs hoeft eigenlijk niet want als laatste dry brushen met wit. Iedereen denkt dat het moeilijk is maar als ge het niet probeert...
En zoals de anderen zeggen: gooi die "kerstdennen" maar weg of zet ze kort bijeen als tuinafsluiting.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Wim66

Dag Bert,

Dank voor je leuke reactie. Ja inderdaad als je niet begint weet je het verder ook niet. Ik heb veel modelbouw gedaan en specialiteit in de AFV schaal 1:35. Dit dan weer met grote interesse in de Duitse tanks. Ik heb daar in geleerd met de kleuren te werken en ook de schaduw effecten te maken van verouderde verf etc.

Bij voorkeur spuit je de tank mat zwart. En dan ging je de kleuren langzaam opbouwen. de ene kant wat dunner en de andere kant wat dikker. Hierdoor kreeg je een mooi schaduw effect. Dan met de andere kleuren en dry brushen verder. Ook de markings dus zoals de transfers er opzetten en met matte vernis overspuiten. De tracks met roest verf behandelen en ook vaak met modder voorzien. de maakte je gewoon van tuinaarde gemengd met houtlijm.

Maar je weet je kan beter van licht naar donker gaan als je onderlaag licht van kleur is. Dat is nu de techniek die ik heb toegepast. De heuvel was al crème van kleur vanwege het isolatiemateriaal. De plaatsen die ik licht wilde hebben heb ik met wit/heel licht grijs behandeld en diverse stukken veel te groot. Hier over heen op de plaatsen die wat donkerder wilde hebben er over heen en ga zo verder. Ik ben dus van licht naar donker gaan.

In vele delen van rots gesteente zit ijzer . Door invloed van buitenaf o a regen en andere vocht zaken heeft dit invloed en gaat het gesteente verkleuren naar bruin. Door andere natuur reacties worden andere delen zwart. Een voorbeeld voor mij was een stuk rots gedeelte langs lijn 42 bij Cierreux waar ik vaak langs kom.  Ik heb dit dus getracht na te maken waarvan ik zelf niet ontevreden ben. Het was voor mij een goed leerstuk mag ik zeggen. En ja die bomen ach dat was maar voor decoratie en als test.

We gaan nu verder zoeken of dit zelf eens gaan proberen zoals al werd voorgesteld dat te gaan doen. Al ben ik al een ouder iemand dan is er toch een gezegde wie niet waagt die niet wint. En niet geschoten altijd mis. Waar of niet? Maar ik wacht op iemand die voor mij iets zou gaan doen met tekeningen en aan de hand daarvan ga ik verder en zal er een leuke heuvel stuk achter de baan gaan komen. Ik wacht met volle spanning op zijn reactie.

Wat betreft je verf; Inderdaad hoor ik ook steeds meer dat mensen hun artikelen bij de Action aanschaffen. Ik heb zelf daar ook al het e e a gehaald en ben zeer tevreden daarover. De verf heb ik nog niet uitgetest. Ik heb nog zoveel vanuit de modelbouw periode dat ik voorlopig nog vooruit kan een lange tijd. Ik heb Talens en van Gogh gelet op de zeer fijne korrels die deze olie verf heeft en heel goed is in de modelbouw. Bij de huidige heuvel ben ik niet begonnen met dry brushen. Het is er zo opgezet zoals je het ziet. Gewoon die kant en klare pot plamuur/gips van de Action maar dan iets verdund en verkleurd met de olieverf. 

Morgen moet ik naar Malmedy en kom ik langs de Action al daar, ik zal eens binnen gaan en kijken naar de olieverf. Als je een kleur nummer heb hoor ik dat graag. Moet nog even kijken voor een spuitbus aluminium, dit om een water toren te spuiten en daarna te wheateren.

Ik hoor graag je reactie verder en nogmaals dank voor je reactie

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

SirGresley

Hey Wim,

Die verf van de Action is acrylverf dus op waterbasis.

De techniek voor het verven is hetzelfde in elke schaal, juist dat je vroeger voor 1/35 gedetailleerde moest werken.
Tegenwoordig worden de materialen (verweerpoeders, glaze, verf, ...) voor modelbouw ook bij de modeltreinen gebruikt.

Doe zo voort! 8)

Bert
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama