Werkje voor warme dagen

Gestart door Peter, 25 juli 2016, 13:00:38 PM

Peter

Een aangenaam werkje tijden de warme (zeg maar hete) dagen is het onderhoud van mijn modellen.
Rustig zittend onder de pergola van het tuinhuis (ja het is afgeraakt)  kan ik mijn modellen onderhouden
smeren, afborstelen met zacht penseel, en de kleine detail onderdelen (indien nog niet gedaan) aanbrengen.

Een dankbaar model is mijn Rivarossi E10 003 dat nu eindelijk klaar is.
Op onderstaande foto ook zichtbaar is een zachte handschoen uit mijn echtgenote haar Swarowski verzameling, zodat er geen vingerafdrukken op het model overblijven.  (van die handschoenen krijgt ze er toch regelmatig)

DSCN2289-2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Zo'n handschoenen zijn mooi materiaal, maar ik ben ze in de gewone handel nog nooit tegengekomen

Peter

#2
Zo, drie modellen op een zondag namiddag is voldoende. Er zullen nog wel dagen volgen (nee, vandaag niet)

Eerst een Liliput E10 001 (bij het grote voorbeeld de eerste E10 ooit gebouwd) Prachtig model met uitstekende rijeigenschappen en zeer goed gedetailleerd
dus, zeg mij geen slecht woord over Liliput. Het enige verkeerde (eigen fout) is dat ik toen de verkeerde E10 001 kocht, namelijk die met twee frontlampen, i.p.v die met de drie frontlampen in A vorm; De handelaar (hier niet ver uit de buurt) was zelfs na 14 dagen niet bereid te ruilen.
Spijtig, maar niets aan te doen

P1000175 by Peter Verlooy, auf Flickr

Als laatste gisteren, de Roco E03 001 een speciale uitgave want dit is de E03 met de verlengde stuur kabines, waarbij het grote voorbeeld (en ook Roco dus) een verlengde 103, wegens feestelijkheden, in de kleuren van de allereerste E03 liet schilderen (daarom ook de Einholm panto's) De enkele rij roosters hadden ze wel gekorigeerd. Maar dus wel een prachtig model.

DSCN2291-2 by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: marc goovaerts op 25 juli 2016, 13:23:54 PM
Zo'n handschoenen zijn mooi materiaal, maar ik ben ze in de gewone handel nog nooit tegengekomen

Overtoom heeft die katoenen handschoenen - worden gebruikt om foto's en zo te manipuleren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Overtoom heet ondertussen blijkbaar Manutan.
Ze hebben er inderdaad katoenen handschoenen. 12 paar voor 7,80.
Bedankt Gerolf !

Gerolf

Citaat van: marc goovaerts op 26 juli 2016, 15:32:32 PM
Overtoom heet ondertussen blijkbaar Manutan.

Wist ik niet - ook bedankt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Citaat van: marc goovaerts op 26 juli 2016, 15:32:32 PM
Overtoom heet ondertussen blijkbaar Manutan.
Ze hebben er inderdaad katoenen handschoenen. 12 paar voor 7,80.
Bedankt Gerolf !

Maar je kan er niet als particulier aankopen  :(

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

#7
Dat soort handschoenen zijn ook regelmatig te koop bij Kruidvat, Hema, apotheek enz. De duurdere soort kan je bij een bevriende juwelier, fotograaf en ...natuurlijk, als je lid bent in de Swarowski winkels zelf (maar dan wel samen in een onderhouds setje)
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

#8
Citeer

Maar je kan er niet als particulier aankopen  :(

Mvg
Koen


Ik dacht het wel hoor, alleen dien je wel een account aan te maken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

Het vervelendste is het openen (en soms terug monteren ) van de modellen.
Er bestaan ........ik weet niet hoeveel verschillende manieren (zelfs bij loks van hetzelfde merk)  om de kap af te nemen en zelfs dan geraak je nog niet aan de lagers om te smeren of in te vetten. Er zijn er zelfs waar je draadjes moet los solderen, printplaat afnemen en of gewichten losschroeven. (en zelfs dan)  En dan spreek ik nog niet van modellen waar je heeeeeeel voorzichtig mee moet omgaan of je breekt allerhande onderdeeltjes af, of je moet verschillende kleine onderdeeltjes eerst terug demonteren..Waar is de tijd van 1 of 2 schroefjes losschroeven en je kon overal aan.
Met vriendelijke groeten
Peter

59erke

Dat heet wegwerpmaatschappij, Peter.

Fabrikanten produceren iets, wat geen intentie heeft om ooit nog hersteld te worden.
Liever weggooien en nieuw kopen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Peter

#11
Weer twee loks gedaan.

Eerst de Roco V80 008. Dit is de versie met de geluidsdemper (bij het grootbedrijf) op het dak van de stuurstand.
Toen ik het model kocht zat deze in een digitale startset (lok, rijtuigen, rails en digitale set, die samen goedkoper waren dan de lok alleen +decoder)
Zeer goede rijeigenschappen.

DSCN2467 by Peter Verlooy, auf Flickr

Als tweede..zowat de nagel van mijn doodskist.
De Piko E63 08 Prachtig model, zeer gedetailleerd, maar....de rijeigenschappen, die enkel te verbeteren zijn door de as met wielen met antslipbandjes te vervangen door een as met wielen zonder antislipbandjes en.....een Faulhaber. Maar daar waag ik me niet aan. Resultaat, de lok staat meestal op een afstelspoor en mag soms een paar rondjes op max.snelhied (is niet hard) rijden
O, en dan zwijg ik nog van het openen en sluiten van dit model :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#12
En we gaan verder met de grotere modellen.
Om te beginnen, de Brawa V320 001, de enige lok van deze reeks bij het grootbedrijf en ondanks zijn ouderdom nog steeds  in dienst, wel niet meer bij de DB maar bij een bouwbedrijf.
Het Brawa model is trouwens een van de zwaarste loks (in gewicht) op mijn baan.



En dan beginnen we aan het serieuze werk, en trouwens waar mijn voorkeur naar uit gaat, namelijk de stoomloks.

De Roco Baureihe 01 064-2. Prachtig model, dat al wat jaren meegaat.
Niet makkelijk te onderhouden, want voor de kap af te nemen van zowel lok als tender zijn er verschillende schroefjes te lossen, en....de cardan uit elkaar te halen. Dat gaat allemaal nog, maar het terug monteren is een ander paar mouwen. Eens terug in elkaar, zoals op de foto, een super model.

DSCN3333 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

mooi werkje  ;D ;) die je daar doet, trouwens nu is het niet meer zo warm hé Peter?

Peter

Niet meer zoooo warm, maar toch "TE" om op de zolder aan mijn baan te werken.
Trouwens xx modellen vraag een hele tijd om ze allen te verzorgen
Met vriendelijke groeten
Peter