Friemelwerkjes

Gestart door Peter, 04 juli 2016, 17:00:11 PM

Peter

Blijkbaar begint mijn handvastigheid toch langzamerhand terug te komen (gelukkig maar)
Had hier al een hele tijd een paar setjes Weinert 4313 Gepäckträger (bagagedragers-in het Vlaams "Porte bagages" ;)) liggen en wilde toch eens testen of het zou gaan om zo'n friemelwerkje te doen
En blijkbaar..... :D :D :D
Een Ford Taunus is het eerste model dat zo'n ding op het dak krijgt.
Uitgesneden en de  zijkanten al geplooid is al gelukt. Nu nog beide steunen uitsnijden, plooien en onder de drager lijmen.
Alvast even op het dak gelegd om te kijken of de afmeting past en ja hoor...het past




Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Gelukkig!

Geeft echt meerwaarde aan het model Peter!
Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Gelukt  ;D
De pootjes staan er onder en het rek even los op het dak gezet om te testen.
Nu nog lijmen en een paar valiezen er op bevestigen (niet lijmen maar met een paar draadjes-nee, geen rekkers ;D)

Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

scheel meteen een pak Peter, heb zo eens wat spullen op het bagagerek van een auto geplaatst en was totaal anders, heb die wel vast gezet met krimpkous.


marc goovaerts

Het geeft een heel mooi effect, maar moet hij niet wat breder zijn ? Ik herinner me (met mijn R4ke) dat dit soort dakrekken vastgezet werd op de dakgootjes boven de deuren ?

Gerolf

Het model ziet er een stuk meer "compleet" uit zo. Ferm  8)
Maar ik denk dat Marc gelijk heeft ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: marc goovaerts op 05 juli 2016, 16:25:41 PM
Het geeft een heel mooi effect, maar moet hij niet wat breder zijn ? Ik herinner me (met mijn R4ke) dat dit soort dakrekken vastgezet werd op de dakgootjes boven de deuren ?
dat is zo !  ;)

Peter

Ik herinner me dat vroeger onderaan de steunen (voeten) van het rek zwarte rubberen soort zuignappen stonden. De rek zelf werd vastgezet met langs elke  zijde een metalen draadstang met onderaan een soort klemmen die achter de dakgoten haakten en aan de zijkant van het rek met een soort metalen ring vastgemaakt waren. Je hoefde enkel de moeren op de draadstang aan te vijzen om het rek vast te zetten.

Wat de breedte aangaat: er bestonden oneindig veel modellen zowel in lengte, breedte als in vormgeving.

PS: de imitatie draadstangetjes moeten eens het rek op een definitief model staat aangebracht te worden
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Goed mogelijk. Bij het mijne ik denk dat het een Brico-exemplaar as) waren de onderste dwarsstangen verstelbaar, zodat de voeten met klemmen op de dakgootjes vastgezet konden worden.

bellejt

beiden bestonden.In model is het mss makkelijker degene met de rubbernoppen na te bouwen.Kan je gewoon een drupje lijm gebruiken en in zwarte kleur zetten.

Herwig

..."...mijn was een Brico-exemplaar ..."...

Die jaren vijftig Taunus van Peter reed rond met z'n bagagerekje, lang voor de Gamma's, Brico's en andere Hubo's.
Maar zoek maar eens een foto van zo'n auto mét bagagerek.  Al zeker niet van nieuwe toonzaalauto's.
Misschien te vinden tussen zw/w-vakantiefoto's van zestig jaar geleden ?



stoomlokje

Peter , eens googelen naar Ford Taunus ,
er staat een Taunus 12m uit 1968 afgebeeld met bagagerek, met duidelijk de bevestigingssteunen, en ik herinner me dat letterlijk want bij ons was dat de eerste wagen ,en reed ook rond met zo'n bagagerek.
groetjes,
Saskia

Peter

Mijn eerste wagen was een Ford Taunus 12M -P4
Deze bestaat  "helaas" enkel als een zeer oud model van Wiking

Wat het modelletje betreft: Heb een paar zwart/wit foto's op het net gevonden maar steeds met het originele bagagerek.

PS: Het bagagerekje komt op een DKW 3=6  ;D

Onderstaand: een foto van mijn wagen (met zijn trotse eigenaar) en een foto van mijn Wiking P4





Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

#13
Op die zw/w-foto had je beter een 4x4 gehad in plaats van de voorwielaangedreven Taunus.
'n Kameraad van m'n pa had er zo'n babyblauwe.   Hij noemde het een naaimachien.
( met de V4 die ook in de Saab terechtkwam )        Die felblauwe Wiking lijkt er nog niet op ....

Met die voortractie   +  dat slijk  +  het open raampje,  had een dot gas een vieze bedoening kunnen worden .....

loebaske

Toch nen ferme gast in die auto  ;)