uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

erik de noorman

Ja zal de volgende stap voor stap tonen indien interesse.

Erik.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

In het boekske mag dat dan ook komen, me dunkt.
Paul


Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

erik de noorman


Zoals beloofd een kleine fotoreportage van de bouw. Hier en daar heb ik van het bouwproces een stukje (onbewust) overgeslagen.
De ontbrekende stukjes kan je makkelijk zelf invullen.
Het is niet de bedoeling om een super gedetailleerd sein te bouwen mits ze wat op de achtergrond geplaatst worden.
Ze zullen digitaal aangestuurd worden ofwel met een servo of met een oud elektrischspoel (recup oude M marklinwissels). De spoelen kan je langzaam laten omgaan met een eenvoudig trukje.

Wat heb je nodig: scherp cuttermes, ijzerenliniaal, schroevendraaier, secondelijm, schilderstape, snijmat, rondprofiel, vierkante prikker, aluminiumplaat (kan vervangen worden door tekenpapier).

IK heb geen exacte afmetingen gevonden van zo'n verhoogd grondsein dus het is een beetje gokken.
Snij vier reepjes van 3.5 cm lang en 2 mm breed uit het aluminium. Leg de liniaal in de lengterichting in de helft van de reep en plooi in een hoek van 90°.



Schik de geplooide profielen op elke hoek van de bamboeprikker. Houd ze op zijn plaats met een dun reepje schilderstape. De tape niet aandrukken op het bambou het geheel moet achteraf verwijderd kunnen worden. Geduld is een mooie deugd.



Snij reepjes van 1.5 mm uit de plaat. Met een speldenpunt een beetje secondelijm aanbrengen op de tape. Begin op een hoek.
Kleef het aluminiumreepje op de schilderstape (begin op een hoek). Laat drogen. Herhaal het proces op elke hoek tot de hele strip rond de paal geplooid en gekleefd is.



Verwijder de staander.



Snij van de bamboeprikker een stukje van 5 mm (voet van de staander). Plaats het  onderaan in de staander en lijm vast. 
Lijm de staander met de voet vast op een bodemplaat.



Pons uit plasticard 4 rondjes van 2 x met een verschillende diameter. Dunne schijfjes van een rondprofiel snijden kan ook.



Kleef de schijfjes met de kleinste diameter tegen elkaar. Aan beide zijde van het samengesteld schijfje kleef je telkens een schijfje met een grotere diameter. (katrolwiel)



Plooi en kleef een dun stripje aluminium over het katrolwiel. De uiteinde moeten 2 mm uitsteken. Plooi de uiteinde om in een hoek van 90°.



Kleef het katrolwiel op de staander. Bovenaan kleef je nog een kleiner katrolwiel (schijfje van een rondprofiel).
Doel is enkel om het mechanisme summier na te bootsen.



Schilder een stukje schilderstape rood en snij een rechthoek uit de tape. Kleef dit op wit plasticard. Snij het rechthoekje uit de plasticard en zorg ervoor dat je een witte boordrand bekomt van 0.5 mm. Kleef een rondprofiel op het seinbord.



Bevestig een laddertje aan de paal.





Voor het plaatsen van het sein bord kleef je vooraan aan de seinpaal boven en onderaan een ringetjes geplooid uit aluminium.
Je steekt het rondprofiel door de bevestigingsringetjes tot aan de voetplaat. Markeer waar de stang komt en boor met een handboor een gaatje door de vloerplaat. Duw de stang door het geboorde gaatje in de vloerplaat. Door aan de stang te draaien kan het bord draaien.
Bepaal de plaats waar het sein moet komen en boor een gaatje met een grotere diameter. Plaats het sein op zijn plaats zorg ervoor dat de draaistang voldoende lengte heeft om onderaan de bodemplaat uit te steken. Daar wordt later de servo geplaatst.
Van het laatste gedeelte plaats ik nog wel foto's.
Rest ons nog om het sein op te poetsen en hier en daar bij te werken (lijmresten enz. ladder recht trekken))
De voet schilder je zwart. Tussen beide katrollen kleef je een stukje getwist garen om de kabel na te bootsen (voor het plaatsen van de ladder).



Pierre

Groet Pierre.


loebaske


Volledig met je eens Pierre, zo kennen we den Erik  ;)

modelbaanHO

Knap en met een bijzonder duidelijke uitleg erbij.
Bedankt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

erik de noorman

Na wat navragen op het forum aangaande statische stoomloc's die gebruikt werden voor rijtuigen voor te verwarmen heb ik dit in elkaar geflanst.
Ik weet niet of een type 26 ooit gebruikt is bij de nmbs als voorverwarmer maar daar had ik enkele donorloc's voor liggen.
De loc is opgebouwd uit verschillende merken naar Duits model. Ketel en stuurhuis is van een Fleischmann, de wielen zijn gesloopt uit een Roco, tender is van een Piko en de tenderwielen komen van een Bachman.
De loc gaat in de uitrijbundel geplaatst worden.
Ik zit nog wel met een aantal vragen zoals hoe werd hij bevoorraad van kolen, werd de loc naar een vulinstallatie gesleept of werden de kolen tot daar gebracht. Was er continu een stoker aan boord en hoe werden de te verwarmen rijtuigen aangesloten.
De loc wordt in de achtergrond geplaatst dus super gedetailleerd hoeft hij niet te zijn.
Het nummer op de rookkast heeft nog wat aandacht nodig maar verder is hij klaar.

DSC03625 by erik de boeck, on Flickr

DSC03626 by erik de boeck, on Flickr

Erik.
.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Erik,

Mooi werk weeral!

De stoom wordt wel afgenomen aan de stoomdom (de middelste, de andere 2 zijn zandkasten).  Jou leiding is vastgemaakt aan de water voorverwarmer.

Zoek eens op dampfspender of heizlok.

De kolen werden in de tender geschept met een kraan daar de meeste van die verwarmingslocomotieven niet meer konden rijden of door de installatie die errond stond niet meer konden verplaatst worden.
Een veel langere schoorsteen is ook nodig om de nodige trok te krijgen.
Groetjes, Peter


ACFI

#386
In topic http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,10175.0.html op tmm staan enkele foto's van machines rond Charleroi. Een foto ook met een transportbanden voor het laden van de kolen.

B-a-v

ACFI.

doomslu

In MSM 41 stond er een artikel over deze stoomgeneratoren.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Bedankt Peter dat gaan we aanpassen.

Erik

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'