Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

vyncky

Citaat van: erik de noorman op 19 augustus 2016, 20:31:49 PM
Yannick een job in het onderwijs heeft zo zijn voordelen. ;D

Erik.

Oei, dan is het bijna gedaan met updates  ;D

nee nee, ik hoop dat ik ook zo'n vorderingen maak tijdens m'n vakantie(dagen) ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

erik de noorman

#31
Om de waterhuishouding naar de sluis toe beter te kunnen beheren heeft men bij de waterwegen beslist om nog een extra dammetje in te bouwen.
Het dammetje heeft ook twee sluisdeuren. Bij laag water worden de schuifdeuren neer gelaten zodat het water via een nauwe engte voorbij de dam moet. Zo krijgt men bij een lage waterstand toch nog voldoende stroming.

DSC00479 by erik de boeck, on Flickr

Het dammetje ingebouwd.

DSC00490 by erik de boeck, on Flickr

Onder tussen heeft men bij de waterwegen de kraan open gezet om voor stroming te zorgen.
Het is de bedoeling om een sterke stroming na te bootsen met wat golfslag.
Voor de golfslag heb  ik gebruik gemaakt van realistic water van Woodland scenics.
Het product klaart volledig transparant uit na droging. Na droging krijgt het water nog een behandeling met bootlak.
De dijk moet nog van  begroeiing voorzien worden en van verdere details natuurlijk.


Erik.

eric

Citaat van: vyncky op 19 augustus 2016, 22:49:45 PM
Citaat van: erik de noorman op 19 augustus 2016, 20:31:49 PM
Yannick een job in het onderwijs heeft zo zijn voordelen. ;D

Erik.

Oei, dan is het bijna gedaan met updates  ;D

nee nee, ik hoop dat ik ook zo'n vorderingen maak tijdens m'n vakantie(dagen) ;)



Yannick

Ik denk dat die van de chemie nog meer vrije tijd hebben  :)

vyncky

Citaat van: eric op 22 augustus 2016, 21:57:51 PM
Citaat van: vyncky op 19 augustus 2016, 22:49:45 PM
Citaat van: erik de noorman op 19 augustus 2016, 20:31:49 PM
Yannick een job in het onderwijs heeft zo zijn voordelen. ;D

Erik.

Oei, dan is het bijna gedaan met updates  ;D

nee nee, ik hoop dat ik ook zo'n vorderingen maak tijdens m'n vakantie(dagen) ;)
Yannick

Ik denk dat die van de chemie nog meer vrije tijd hebben  :)

Dat denk ik niet. We hebben er genoeg, maar zoveel niet. ;-)
Komt gij 's avonds mij maar wat meehelpen :p

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Prachtige dam, Erik.
Maar dat water: Ik zou denken dat er voor de dam een pak minder stroming is, en erachter wel "bruiswater" ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Citaat van: Gerolf op 24 augustus 2016, 09:28:44 AM
Prachtige dam, Erik.
Maar dat water: Ik zou denken dat er voor de dam een pak minder stroming is, en erachter wel "bruiswater" ...

Vindt de "golfvorming" ook iste te "bergachtig", niet iets dat ik zou verwachten aan een ontwateringssluis.

Voor de rest niets dan bewondering voor wat je doet met materiaal dat overal ter beschikking is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

#36
Vindt de "golfvorming" ook iste te "bergachtig", niet iets dat ik zou verwachten aan een ontwateringssluis.

Gerolf, Suske terechte opmerking maar anderzijds is dit bewust gedaan.
Het product krimpt nog sterk tijdens het drogen en uitklaren.

Misschien even een beeld schetsen. Er is de laatste dagen veel water gevallen en er staat wind. Daarom staan de twee schuiven in de dam ook open.
De ondertunneling van de spoorwegberm vernauwt zich onder de berm (soort flessenhals) waardoor er  een snellere stroming ontstaat. Het water botst dadelijk op een dijkmuur die 80° haaks op de ondertunneling staat. Je krijgt zo het effect stroom tegen tegenstroom met het gevolg van woelig water.

DSC00519 by erik de boeck, on Flickr


Vlak daarna krijg je het dammetje. De schuiven van de dam staan weliswaar open maar toch moet een deel van het water opzij langs de dam. Dit is weer een soort flessenhals waardoor je weer een stroomversnelling krijgt. Hier kan het water wel de natuurlijke beding van de stroom volgen.

DSC00517 by erik de boeck, on Flickr
Achter de dam is er nog een beetje onstuimig water maar een beetje verder wordt het terug een kalm stromend water.


Ik heb dergelijke situatie in Italië (omgeving Umbertide) gezien waar een zijstroom naar de Tiber vloeit.

Erik.

loebaske


Een echte kenner van de natuurwet den Erik....

erik de noorman

#38
Volgend project.

De ondertunneling van de spoorwegberm voor het verkeer.
Ik had nog een treintunnelingang liggen van een vorige baan. Deze is nog gemaakt van Vollmerplaat met steenbakmotief.
De brug is verbouwd naar een bestaand voorbeeld te Kapelle op den Bos.

DSC00523 by erik de boeck, on Flickr

DSC00528 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

SuSke

Het is je vergeven Eric, en inderdaad lijkt het weg te trekken bij het opdragen en klaarder worden.

Je invulling van de stromingsleer of "open goot hydraulica" is wel goed  ;)
Je krijgt inderdaad onderstromen die het bovenvlak doen kolken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Allemaal ferme dingen die ik hier te zien krijg , water en sluis en ondertunneling zien er werkelijk prachtig uit!!
Ik blijf dit zeker volgen hoor Erik!!! ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

erik de noorman

#42
Een tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb. Ik kreeg geen vakantie  ;) meer van mijn werkgever. Gevolg minder tijd om de hobby te beoefenen.
Ik ben gestart met de derde ondertunneling van de spoorwegberm.
Een eenvoudige brug waarvan er een zestal terug te vinden zijn tussen Londerzeel station en het gehucht Oxdonk te Kappele op den Bos op de lijn Mechelen-Dendermonde.
De brug is gebouwd van schuimplaat met steentjesmotief het merk weet ik niet meer.
Sommige hebben misschien gemerkt dat ik verschillende materialen door elkaar gebruik.
De simpele reden is dat ik in de loop van de jaren veel materiaal heb vergaard dat ligt stof te vergaren.
Dus heb ik besloten om de vergaarde stock op te gebruiken in dit project. Het overbodige gaat weg.

DSC00531 by erik de boeck, on Flickr

Voorlopige inbouw.
DSC00556 by erik de boeck, on Flickr

Inkleuring van de stenen en voegen zijn nogal aan de donkere kant maar in werkelijkheid is dit ook.
Mosaanslag is nogal overdreven zie ik dus dit gaan we nog aanpassen.
De kasseien zijn gemaakt met mijn eigen methode (voegband voor gyproc).

Erik.


erik de noorman

#43
Een tijdje geleden dat ik nog eens iets heb gepost maar we hebben niet stil gezeten.
Een brugleuning in elkaar geflanst

DSC00659 by erik de boeck, on Flickr

De brugleuning geplaatst en de ondertunneling ingewerkt .

DSC00688 by erik de boeck, on Flickr

Geprobeerd om het nieuwe stukje module mooi te laten aansluiten op een bijna 20 jarig oude module.

DSC00702 by erik de boeck, on Flickr
Ondertussen is de hele berm en zijn de rivieroevers ook voorzien van groen. Struiken en boompjes volgen nog.


Dit moet een bunker (mitrailleurnest) worden van voor de eerste wereldoorlog.

DSC00669 by erik de boeck, on Flickr

De bunker maar voorlopig ingebouwd. Ik ben nog niet helemaal tevreden met mijn eerste poging.

DSC00691 by erik de boeck, on Flickr

loebaske