uitbreiding Kapelle op den Bos.

Gestart door erik de noorman, 28 juni 2016, 16:05:54 PM

Metpetergaathetbeter

wat je niet allemaal doet met wat keukenspullen  :) prachtig !

SuSke

Een prachtig stuk werk dat niet zal misstaan op je baan
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris


erik de noorman


En we bouwen gezapig verder.

Mits de kraan aan een dok staat om duwbakken te lossen moet ze zich ook kunnen verplaatsen om heel de lengte van zo'n bak te kunnen bereiken. Dus moeten er rails gelegd worden.
Ik heb gekozen voor rails op betonblokken.

DSC03814 by erik de boeck, on Flickr

De duwbak ligt aangemeerd in de lengterichting van het losdok. Het is te lang om tussen de twee kademuren van het dok aangemeerd te liggen. Ik had voorzien om de kraan op de kop van het dok te plaatsen. Waar ik niet aan gedacht heb is dat de kraanarm niet lang genoeg is om de hele lengte van de duwbak te bestrijken en dus weinig zin heeft om zo'n kraan te gebruiken bij het lossen.

DSC03572 by erik de boeck, on Flickr

De' oplossing een mini draaischijf om de kraan van de ene kademuur naar de andere te plaatsen.
De opbouw

DSC03815 by erik de boeck, on Flickr

DSC03817 by erik de boeck, on Flickr

Details aangebracht zoals zekering om de schijf vast te zetten na het draaien, luik om in de buik van de schijf te kruipen, verluchtingsrooster om de warmte van de elektromotoren af te voeren, de bedieningshendels en twee stootblokken om de kraan te stoppen op het einde van de schijf.

DSC03818 by erik de boeck, on Flickr

Pastelkleur zelfde als de kraan.

DSC03820 by erik de boeck, on Flickr


Verwering met waterverf.

DSC03821 by erik de boeck, on Flickr

De kraan heeft ondertussen ook zijn grijpbak gekregen en is voorzien van kabels enz. (nog geen matte vernislaag).
Ik ga achter de schijf een stuk spoor laten doorlopen (had ik eerst niet voorzien) zodat ik wagons onder de kraan kan door duwen om te kunnen overladen van schip naar wagon of omgekeerd. Zo kan zowel het veevoederbedrijf als het kolendepot voorzien worden van grondstoffen.

DSC03823 by erik de boeck, on Flickr

DSC03824 by erik de boeck, on Flickr

Wordt vervolgd.

Erik.


59erke

Erik om even terug te komen op de kraan.

De messing ballustrades lijm je deze vast op de kraanarm met secondenlijm of worden deze vastgesoldeerd ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

erik de noorman

Secondelijm of bizon heldere contactlijm solderen gaat niet op aluminium.

Erik

erik de noorman


Dikke tegenvaller draaischijfke kan niet ingebouwd worden te weinig ruimte.
Zit maar een oplossing in ergens anders inbouwen en nog een kraantje bouwen wel een ander en summier model.

Erik.

loebaske


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Mits het verhaal met het draaischijfje niet door gaat moest ik een andere manier verzinnen zodat de geloste grondstoffen toch tot aan de fabriek geraken.
Dan maar deze oplossing de kraan stort de bieten in een opvangtrechter. Via de trechter vallen ze door een rooster in een put.
De losput is via een ondergrondse transportband verbonden met de fabriek waar de bieten tenslotte terecht komen om verwerkt te worden tot veevoeder.

DSC03869 by erik de boeck, on Flickr

DSC03870 by erik de boeck, on Flickr

DSC03871 by erik de boeck, on Flickr

DSC03874 by erik de boeck, on Flickr

DSC03876 by erik de boeck, on Flickr

DSC03879 by erik de boeck, on Flickr

DSC03868 by erik de boeck, on Flickr

DSC03882 by erik de boeck, on Flickr

Erik.

SuSke

En zo bouw je dat dan...

Knap werk Erik, ziet er weer heerlijk gebruikt uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


Niet te doen....met den Erik, weer een knap staaltje modelbouw  ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


Alan On Track

Prachtig!

Die draaischijf voor de kraan is wel intrigerend. Is dat geïnspireerd op een bestaand voorbeeld?
Modelbouw is een kunst