Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Inbergen - (H0-DCC-Belgisch getint)

Gestart door OlivierV, 19 juni 2016, 20:32:31 PM

Doornroosje

Citaat van: loebaske op 28 juni 2016, 15:13:31 PM
Als ik het goed begrijp zie je eigenlijk niets van wat er onderaan afspeeld, enkel het bovendeel??
waarom dan zoveel sporen leggen waar je niets aan heb ??

In het eerste postje stond:
Tussenniveau, hier stijgen we naar niveau 1, de 2 sporen voorin komen in beeld als dubbelsporige hoofdlijn.
Dus ik vermoed dat er nog een deel zichtbaar van gaat blijven.

OlivierV

Citaat van: Houdini op 28 juni 2016, 14:10:12 PM
Als je ooit nog eens zin hebt om zo'n baan te maken...hier is plaats én ik kan helpen (door een pintje te halen, ...)  8) ;D
Enkel oppassen, hoe meer pintjes/duvels, hoe trager ik ga werken, echter bij scenerywerk werkt dat dan weer bevorderend. :D

Citaat van: loebaske op 28 juni 2016, 15:13:31 PM
Als ik het goed begrijp zie je eigenlijk niets van wat er onderaan afspeeld, enkel het bovendeel??
waarom dan zoveel sporen leggen waar je niets aan heb ??
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 juni 2016, 15:21:54 PM
meer treinen op een langere baan te kunnen onderbrengen durft al eens een reden zijn  :-\
Zoals Peter schrijft, van wat er nu ligt (er kan rondgereden worden, enkel nog draad aansluiten) is enkel het paradespoor  (daar waar de sporen op mooie hart-op-hart afstand liggen) en het brugje over het paradespoor zichtbaar. Alles onderaan dient om verschillende treinen op te stellen (in totaal een kleine 11 meter aan opstelsporen). Verder komt enkel een groot deel van het bovendek in het zicht.
Waarom zoveel onzichtbaar spoor? Wel je kan maximaal aan 3% stijgen, 10% vinden h0 lokjes met een respectabele rits wagens erachter niet zo tof. Dus al die sporen uit het zicht dienen om de sporen in het zicht te kunnen bereiken.
+ Zodoende is een trein ook langer onderweg en ben je niet op 1-2-3 rond.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Leuk om te volgen !
En wat een snelheid dat jullie vooruitgaan !

Geert

Koen

Olivier mag hier ook eens komen helpen. Wat een snelheid. Daar ben ik een slak tegen  ;D.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

OlivierV

Citaat van: Koen op 28 juni 2016, 22:32:53 PM
Olivier mag hier ook eens komen helpen. Wat een snelheid. Daar ben ik een slak tegen  ;D.

Mvg
Koen
Stevig bouwtempo, wees maar zeker.
- Maandag 20 juni: Frame in mekaar gesmeten. +-3uur
- Woensdag 22 juni: 1 lus van het schaduwstation  en de wissels aldaar en alles elektrisch aangesloten. +- 6uur
- Zaterdag 25 juni: 2 overige opstelsporen en tot halfweg op het paradebaanvak + alles elektrisch aangesloten. +-9uur
- Maandag 27 juni: Sporen + houtwerk tot en met de wissels naar de spiraal om naar het bovenste dek te gaan. +-5uur
- Dinsdag 28 juni: Sporen die de zijlijn uitbeelden + sporen voorzien van stroom + testrijden. +- 8uur

Totaal ongeveer 31 werkuren waarvan een uur of 12-14 met 2.

Bedoeling was dat het vanavond bij hem thuis stond, maar ja, z'n ouders zouden het liever zaterdag hebben, pech, ik zit op Werchter dan, en datzelfde weekend vertrekken ze voor 2 weken op reis. Heb ik mij voor niks zo uitgesloofd



Baan buurjongen kleine omloop klaar

Ondertussen zijn we rond met de kleinste omloop, ik heb vandaag een kleine variatie aan materiaal laten rondrijden op het baantje.
Bolle neus van roco met een 8-tal staalwagens gaan perfect.
reeks 20 van roco met 4-tal i6 rijtuigen gaat ook redelijk goed (sporen hier en daar nog wat bijwerken voor perfect rijgedrag.
62 van roco met enkele goederenwagens gaat ook goed.




Opstelsporen, hier reeds gevuld met enkele locs en wagens.


Zijlijn met brugje over de hoofdlijn. Brugje is tijdelijk een plankje dat rust op plankjes die aan de baan vast hangen.


Paradebaanvak dat onder het burgje doorgaat.


Groetjes,
Olivier de snelle bouwer.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Houdini

Citaat van: OlivierV op 28 juni 2016, 18:49:06 PM
Citaat van: Houdini op 28 juni 2016, 14:10:12 PM
Als je ooit nog eens zin hebt om zo'n baan te maken...hier is plaats én ik kan helpen (door een pintje te halen, ...)  8) ;D
Enkel oppassen, hoe meer pintjes/duvels, hoe trager ik ga werken, echter bij scenerywerk werkt dat dan weer bevorderend. :D

Dat geeft niet, ik heb tijd  ;D

OlivierV

#51
Citaat van: Houdini op 29 juni 2016, 07:53:41 AM
Citaat van: OlivierV op 28 juni 2016, 18:49:06 PM
Citaat van: Houdini op 28 juni 2016, 14:10:12 PM
Als je ooit nog eens zin hebt om zo'n baan te maken...hier is plaats én ik kan helpen (door een pintje te halen, ...)  8) ;D
Enkel oppassen, hoe meer pintjes/duvels, hoe trager ik ga werken, echter bij scenerywerk werkt dat dan weer bevorderend. :D

Dat geeft niet, ik heb tijd  ;D
Dan allicht ook wel tijd om een video van een testrit te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=hIdrMfHrLNA&feature=youtu.be
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

eddy

Olivier,
waarom geen lichte verkanting in de zichtbare bochten,geeft direct een ander zicht.

groeten eddy

evan

Een hele afstand op een beperkte oppervlakte!

De verkanting oog misschien wel mooi en zou niet misstaan, maar werkelijk zou bij zo een krappe boog zoals deze de refertesnelheid max 40 km/h wezen en dan hoeft de verkanting niet.

Knap teamwerk op een korte tijd
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

#54
Citaat van: eddy op 29 juni 2016, 16:32:04 PM
Olivier,
waarom geen lichte verkanting in de zichtbare bochten,geeft direct een ander zicht.

groeten eddy
Verkanting kan nog voor gezorgd worden. Echter op dit moment is er nog niet veel zichtbaar spoor. Foto hieronder toont welke stukken zichtbaar zijn. De rails in het zichtbare deel zijn nog niet verlijmd dus, geen paniek. Tot zolang er geen balast ligt is dat allemaal nog te doen. En was het oorspronkelijk wel van plan.



Citaat van: evan op 29 juni 2016, 16:51:42 PM
Een hele afstand op een beperkte oppervlakte!

De verkanting oog misschien wel mooi en zou niet misstaan, maar werkelijk zou bij zo een krappe boog zoals deze de refertesnelheid max 40 km/h wezen en dan hoeft de verkanting niet.

Knap teamwerk op een korte tijd
Bedankt Evan, we doen ons best, nu zal het wel een weekje stil liggen. De rijlengte is zeker, er zit al een kleine 40 meter spoor in.

Daarnet nog verdere testritten na 2 euvels uit de baan geholpen te hebben. Maximumlengte van een trein best op 5 rijtuigen houden (=+- 170cm), anders wordt het niet meer mooi op deze kleine baan. Op de video springen de laatste 3 rijtuigen wel los op het einde maar geen paniek, dat was pas na 10 rondjes ofzo en dat is afhankelijk van de koppelingen.
https://youtu.be/W4KYnvHOnOk
Tevens wordt het plan van het bovendek aangepast opdat het er rustiger en realistischer zal uitzien.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

DFS

Plezant om te volgen! succes met het mentorschap voor de toekomst  ;D

TBCédric

Olivier, zorgt er wel voor dat voor de overhandiging van de baan, je alle zijkanten van de multiplex hebt afgeschuurd. Anders zou je buurjongen wel eens een splintertje in zijn handen kunnen krijgen.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Plan voor het bovendek is wat gewijzigd, kwam op het idee om de weg naar het bovendek aan te passen en uit het zicht te houden naast de dubbelsporige hoofdlijn. Zodoende is er 1 lang stationspoor voor treinen met 5 rijtuigen op schaal en een korter voor lokale treinen. Vanaf dat ene spoor zit ook de aftakking naar een goederenemplacement waar een fabriekshal komt waar je wagens kan inzetten en uithalen.

Enige wat nog te bezien valt is of we het kleine perron als eilandperron uitvoeren of aan de andere zijde van het spoor, valt nog te bezien dus.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Olivier, heb je die baan al eens opgetild?  dat die niet in twee breekt ?

OlivierV

Citaat van: loebaske op 13 juli 2016, 06:54:16 AM
Olivier, heb je die baan al eens opgetild?  dat die niet in twee breekt ?
Vanwaar de vraag? De baan zelf is in 3 delen opdat ze makkelijk tot op de buurjongen zijn kamer zou geraken, want ik zie het niet echt lukken dat we met een baan van 2m70*1m20 tot op zijn kamer geraken.

De losse modules zelf zijn vrij stevig.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan