Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NMBS Type 4012B metalen goederenpakwagen

Gestart door PeterVG, 06 juni 2016, 20:56:24 PM

Herwig

#45
>  ... " Publicatie van de foto's zit er niet in vrees ik. Teveel gastfotografen en problemen met auteursrechten." ...
Spijtig.
Foto's van locs  (en rijtuigen)  tijdperk3, die kennen we....
Maar goede afbeeldingen van wagens, meer dan zomaar toevallig op de achtergrond of links/rechts van een foto van een loc ? 


>  uw foto in reactie #43:  wat een H0-juweeltje is het Dackertje geworden.
( nog remblokjes en een kortkoppelingssysteempje ? )

PeterVG

Dank je Herwig
De remmen vragen inderdaad nog wat werk. De assen waren voor de foto even snel onder de kast gezet.

Peter

Eigenaardiger wijze staat er in het boek Treinen van Belgie - De jaren 1950 geen enkele foto waar zo"n pakwagen opstaat.
Eigenlijk logisch misschien, de meeste foto's werden toen gemaakt van op het perron of langs de lijn
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

Als ik me niet vergis is er toch wel ene te zien in het boek van de jaren 70. Denk het jaar 1970.

GDE

Citaat van: geert desc op 18 juni 2016, 11:15:22 AM
Als ik me niet vergis is er toch wel ene te zien in het boek van de jaren 70. Denk het jaar 1970.
Op blz 50,  hoewel geen details van de goederenpakwagen te zien zijn is dit wel een heel leuke foto.  een 273 met een onderlosser,  metalen goederenpakwagen en 2 bakwagons
. Één en al inspiratie om in model na te bootsen  :D

PeterVG

De tweede pakwagen is stilaan klaar voor inzet op de baan.
Deze kreeg een oud wagennummer. Het werd de 16333 waarvan ik hier een grootbedrijf foto gepost heb.
De humbrol glanslak waarmee ik de wagen een beschermlaag gaf blijkt fragiel. Microscale sol tast de glanslak aan waardoor rond de decals lelijke matte vlekken ontstaan.
Volgende keer toch maar weer een andere glanslak proberen.
als experiment de fabrieksplaat in decal opgebracht naast de deur. Dit is in werkelijkheid een reliëfplaat welke ik wilde imiteren met zwarte en witte lijnen om een soort van reliëf te bekomen. Het decal kan echter niet overtuigen.



Metpetergaathetbeter

toch lijkt het op de foto dat het wel een plaatje zou kunnen zijn , maar dat is mijn idee erover !

pandur

Peter VG,
Zeer mooi afgewerkt, super !
Heb je iets aan het chassis veranderd om de rij eigenschappen te verbeteren ?
Welk soort koppelings-drager of kort-koppelings coulisse zal je gebruiken ?
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Dirkh

Dit is nu iets waar echt wat ik met plezier volg. Niet enkel voor het eindresultaat maar ook door het ongelooflijke opzoekingswerk dat erbij hoort. Respect voor mensen met zo een gedrevenheid en enthousiasme.
Dat er zo nog veel verhaaltjes mogen volgen.
Soms wil ik dat het al oktober is zodat ik al dat moois eens van dichtbij kan gaan bewonderen.

PeterVG

Bedankt voor de lovende commentaren heren

Heel fijn om te lezen Dirk. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken.
Je woont trouwens maar om de hoek  ;)

Eric wat de koppelingen betreft ben ik van plan om alles te laten zoals Dacker het voorzien heeft.
Niet ideaal maar ik kom er wel mee weg omdat ik met kadee koppelingen werk.
De NEM schacht van Dacker is niet mobiel maar dat is geen probleem voor Kadee.
Enig minpunt is de iets verdere afstand tussen de buffers maar dat neem ik er dan maar bij.

Heeft er iemand de lakschade aan de deur al opgemerkt. Die was ongewenst en er volgde een vloek.
Maar ik heb van de nood een deugd gemaakt met een wattenstaafje nog wat meer lakschade veroorzaakt in een horizontale beweging en nu is het net of de deur altijd op deze plek schuurt.

Herwig

>   " ...een vloek..."
De schurende schuifdeur zal wel   "logisch"  worden, samen met met uw geplande (?) algemene verwering van kast en onderstel ?

>  « Reactie #49 :
citaat:  Nicolas-boek:  "... het boek van de jaren 70. Op blz 50,  hoewel geen details van de goederenpakwagen te zien zijn is dit wel een heel leuke foto.  een 273 met een onderlosser,  metalen goederenpakwagen en 2 bakwagons..."

Op deze foto ziet men dat de Eds/Fcs (vanaf  A°1964) hoger is dan een periscoop op de bagagewagen ZOU geweest zijn ...

Dirkh

Citaat van: PeterVG op 19 juni 2016, 13:23:25 PM
Heel fijn om te lezen Dirk. Je bent altijd welkom om eens te komen kijken.
Je woont trouwens maar om de hoek  ;)

Daar ga ik met plezier ooit eens op in gaan op een regenachtige dag. ;)

PeterVG


Herwig

#58
Toch niet te missen:  deze en nog veel àndere foto's:      dit forum:       Modelspoorlinks:       NMBS-goederenwagens....
keurig gearchiveerd door PeterVG

PeterVG

De NMBS had als type 4012 A1 in de nr reeks 9101 - 9125 metalen pakwagens van Franse origine. Het betrof pakwagens welke overkwamen van de Nord Belge.

In de collectie van Fernand Maes vond ik echter geen foto van zulks een wagen in dienst als goederenpakwagen. Wel vond ik enkele fotos van deze wagens als dienstwagen.



De reeks werd door de NMBS nog lang gebruikt op de hellende vlakken rond Luik als rempakwagen.



NMBS 30 88 9412 180-4
Rempakwagen
Type 9412 B



Van Jos Gillard kreeg ik deze foto ter beschikking welke ik hier mocht plaatsen. De foto werd genomen te Voroux op 10 07 2004.

Deze wagen werd voorbehouden voor het spoormuseum van ATF te Kinkempois. Uiteindelijk werd de wagen gesloopt doordat de NMBS de kosten voor berging te hoog vond.

Er bestaat een HO model van deze wagens. Het is wel de Franse versie maar die is bijna identiek:
http://forums.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?f=20&t=5658&sid=71e9fb7ff01d4decba892da5906c088a