NMBS Type 4012B metalen goederenpakwagen

Gestart door PeterVG, 06 juni 2016, 20:56:24 PM

PeterVG

Gekregen van de vrienden via oproep langs mail. Waarvoor nogmaals dank.
Dacker setjes welke als pakwagen gaan dienen op mijn modelbanen. De setjes waren ruw in mekaar geplakt. Daardoor heb ik besloten zoveel mogelijk te slopen zonder veel schade toe te brengen. De restauratie moet lukken. Reserve buffers uit LS Models setjes. Trappen en verluchtingsarmaturen van PB messing modelbouw. Een deurhandgreep werd reeds geplooid uit staaldraad. De dakperiscoop zal opnieuw gemaakt moeten worden.
Nog veel werk voor de boeg. Goed nieuws is dat ik reeds nieuwe decals ontworpen heb. Dat is een extra motivatie om de wagens snel af te werken.




Het grote voorbeeld tijdens de jaren 60 in Chertal.
De wagen kreeg reeds 7 cijferige nummering maar behield de meeste gele kentekens. Enkel de smeerkalender en revisietabel werden tevens vernieuwd in witte beschrifting.
Foto uit de collectie van wijlen Fernand Maes, beheerd door MSC De Kempen



Het Dacker pakwagentje mag dan wel een oud model zijn. De gravure van de kast oogt mooi. Het werd uitgebracht als kit. Een leuk modelbouwprojectje dat ook in 2016 kan boeien. Helaas zijn de details die opgebracht dienen te worden eerder grof en breekbaar. De periscoop op het dak is zelfs foutief. Het viel mij pas op toen ik de tekening van Herman De Bleser op HO schaal zag. De periscoop op het dak moet veel groter zijn dan het Dacker model. Hij stond overigens ook langs de andere zijde van het wagendak. Opmerkelijk dat Dacker hier zo in de fout ging. Aangezien ik de periscopen sowieso nieuw diende te maken zal ik een poging ondernemen om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen.

Voor wat diende die periscoop eigenlijk.
Die kon door de treinbegeleider van de goederentrein gebruikt worden om de seinen langs de baan mee op te volgen. Dit behoorde tot zijn verantwoordelijkheden. Hij had een handrem ter beschikking om in te grijpen indien nodig.
Mooi plan van de NMBS om een periscoop in te bouwen in deze naoorlogse pakwagens. De duikboottechnologie bleek vers in het geheugen te liggen. Helaas werkte het systeem in de praktijk niet. Kort nadat de wagens in dienst kwamen was het dakvenster reeds besmeurd met roet van stoomlocs en kon niets meer door de periscoop gezien worden.

Een wijsheid die ik in mijn voordeel draai. Zo hou ik het makkelijk en zal ik het vensterglas van de periscoop donker spuiten. Dus maakt het niet uit dat ik de periscoop bouw uit wit styreen.

Mijn wagentje zal actief zijn in de 2de helft van de jaren 50. Het algemeen inzetten van goederenpakwagens was toen al opgeheven. Maar aangezien mijn modelbouwregio de lijnen 44 en 42 omvat heb ik nog steeds deze wagentjes in dienst. Door de hellingen van deze lijnen was hun inzet verplicht.

De periscoop op het dak werd door de NMBS verwijderd bij het herschilderen van de wagentjes in bruine kleur.

Herwig

Een nest van die zeer leuke Dacker-wagentjes in het plezantste forum-rubriekje .

De vertikale kop-ribben op de échte pakwagen lijken vlak te zijn.
Bij het Dacker-modelletje zien ze er afgerond (buisvormig) uit.
Is afvijlen (schuren) zinvol en doenbaar ?
Of is het een fotografisch gezichtsbedrog?

GDE

Weeral een leuk project Peter  :D de details van de periscoop die verkeerd zijn waren me zelfs nog niet opgevallen. Ik ben weer benieuwd naar het afgewerkte model.  ;)

Herwig

Citaat:    "...De periscoop op het dak is zelfs foutief...door Dacker ..."

Er is toch géén kleine kans dat er meer dan één type (vorm) van periscoop bestond ? Stel u voor ...

(in dé   Ph. Callaert/MSM-bijbel   (blz. 262) staat er slechts een NMBS-tekening van dit U-type, zonder de dakopbouw)

Amusement toegewenst met de verfraaiingswerken...

Peter

Een eigen foto van een pakwagen/werkwagen gefotografeerd op Antwerpen-Kiel ergens in de jaren 70

Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

Bedankt voor de aanvullende foto Peter

Onderstaande foto stond model voor het dacker tijdperk III wagentje.
Deze foto werd door Dacker afgedrukt in hun begeleidende handleiding.



De periscoop lijkt mij van hetzelfde type als voorgaande foto.
Dacker had blijkbaar niet de beschikking over goede plans. Wellicht had dhr De Bleser wel de beschikking over goede plans toen hij zijn HO plannen tekende. Deze zijn trouwens nog steeds verkrijgbaar bij PB messing modelbouw. Je kan ze vinden in het boekje "Gesloten wagens van de NMBS schaal 1/87" Deel 2.
Wat de ribben op de kop betreft. Daar zou ik niet aan gaan schuren. Ze lijken mij correct. In realiteit waren dit tot profielen geperste metaalplaat.

Onder het symbool van 12 ton ledige massa zijn volgende letters afgedrukt: W(L VI)
Heeft er iemand enig idee wat dit zou kunnen betekenen?


Peter

Volgens mij heeft Paul (Messing modelbouw) nog setjes in messing voor de zijdelingse opstaptreden, en zelfs opbouwen en relingen voor de bovenleidings werkwagens.
Zelf heb ik hier nog verschillende Dacker setjes met de juiste buffers in metaal en het Dacker boekje met uitleg voor deze wagen.
PS; Gerolf heeft voor mij jaren geleden nog afgietsels (kopies) gemaakt van die buffers

Wat de wagens zelf betreft: Ik denk dat die van Goover models wel juist  zijn. Het is wel spijtig dat er zo negatief over David regelmatig word gedaan, want ik weet dat hij momenteel een hele moeilijke periode doormaakt (niet enkel modelspoor) iets waar van hij hier geen uitleg over moet geven.
Ik weet zeker dat hij ondanks alles nog steeds zijn uiterste best doet (ondanks dat er lang gewacht moet worden op antwoorden)
Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

Citaat van: Peter op 07 juni 2016, 14:00:21 PM
Volgens mij heeft Paul (Messing modelbouw) nog setjes in messing voor de zijdelingse opstaptreden, en zelfs opbouwen en relingen voor de bovenleidings werkwagens.
Zelf heb ik hier nog verschillende Dacker setjes met de juiste buffers in metaal en het Dacker boekje met uitleg voor deze wagen.
PS; Gerolf heeft voor mij jaren geleden nog afgietsels (kopies) gemaakt van die buffers

Wat de wagens zelf betreft: Ik denk dat die van Goover models wel juist  zijn. Het is wel spijtig dat er zo negatief over David regelmatig word gedaan, want ik weet dat hij momenteel een hele moeilijke periode doormaakt (niet enkel modelspoor) iets waar van hij hier geen uitleg over moet geven.
Ik weet zeker dat hij ondanks alles nog steeds zijn uiterste best doet (ondanks dat er lang gewacht moet worden op antwoorden)




Met deze treed ik het standpunt van Peter bij wat betreft David...hij doet zijn uiterste best om goede en correcte modellen te brengen,  en ons ter wille te zijn. Dus laat ons David maar rustig verder doen hij doet dat goed !!!!! ;) :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Herwig

Wat me toch onduidelijk is:

De dakopbouw heeft  (zie foto post 1) slechts 1 venstertje.  Andere zijde van het  "uitkijktorentje"  lijkt staalplaat. (?)
Het raampje is op die foto naar achteren (van de trein) gericht.  Hoe kan dan iemand de seinen in het oog houden ?

Moesten die wagentjes dan steeds in de juiste richting worden geplaatst (gekeerd) achteraan het konvooi ?

PeterVG

Herwig

De periscoop had langs beide zijden een glasplaat in de dakopbouw. Inwendig zal er een mechanisme geweest zijn waardoor men de te observeren rijrichting kon kiezen. Maar zoals ik reeds aanhaalde werd de glasplaat door roet en vuil ondoorzichtig. Hiervan is de eerste foto een goed voorbeeld. Het is daarom dat ik me tevreden stel met gewone styreenplaat om de periscoop na te bouwen. in mijn na te bouwen periode was de glasplaat zo vuil dat niemand zag dat er glas achter zat. Dus stel ik me tevreden met een roetzwarte glasplaat.

Herwig

#10
> foto post #5:     wagentje met 6 gele cijfers:    pré 1956 (tijdperk IIIa):   met mooi proper venstertje in de dakopbouw:  omdat de periscopen toen nog effectief in gebruik waren.

> foto post #1:    wagentje met 7 witte cijfers:     nà 1956 (tijdperk IIIb):   een ondoorzichtig, vuil raampje:  omdat de periscopen dan  niet  meer werden gebruikt.  Omdat de venstertjes helemaal niet meer proper moesten zijn.
citaat:   "...Mijn wagentje zal actief zijn in de 2de helft van de jaren 50. Het algemeen inzetten van goederenpakwagens was toen al opgeheven..."

Dit is dan zowat ongeveer de historie van het dakvenstertje ? 

-  Ph. Callaert  schrijft op blz. 261 van zijn volumeII :     "...deze wagens reden tot   +/- 1984  in elke goederentrein mee als kantoortje voor de goederentreinwachter ..."                                 Met verwijderde dakopbouw in die laatste periode ?

-  Die geweldige foto's van M. Fernand Maes, zijn die ooit reeds  (in boekvorm ?)  gepubliceerd ? 

-  W L :   (un) Wagon Léger      zal het wel niet zijn...

-  ondertussen één foto gevonden:  Max Delie:   Stoom-B:   blz. 169:    achter 'n type 64 te Antwerpen-Zuid,  foto A°1964.
een bagagewagen zonder periscoop.

Gerolf

Ik volg  8)
Ik heb er ook zo nog een aantal liggen om "ooit" te bouwen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

guy holbrecht

Idem dito, Gerolf, maar er ligt nog zoveel om ooit te bouwen. Alvast weer een bijdrage om te volgen.

Gr.
Guy

Herwig

#13
citaat 1:       "...Ik heb er ook zo nog een aantal liggen..."       
citaat 2:       "...er ligt nog zoveel..."

Nu weten we wat die    " W L "    betekent:   Wagonnetjes die ergens Liggen...om ooit te bouwen.

"Wagons Lits"     waren zo'n blikken bagagewagens ook niet .

PeterVG

Das een goeie Herwig.
Al denk ik zelf dat het iets te maken heeft met de reminrichting omdat de beschrifting net boven de hendel is aangebracht.

Intussen heb ik verder gewerkt aan de trapjes. Messing trapjes van Paul Bellon werden vastgelijmd aan de basisplaat. Om ze goed van hoogte te brengen heb ik een styreenstrip van 1.5mm tussen trapje en basisplaat gelijmd.



We zijn er nog niet maar het begint al wel op een pakwagen te lijken.



Nieuwe buffers werden gemonteerd. Dit zijn reserve exemplaren uit een LS Models set. Een nieuwe dakverluchting van PB messing modelbouw werd gemonteerd. De plastic dacker versie was in de foute richting gemonteerd dus die moest verwijderd worden. Lamphouders op de koppen werden met styreenstrips uitgevoerd. De regenafvoerstrip boven de deur werd uitgevoerd met een styreenstrip van evergreen. De dackerversie was helaas door de vorige bouwer foutief geplakt. Dus die moest verwijderd en de lijmresten weggeschuurd. Nieuwe hendels uit staaldraad werden geplooid als handrail voor de deur. De dacker versie was fragiel en eerder dik. De periscoop op het dak werd nog wat beter in vorm geschuurd. Er ontbreken nog een paar details zoals de hendels voor de reminrichting en de remblokken aan de wielen.