NMBS Type 4012B metalen goederenpakwagen

Gestart door PeterVG, 06 juni 2016, 20:56:24 PM

Herwig

Is niet goed zichtbaar op uw foto's:  wat zijn de pluspunten van de LS-H0-buffers (ipv Dacker-versie) ?

Peter

#16
Volgens mij zijn de Dacker buffers veel gedetaileerder en is de bufferplaat dunner.
Hierbij de foto's van de verschillende Dacker setjes. Zoals te zien is er een set met ronde buffers, een een met rechthoekige met afgeschuinde hoeken.
De buffers voor de  pakwagen zijn zoals te zien op de onderste foto veel fijner en bestaat zo'n buffer uit de bufferplaat, de bevestiging tegen de bufferbalk, en de bufferstang zelf.

PS: heeft iemand nog zo'n bouwsetje van de pakwagen op overschot?





Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Die buffertjes komen me alvast bekend voor  ::)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ja, ja, zoals ik op mijn eerste antwoord vermelde; Gerolf heeft voor mij prachtige kopies hiervan gemaakt "in metaal!!"
Met vriendelijke groeten
Peter

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

PeterVG

Om even terug te komen op de vraag van Herwig. Bij deze wagen heb ik de buffers vervangen door exemplaren van LS omdat de plastic exemplaren van Dacker niet mooi gemonteerd waren. De buffers stonden scheef. Meer moet je er niet achter zoeken. Het gaat hier om een restauratieproject. Ongemonteerde setjes van de Dacker pakwagen vinden bleek ondoenbaar. Dus ben ik al blij dat een goede ziel mij enkele wagentjes kon bezorgen van iemand die ze niet volledig had afgewerkt.
Die metalen Dacker buffers zien er wel heel goed uit. Het was me zelfs niet bekend dat ze bestonden. Vandaar dat ik al blij was dat LS voldoende reserve buffers in hun setjes heeft zitten.

GDE

Peter,  het belooft weer een prachtige verbouwing te worden. het setje met treden van Pb had ik ook al aangeschaft maar persoonlijk geraak ik er niet aan uit. Nogthans lijkt dit eenvoudig  te maken maar in het setje zie ik 4 treden dus voor langs bijde kanten 2 maar enkel 2 tredenhouders daar er me dunkt 4 zouden moeten zijn.  Wat doe ik fout of heb ik het verkeerd? 

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 13 juni 2016, 14:29:31 PM
Die buffertjes komen me alvast bekend voor  ::)  ;D
ik heb die liggen van Dacker :-\

loebaske

#23
 ;) ;)

PeterVG

Geert
Ik vermoed dat U een onderdeel te weinig heeft. Om één wagen van trapjes te kunnen voorzien heb je twee etsraampjes nodig. Een groot met daarin trapjes voor beide kanten + het draagframe voor één zijde. Het draagframe voor de andere zijde zit in een tweede klein etsraampje. Indien je dit niet hebt zou ik je aanraden om eens contact op te nemen met Paul Bellon. Het monteren is inderdaad niet zo moeilijk. Hopelijk heb ik hiermee je vraag opgelost.

Eric
Die verwijderde buffers had ik al opgeborgen voor een toekomstig projectje. Ze krijgen een mooi plaatsje langs mijn nog te bouwen locdepot. Daar gaan ze het reparatiehoekje opsmukken, sorry hoor.

GDE

#25
  Bedankt voor de info Peter. Ondertussen de kit eens teruggevonden en het tweede etsplaatje zat er toch bij . hoe heb ik daar kunnen overzien ? Alles dus toch in orde . Het samenstellen zal nu wel lukken

PeterVG




Nu ik toch bezig ben heb ik maar meteen twee wagentjes gebouwd. Het lakken gaat toch in één keer door.
primer: vallejo 73.607 UK bronze green
lak: mengsel Procolor 7delen flessengroen met 3 delen olijfgroen.
Na lang testen en mengen vond ik dit de beste optie. Deze groentint komt het best in de buurt van Olaerts NMBS groen. Aangezien dit de fabrikant is van de meeste NMBS stoomtijd modellen vond ik dit de beste verfkeuze.
Nu moet een doorzichtige glanslak gespoten worden om de onderlaag te beschermen tijdens volgende bouwwerken.
Dit gaat de groentint verdonkeren. Maar op het einde komt de originele huidige groentint terug na een matlak.
Het volgende werk is het dak zwart spuiten. Vooraleer ik dit ga doen ga ik eerst nog wat plamuren rond de periscoop.

Gerolf

Ik volg nog steeds - met veel interesse  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

Komt goed.
Ph. Callaert benoemt ze in zijn boek als U-wagens.     Zal wel juist zijn, op uw foto zijn het precies UFO's.

GDE

Kwijl,  kwijl, Peter die wagentjes worden weer top. De periscoop ziet er perfect uit.  Het oogt echt heel anders dan het originele van dacker.