Weerstanden

Gestart door marctje, 31 mei 2016, 09:24:10 AM

marctje

Welke weerstand kan ik het beste kopen om met leds te werken. Ik ben echt een electronica leek blijkbaar.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

PietB

Simpele vraag maar niet makkelijk te beantwoorden.
Is afhankelijk van het type / kleur van de led en de aangelegde spanning.
Ik gebruik altijd deze link https://www.ledtuning.nl/nl/resistor-calculator
Om een voorschakelweerstand te bepalen.

grt Piet.

marctje

Bedankt voor de tip. Ik wens rode en groene leds te gebruiken als een soort wissel stand.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

In rode en groene leds heb je ook nog verschillende soorten. Standaard leds vragen ongeveer 10 à 15 mA om goed licht te geven, maar low-current leds hebben aan 2 à 3 mA genoeg.
Je kunt het beste wat verschillende waarden van weerstanden aanschaffen, b.v 470 ohm, 1k, 4k7 en 10k. En daarmee ga je dan wat experimenteren.
Mijn ervaring is dat berekeningen niet altijd het gewenste resultaat opleveren. Bij leds die alleen maar voor indicatie dienen heb je minder stroom nodig dan bij leds die echt voor verlichting dienen.

2012

Aan de LED deskundigen  :)
kan iemand mij helpen met dit...
ik heb ledjes van 10mA op een voeding van 12 volt met weerstand van 470 ohm. Da weerstandje kan 1,2 watt aan... mag ik meerdere ledjes op 1 weerstandje steken of moet ik per led 1 weerstand gebruiken?
Totaal verbruik is volgens mij 30mA want led's staan paralel...

bellejt


2012

Merci, leuke tool en volgens da spel mag het  :)

bellejt


Peter_66

Serie schakelen is nooit een probleem, zolang je genoeg spanning hebt.

Parallel schakelen kan problemen opleveren. Niet alle leds hebben dezelfde spanningsval.
Het kan zijn dat in parallel er bepaalde leds minder of zelfs niet branden.

Havoc

Citaat van: Peter_66 op 04 december 2016, 16:48:34 PM
Serie schakelen is nooit een probleem, zolang je genoeg spanning hebt.

Parallel schakelen kan problemen opleveren. Niet alle leds hebben dezelfde spanningsval.
Het kan zijn dat in parallel er bepaalde leds minder of zelfs niet branden.

Klopt, beter in serie plaatsen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

oebr

erger zelfs,
de led met de kleinste spanningsval zal na enige tijd stuk gaan.
Het is dus zoals hieronder aangegeven belangrijk om per ledje een weerstandje in te zetten.

tip: Met de huidige lichtopbrengst van die dingetjes kan je het beste je ledjes wat te weinig stroom geven ipv de
typische 20 millies. Die norm dateert uit de jaren '70 toen er uit Tandy-ledjes hooguit wat schijnsel kwam.
(voor alle duidelijkheid: wij waren daar heel blij mee, en het zijn zoete herinneringen)
Maar als je de hedendaagse ledjes wat spartaanser voedt geven ze nog steeds best veel licht in ruil,
en ze gaan de eerste 100 jaar niet meer stuk.
Zelf hanteer ik 10 millies als norm en soms zelfs minder.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992