Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

een uitdaging van 0,7x4m

Gestart door The Railwarrior, 30 mei 2016, 14:07:15 PM

The Railwarrior

Citaat van: PeterC op 31 mei 2016, 20:55:43 PM
Bjorn,

Ik zit met hetzelfde probleem, een 45° dak rondom rond.

Als ik even reken: je wil 70 cm 'baan'.  Rest dus nog 60 cm.  Op 20 cm breedte kan je net naast je dakhelling gemakkelijk 2 sporen leggen en kan je tussen de achterkant van je baan en die twee sporen een opening laten van 40 cm.  In die opening kan je je nog gemakkelijk tussen murwen als er iets aan die sporen moet worden gedaan op voorwaarde dat de sporen hoog genoeg liggen.  Hoe hoog (of laag) ga je bouwen?
Ik heb voor mij uitgemaakt dat 110 cm hoogte de 'ideale' hoogte is voor mijn zolder, maar op 110 cm hoogte is 70 cm al een vrij grote diepte om alles nog deftig te kunnen afwerken.
Die 2 sporen achteraan kan je naar je spiralen voeren.  Via die opening van 40 cm kan je met wat moeite ook nog bij die spiralen.

Een tip: neem je keuken- of livingtafel en stoelen, zet die stoelen met de rug naar de tafel en kijk met welke afstand je nog (vrij) confortabel kan bewegen om iets boven op de tafel in orde te brengen.  Doe dat wel niet als je bezoek hebt, want die gaan je gek verklaren  ::)

hoi peter,

sorry voor mijn wat late antwoord.  Ik was ook aan het denken om te bouwen op een hoogte van 110 a 120cm.  Dan kan ik ongeveer 40cm zakken om daar mijn schaduwstation te maken, en dan behoud ik nog wat opbergruimte onder de baan (wat ook wel nodig zal zijn) de truck met de livingtafel en stoelen heb ik ook al geprobeerd en familie en vrienden verklaren mij zoiezo al gek maar dat heeft niet per se te maken met mijn modelspoorhobby :-)

nu natuurlijk de hamvraag, ik houd ongeveer een 4m zichtbare ruimte over, wat bouw je op 4m, ik weet dat het een open deur intrappen is, maar je hebt natuurlijk altijd bepaalde vereisten van de modelbaan.  de belangrijkste wat mij betreft is dat enerzijds ik de baan liefst modulair opbouw (moest ik ze ooit nog moeten verplaatsen dan is daar nog een mogelijkheid toe.)  ik kan desnoods mits enkele ingrepen de baan ook anders bouwen waardoor ik een soort van U vorm krijg en de baan.

deze zwitserse baan zou dan kunnen passen en persoonlijk vind ik dat prachtig https://www.youtube.com/watch?v=LvLZTynX9UM

ik weet ook wel dat dit niet hyper realistisch is, maar dat moet ook helemaal niet.  Het doel is om relatief langere treinen toch te kunnen laten rijden.  Bovendien in het brusselse heb je ook een hele wirwar van sporen op verschillende niveau's waardoor je toch weer iets of wat realisme kan opwekken.  Het idee zou dan zijn om deze baan in een belgisch kleedje steken.
de vraag is dan wel weer, hoe bouw je zo iets modulair op??? en is het haalbaar???

ik weet ook ondertussen heb ik al enorm veel ballonnetjes opgelaten op dit forum en ja soms loop ik wat in cirkeltjes (door allerlei omstandigheden loopt het wat vertraging op eer ik kan beginnen) maar soit ik kom er wel. :-)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

bellejt

waarom zo hoog bouwen ? Ik heb mijn baan op 80 cm hoogte gelegd en schaduwstation op 45 cm.Heb je mooi 35 cm tussen de lagen en is goed toegankelijk.
die hoogte is ook netjes werkbaar om erover te hangen als er in de achtergrond wat misgaat.Voorzie ook luiken zodat je makkelijk overal bij kan.Ik heb bv mijn draaischijf uitneembaar gemaakt omdat er een venster achterzit en ik zo ook aan de stationsomgeving kan werken.
Rechts naast het station komt de stad ook op uitneembaar luik.Kan je er makkelijk aan werken ook en blijft de volledige kamer toegankelijk.
De 45 cm hoogte is netjes genoeg om plastieken boxen onder te zetten met al je lege dozen en materiaal.
De zijlijn gaat dan weer hoger in niveau omdat dat een leuk bergverschil geeft.Zie eens in mijn topics waar de linken van op mijn site staan.Krijg je een idee van de mogelijkheden.

OlivierV

Johnny, 80 cm is een beetje laag, mijn baan staat op 1m10, dat is ideaal wanneer je zit. Dan rijden je treinen op ooghoogte voorbij. Bij 80cm hoogte zit je constant op daken te kijken.

Nuja, het is maar wat je wil.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Het is ook mogelijk om zittend te kijken, dan is 80 cm wellicht beter dan 130 cm.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

en makkelijker te besturen als je wat wil rangeren.Kan je het al zittend doen.

The Railwarrior

over de hoogte heeft iedereen zo wat zijn eigen mening.  Met een schuin dak is het natuurlijk zo dat wat je verliest in hoogte je aan opbergruimte wint in diepte.  des te hoger je baan staat des te meer je kan opbergen maar des te minder diep kan je je baan bouwen... het zal een compromis worden, daar zijn wij belgen toch goed in niet waar ;-)

ondertussen heb ik zelf eens een baanplannetje gedistilleerd uit een mooi baantje welk ik in frankrijk ooit tegenkwam.  Ik heb eens op het net gezocht en gevonden... le depot de poinzeraut op youtube https://www.youtube.com/watch?v=1hQM459N_YY

en op een frans forum enkele afbeeldingen



let wel hier is de baan nog niet volledig afgewerkt, maar de eerste indrukken zijn er wel al.



en daaruit hebben we dan zelf een baanplannetje gemaakt.  Het zou dan gaan om een depot en ok je kan geen lange treinen zien rijden, ik heb toch een spoortje voorzien waar ik wat wagens kan plaatsen voor een lange trein samen te stellen.  Ik bekijk het dan ook liever niet als een echt depot, eerder als een soort onderhoudspost.  Let wel het daalspiraal is nog niet helemaal naar wens, dat moet ik nog eens bekijken...



het valt me wel op dat er wel meer baantjes zijn die zeker de moeite waard zijn bij onze zuiderburen, en niet enkel in frankrijk maar ook Italie heeft zeker een paar pareltjes die meer dan de moeite waard zijn!!
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Peter

Citeerniet enkel in frankrijk maar ook Italie heeft zeker een paar pareltjes die meer dan de moeite waard zijn

Moet je eens in het laatste nieuwe MIBA nummer kijken (kan in de krantenwinkel ::)), namelijk nummer 07/16
Een prachtige baan (tje) namelijk Vallescura van David Volpe (stond vorig jaar oa. op Intermodellbau 2015 in Dortmund
Met vriendelijke groeten
Peter

The Railwarrior

Ik weet het het stond in 2015 ook al op ontraxx. Heb het zowel op Ontraxs als in Dortmund gezien!
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

loebaske

Wat is dit zeer mooi gebouwd, vooral er opgelet dat alles mooi verweerd is, pas dan komt zoiets echt tot zijn recht...

The Railwarrior

nog een prachtig baantje van ongeveer 4 meter dit keer een nevenstationnetje van milaan













man man man, je vind toch echt wel prachtige dingen op het net.  soms denk ik echt, zo mooi krijg ik het nooit gebouwd, nu ja oefening baart kunst neem ik aan :-)

Toegegeven, dat franse baantje is nog net iets realistischer maar toch is dit ook zeer mooi, maar dan wel op zijn Italiaans.

Op zijn Belgisch zou een stationnetje van bvb Brussel-luxemburg wel mooi als voorbeeld kunnen dienen. weliswaar het oude station
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

loebaske

Ja amaai, zeer mooi en simpel, je rijd van het eene schaduwstatation naar het andere en indrukwekkend...

Metpetergaathetbeter

toch vind ik dat Italiaans toch iets meer hebben.misschien iets minder perrons en iets langere,minder scherpe bochten(wissels)is wel iets heel leuk. Een beetje te vergelijken met die baan van dat ene Stations van Verviers Centraal ?(station is een vergelijkbaar ontwerp als dit Italiaans BAANtje ;)Dat ontwerp van Verviers kon mij ook wel bekoren, rails waren nog met code 100, Baan werd later verkocht (en ik dacht dat ze ooit nog eens in het uitstalraam van Verborgh(Kortrijkse poortstr.? gelegen heeft ?

The Railwarrior

Verviers is wel een iets grotere baan dan dit, hier realiseert men dit om slechts 4 meter. Een idee als dit is wel haalbaar met minder sporen eventueel en idd langere perrons. Het gaat hem mij vooral om het idee en de prachtige uitvoering!
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Nog even de website vermelden van dit baantje voor de geïnteresseerden. De baan gaat de kamer rond en passeert in Milaan, maan aan de andere kant van de kamer zijn er nog 2 mooie segmenten welke zich ongeveer situeren in de streek tussen Genova en la Spezia...

http://www.datrains.eu
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Ok na weer een wat drukkere periode toch eens even tijd gevonden om nog wat te tekenen.  hoewel het idee van een voorstedelijk station (zoals bvb brussel kapellekerk nog altijd een leuke uitdaging lijkt, ben ik toch even verder gaan kijken in de richting van een depot.  Vooral omdat je op die mannier makkelijker nog wat kan rangeren en tegelijk nog langere treinen kan laten rijden.  Ik kwam op het idee na het zien van het depot van Trois ponts op de beurs in Leuven.  daaruit is volgend plannetje voortgekomen.



de foto van het idee vind je terug hier eerder in het topic maar dan met een hoofdlijn die nog voorbij komt... op die mannier heb je min of meer het beste van 2 werelden denk ik.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)