Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

een uitdaging van 0,7x4m

Gestart door The Railwarrior, 30 mei 2016, 14:07:15 PM

The Railwarrior

beste,

tijd om eens een nieuw draadje te starten.  De werken vorderen langzaam maar zeker, met de geboorte van onze 2de zoon in januari heeft het wat stilgelegen op modelspoor gebied.  Ik ben momenteel aan het werk om onze garage te metsen en de zolder af te werken, op dagen dat het weer wat minder is word aan de zolder verder getimmerd (of opgeruimd liever) op dagen dat het goed weer is zal er aan de garage verder gewerkt worden.  inmiddels heb ik ook nog zitten denken over de verschillende mogelijkheden.  Het is onmogelijk alle gewenste objecten in 1 baan te verwerken. Bovendien bij het bezoeken van diverse beurzen heb ik gemerkt dat de kleinere banen me dikwijls meer aanspraken, (dan denk ik bvb aan de noorse baan van maarbuurtspoor) maar ook andere banen waar natuurlijk evan hier ook machtig mooie dingen laat zien op toch een beperkte oppervlakte.  In die optiek heb ik het idee opgevat misschien wat kleiner te bouwen, zodat ik ook ruimte heb om enkele banen te huisvesten. 

De uitdaging nu,
de totale ruimte voor deze baan zou 5mx1,3m omvatten.  Het zichtbare gedeelte zou dan 4x0,7m zijn met aan elk uiteinde een boog die via een lang gerekte daalspiraal naar onderen gaat om op die manier onder de baan een schaduwstation te bouwen, het is zoiezo de bedoeling wat te bouwen met dubbelspoor met treinen tot 2m die door het landschap schuiven.  het sporenplan mag sober zijn, maar ook wel wat speelmogelijkheden geven.  De treinen die ik wil laten rijden situeren zich eind jaren 90 begin jaren 00 en zijn belgische samenstellingen.  De treinen die ik al heb zijn een benelux stam, memlingrijtuigen, en her en der wat divers belgisch materieel van rond die periode. Tot nog toe heeft dit niet in een sluitend baanplan geresulteerd, elders in dit forum is er nog een draadje 'inspiratieloos' waar ik ook al diverse opties overlopen had, toch denk ik nu eerder hiervoor te kiezen.  ik heb nu al her en der zitten knutselen, maar nog niets naar mijn zin.... Word vervolgt
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Waarom een spiraal? Je hebt 1,3 meter diepte, waarvan 70 cm zichtbaar. Daarachter heb je dus nog 60 cm ruimte. Daarin kan je 8 opstelsporen kwijt, op hetzelfde niveau.

The Railwarrior

Omdat de baan daar tegen een muur staat onder de dakhelling. Het schaduwstation zou dus onbereikbaar zijn op die manier... Er werd mij dit om die redenen afgeraden.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

SuSke

Hou er dan wel rekening mee dat je op die 5m ook maar 15cm kan dalen aan 3% helling.
Als je het schaduwstation onder de baan herbergt, moet je al snel naar een hoogteverschil van 40cm gaan om je schaduwstation nog "werkbaar" te houden. Je zal dan toch aan een of twee spiralen moeten gaan denken.
Op een totale diepte van 1,3m is dat perfect te doen - op een straal van 60cm (1,2m diameter) kan je tot 11 cm zaken per toer. Je hebt dus 3,5 toer nodig om die 40cm te overbruggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

The Railwarrior

Citaat van: SuSke op 30 mei 2016, 15:03:25 PM
Hou er dan wel rekening mee dat je op die 5m ook maar 15cm kan dalen aan 3% helling.
Als je het schaduwstation onder de baan herbergt, moet je al snel naar een hoogteverschil van 40cm gaan om je schaduwstation nog "werkbaar" te houden. Je zal dan toch aan een of twee spiralen moeten gaan denken.
Op een totale diepte van 1,3m is dat perfect te doen - op een straal van 60cm (1,2m diameter) kan je tot 11 cm zaken per toer. Je hebt dus 3,5 toer nodig om die 40cm te overbruggen.

ja dat is ook min of meer het idee, nu om de eerste cm te kunnen overbruggen en om het schaduwstation onder de baan te kunnen huisvesten had ik gedacht aan volgende constructie weliswaar zeer rudimentair getekend.



op die manier draai je onder de baan in, de baan kan dan modulair op het schaduwstation gebouwd worden en het grote voordeel lijkt me ook dat je dan op dit traject van 6,9m aan 3% een goeie 20cm kan zakken. (ongeveer) en daar dan nog een 2 tal rondjes naar beneden om op de gewenste hoogte te komen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

minitreintje

#5
Dat is een hele mooie constructie  :D

EDIT: Oooh onze constructie is weg :(
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

bellejt


SuSke

#7
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 16:39:45 PM
...
op die manier draai je onder de baan in, de baan kan dan modulair op het schaduwstation gebouwd worden en het grote voordeel lijkt me ook dat je dan op dit traject van 6,9m aan 3% een goeie 20cm kan zakken. (ongeveer) en daar dan nog een 2 tal rondjes naar beneden om op de gewenste hoogte te komen.

Dat klopt, maar dan moet je steunconstructie mee volgen met de spoorhoogte.
Je kan trouwens niet de volledige lengte mee rekenen, je moet aan het begin van de laagste bocht al onder je steunconstructie van je baan door kunnen draaien.
Verder vindt i 20cm zéér optimistisch als hoogteverschil tussen de zichtbare baan en het schaduwstation.
Tel even mee: 20cm - 7cm (hoogte van je trein) - 6cm (minimale dikte van de baanopbouw boven)= 7cm over om aan je treinen in je schaduwstation te komen.
Ik vermoed dat je toch nog iets dieper zult moeten gaan met je schaduwstation, maar dat is jou keuze.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

The Railwarrior

Citaat van: SuSke op 30 mei 2016, 19:53:35 PM
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 16:39:45 PM
...
op die manier draai je onder de baan in, de baan kan dan modulair op het schaduwstation gebouwd worden en het grote voordeel lijkt me ook dat je dan op dit traject van 6,9m aan 3% een goeie 20cm kan zakken. (ongeveer) en daar dan nog een 2 tal rondjes naar beneden om op de gewenste hoogte te komen.

Dat klopt, maar dan moet je steunconstructie mee volgen met de spoorhoogte.
Je kan trouwens niet de volledige lengte mee rekenen, je moet aan het begin van de laagste bocht al onder je steunconstructie van je baan door kunnen draaien.
Verder vindt i 20cm zéér optimistisch als hoogteverschil tussen de zichtbare baan en het schaduwstation.
Tel even mee: 20cm - 7cm (hoogte van je trein) - 6cm (minimale dikte van de baanopbouw boven)= 7cm over om aan je treinen in je schaduwstation te komen.
Ik vermoed dat je toch nog iets dieper zult moeten gaan met je schaduwstation, maar dat is jou keuze.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt, over ongeveer 7m kan ik 20cm zakken en dan nog eens 20cm via 2 rondjes in een daal/stijg spiraal. Aan het begin van je bocht die weer onder het visuele gedeelte draait heb je dan al 5,5m afgelegd (ofwel een goeie 16,5cm gezakt aan 3% helling) althans dat was wat ik voor ogen had...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

vyncky

Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:43:31 PM
Omdat de baan daar tegen een muur staat onder de dakhelling. Het schaduwstation zou dus onbereikbaar zijn op die manier... Er werd mij dit om die redenen afgeraden.

zet het geheel op wieltjes, dan kan je altijd aan de achterkant aan. weliswaar gebukt..

Heb dit bij iemand gezien met een zeer grote baan, en dat werkt perfect. (mits stevig bouwen van de onderbouw)

Yannick

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

The Railwarrior

Citaat van: vyncky op 31 mei 2016, 09:00:51 AM
Citaat van: The Railwarrior op 30 mei 2016, 14:43:31 PM
Omdat de baan daar tegen een muur staat onder de dakhelling. Het schaduwstation zou dus onbereikbaar zijn op die manier... Er werd mij dit om die redenen afgeraden.

zet het geheel op wieltjes, dan kan je altijd aan de achterkant aan. weliswaar gebukt..

Heb dit bij iemand gezien met een zeer grote baan, en dat werkt perfect. (mits stevig bouwen van de onderbouw)

Yannick

Yannick

Daar heb ik ook al aan gedacht, er was een reden waarom ik dit niet meer in overweging nam, ik weet wel niet meer waarom. Je bespaart wel een hoop geld aan rails op die manier!
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Op een baan van die grootte steekt het toch niet op een doos meer of minder flexrails?

Ik ken er wel die ne kilometer flexrail moeten aanschaffen eer ze heel hun verzameling op de rails willen kunnen zetten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

The Railwarrior

Citaat van: OlivierV op 31 mei 2016, 11:30:23 AM
Op een baan van die grootte steekt het toch niet op een doos meer of minder flexrails?

Ik ken er wel die ne kilometer flexrail moeten aanschaffen eer ze heel hun verzameling op de rails willen kunnen zetten.

Ook weer waar
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Chrisrail

#13
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

PeterC

Bjorn,

Ik zit met hetzelfde probleem, een 45° dak rondom rond.

Als ik even reken: je wil 70 cm 'baan'.  Rest dus nog 60 cm.  Op 20 cm breedte kan je net naast je dakhelling gemakkelijk 2 sporen leggen en kan je tussen de achterkant van je baan en die twee sporen een opening laten van 40 cm.  In die opening kan je je nog gemakkelijk tussen murwen als er iets aan die sporen moet worden gedaan op voorwaarde dat de sporen hoog genoeg liggen.  Hoe hoog (of laag) ga je bouwen?
Ik heb voor mij uitgemaakt dat 110 cm hoogte de 'ideale' hoogte is voor mijn zolder, maar op 110 cm hoogte is 70 cm al een vrij grote diepte om alles nog deftig te kunnen afwerken.
Die 2 sporen achteraan kan je naar je spiralen voeren.  Via die opening van 40 cm kan je met wat moeite ook nog bij die spiralen.

Een tip: neem je keuken- of livingtafel en stoelen, zet die stoelen met de rug naar de tafel en kijk met welke afstand je nog (vrij) confortabel kan bewegen om iets boven op de tafel in orde te brengen.  Doe dat wel niet als je bezoek hebt, want die gaan je gek verklaren  ::)
Groetjes, Peter