Fleischmann 7030 geeft kortsluiting op peco wissels

Gestart door Dirkh, 14 mei 2016, 15:18:03 PM

Dirkh

Ik heb een probleem met een BR91 (fleischmann 7030) loc die telkens bij een peco SL-E391, E392 ,E395 en E396 wissel in afbuigende stand een kortsluiting veroorzaakt afhankelijk van de hoe de loc op de sporen staat (rijrichting). Ik heb een vermoeden dat de kortsluiting veroorzaakt wordt door de tandwielen die langs 1 kant op de assen zitten en die iets te laag komen en hierdoor kortsluiting veroorzaken tussen de wisseltongen en de rails.
Heeft iemand ook al die problemen gehad ? Al mijn andere locs rijden zonder problemen in beide richtingen over die wissels zonder kortsluiting te veroorzaken.

Michiel

Merkwaardig. Ik heb hier meerdere van die BR91 locjes, en geen van hen geeft problemen. Vraagje: heb de Peco wissels aangepast (DCC ready), of hebben de open wisseltongen nog steeds de tegengestelde polaritait tov de naastliggende rail. Ik vermoed dat de loopwielen niet op juiste afstand staan (te dicht bij elkaar) waardoor ze tegen de openstaande wisseltong slepen en dus kortsluiting maken. Ik vermoed toch dat je elecrofrogs hebt, en geen insulfrogs.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Misschien helpt het je niet, maar heb dit ook al voorgehad met wagonnetjes van Modelbahn Union en op Fleischmann wissels.
Hier was het probleem opgelost door de assen een beetje uit te trekken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Bedankt Michiel,
de hint van de de afstand tussen de wielen was correct, bij de BR91 stonden de wielen bijna allemaal op 7,32 mm van elkaar en bij mijn andere loks is dat 7.47 tot 7.55 mm. Ik heb de wielen iets aangepast tot ze ook op 7.55 mm van elkaar staan en het probleem lijkt me opgelost.
Nog wat verder test rijden nu op de verschillende wissels om te zien of het probleem overal opgelost is maar bij de wissels waar de meeste problemen waren loopt de lok er nu zonder kortsluiting te maken over.
Bleef nog 1 wissel over waar de lok kortsluiting veroorzaakt. Met wat zoeken heb ik gevonden dat de wisseltong een beetje moest verbogen worden zodat de lok tegen de buitenste rail wordt geduwd in afbuigende stand en nu is het probleem daar ook opgelost. Na wat test rijden met verschillende loks en wagons loopt nu alles vlot op module 1 en 2.
Oef, dacht al dat ik een probleem lok ging hebben die enkel over die korte wissels in rechte stand kon rijden.

Spijtig dat ik bij het inbouwen van een decoder in mijn pendolino, een decoder heb opgeblazen (er zat nog een verbinding tussen chassis en een motor contact dat ik bij het nameten niet heb gevonden maar na enkele meters rijden heeft dat blijkbaar wel contact gemaakt en einde verhaal voor de decoder. Dus op het einde van de maand maar enkele decoders aanschaffen in hilversum op stationNspoor om de rest nog te digitaliseren)