Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

kleinserie fabrikant

Gestart door Dirky, 13 mei 2016, 11:52:25 AM

modèlisme

Dirk slaat de nagel op de kop.
 

Havoc

Citaat van: Dirky op 13 mei 2016, 11:52:25 AMAls voorbeeld: Er is een roep naar Belgische gebouwen... Die wens wou ik wel invullen!  Maar neen, er is een roep naar GOEDKOPE Belgische gebouwen.
Het wordt duidelijk niet aanvaard dat een klein-serie-produkt veel centen kost...
Wel, ik denk dat je dat had kunnen moeten weten voor je begon.

Als ik voor sommige van mijn hobby projecten mijn rekening maak dan kom ik ook tot prijzen waar ik van verschiet. En dat is dan enkel onderdelen want mijn uren tel ik niet (niet die van ontwikkeling (plannen tekenen), niet die van materiaal zoeken, niet die van bouwen, niet die van "vaste kosten" en helemaal geen winst). Verschil is dat ik dat doe als hobby en dat niet hoef te tellen. Maar als fabrikant moet je die kosten weten voor je ook nog maar 1 lijn tekent en je dan nog indekken voor al wat je vergeten bent.

Dit loopt een beetje gelijk met een ander draadje. Ik volg Michiel in dit verhaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SirGresley

Ja het is niet gemakkelijk om kleine series op de markt te brengen en dan nog maar te zwijgen om iets over te houden.
Misschien met inschrijvingen op voorhand, wel dat je dan een voorbeeld hebt dat af is en klaar is voor productie klaar zodat de geïnteresseerden het kunnen zien en bestellen zoals het ABC wagentje en de Modelspoor modellen.
Dan kom je waarschijnlijk aan een minimum voor al uit de kosten te komen.
Tel maar eens zelf als je zelf een scratch-built huisje wilt maken, wat een tijd je in moet steken. Allereerst foto's, opmeten van echt, plan maken, materiaal,... Tel die uren eens!
Misschien eens met klein serie mannen zoals Aumo en Saroulemapoule praten. 
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Dirky

Bedankt voor de reacties:

Voor mezelf was deze "kleinserie-H0-ontsporing" maar een tijdelijk probeersel. Door dit af te stoten doe ik mezelf eerder profijt.

We zijn met weinig. En als ik naar mijn huisjes-concullega's kijk dan vallen me vooral de goedkopere prijzen op. Hoe kan dat? Wel, in vele gevallen staat er bvb toch al een lasersnijmachine, oorspronkelijk aangekocht voor andere doeleinden. Die hoeft dus niet te draaien aan de "volle pot".

3D prints: ik bejubel het bestaan ervan maar door de service die bvb door Shapeways aangeboden wordt kan iedereen verkopen. Zonder kosten, zonder investeringen, veelal getekent met illegale software. (stel de vraag maar aan experten: Als je met een studie-licentie van een tekenpakket een voorwerp tekent en dat dan verkoopt, ben je illegaal bezig)

Dus ja, mocht ik hiermee verder doen, dan ben ik wel echt een idioot! ;) :D

Martin Welberg

CiteerEn als ik naar mijn huisjes-concullega's kijk dan vallen me vooral de goedkopere prijzen op. Hoe kan dat?

Grotere aantallen misschien ?

Dirky

Niet alleen de aantallen Marty:

Als ik de stukken voor mijn setjes laat laseren betaal ik bijvoorbeeld 2€ per snijmeter.
Mocht ik me morgen een lasersnijmachine aanschaffen en die draait (in bijberoep) maar 10u per week, dan zal een snijmeter mij 10€ kosten. Geen optie dus.

Iemand die echter een zaak heeft en zijn machine dagelijks laat snijden aan 2€ per snijmeter (prijs aan zijn klant) en er 's avonds huisjes mee snijdt, kan die rekenen aan bijvoorbeeld 0.5€ per snijmeter. En daar kan ik niet tegenop! En dat is ook van een andere ordegrootte qua prijsverschil dan het draaien van grotere aantallen.

Maar zoals gezegd, voor mij is dit alles geen probleem maar gewoon een vaststelling...




Martin Welberg

Daar zie je het dus, laat je zo'n machine 60 uur draaien kost het minder als een euro, minder als de helft van jou kosten..