Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

kleinserie fabrikant

Gestart door Dirky, 13 mei 2016, 11:52:25 AM

Dirky

Er wordt vaak met modder gegooid naar de kleinserie-fabrikant. Veelal begrijpelijk! Maar misschien is het ook eens interessant van de klok te horen aan de andere kant...

Ik geef alvast de aftrap:

Wat is een klein-serie fabrikant;
een idioot die teveel investeerd om andere hobbyisten gelukkig te maken door ze zaken aan te bieden die ze elders niet vinden en die dan te laat merkt dat hij het feitelijk niet kan voor de prijs die men in gedachte heeft...

Als voorbeeld: Er is een roep naar Belgische gebouwen... Die wens wou ik wel invullen!  Maar neen, er is een roep naar GOEDKOPE Belgische gebouwen.
Het wordt duidelijk niet aanvaard dat een klein-serie-produkt veel centen kost...

Michiel

Hoi Dirk,

mag ik dan de omgekeerde karikatuur schetsen?  ;D

Een klein-serie fabrikant is een goedwillige hobbyist die snel even iets commercieel zal gaan produceren. Het lijkt toch makkelijk, maar snel komen er vele onvoorzien complicaties opduiken (productietechnisch, leveringsperikelen, dienstlevering, waarborg, publiciteit, ...) wat snel de kosten vele malen vermenigvuldigd. Het snelle gewin is weg: de klant is ontgoocheld, de voorraad blijft liggen, de hobbyist is kregel.

Ik denk eerder dat het productielandschap zoals we dat vele decenia kenden met het bestaan van de grootproducenten, dratisch verandert met de opkomst van de vele hobby-thuis-productietoestellen (3d-printers, laserplotter,...). De grootproducten vallen een voor een weg. De kleinserie-fabrikanten zoeken hun positie in dit nieuwe landschap.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Als iets heel specifiek is (een Belgisch of Nederlands bouwsel) mag het best iets meer kosten. Maar de nadruk ligt altijd op "heel speciaal": iets wat je elders niet vindt.

Echter ben ik niet zo naïef te denken dat kleinserie fabrikanten het voor de hobbyist doen, volgens mij gaat het er om er centjes mee te verdienen. Waar overigens niets mis mee is. En als er op een zolderkamertje wordt gefabriceerd als een uit de hand gelopen hobby en de uren komen in de prijs doorberekend zal het inderdaad erg duur worden.

Ook voor een hobby producent geldt: maak een businessplan m.b.t. je product en vraag je af of er markt voor is bij de beoogde prijs. Maar zoals Michiel zegt: daar schort het vaak aan en dan gaat het mis.

Mijn mening.

Gr, Ben.

rgp

Dirk,

Ik heb je modellen al gezien en deze zijn van hoge kwaliteit, dus is de prijs navenant ook rekeninghoudend met een kleinere markt.  Diegene van die 25 euro is een complete idioot. Een prijs van 40 tot 50 euro is nog goedkoop en is zijn waar de op de markt.

MAAR als het model krom is, constructiefouten heeft en dan een prijs meekrijgt die ver boven de marktwaarde ligt, dan ligt het probleem bij de producent en niet bij de potentiële klant.

Het is aan de producent om de juiste productietechnieken, verkoopskanalen en dergelijke te zoeken om een product aan de man te brengen en een klant kan men niets verwijten indien die producent die kanalen en middelen niet zoekt of vindt en dan maar gemakkelijkshalve de klant een schuldgevoel wil opdringen.

Roland

centauri167

Voor mij is een kleinserie fabrikant meer iets zoals een VanBiervliet, Olaerts, vroeger Jocadis. Lokale spelers die het vak goed kennen en zelf bepaalde leegtes gaan opvullen.
Zij vullen bepaalde leegtes in die de grote merken niet invullen, geven meestal een zeer goede kwaliteit aan een aanvaardbare prijs.
Is dit per definitie kleinserie ? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar ieder zijn definitie natuurlijk ...

Dan hebben we het andere aspect van kleinserie fabrikanten, personen die zo gedreven zijn dat ze ipv bandwerk echt nog maatwerk gaan maken.
Deze groep is mijn inziens echt een nichemarkt daar, zoals de topicstarter al aangeeft de prijzen veel hoger gaan liggen, wat menig persoon er niet voor over zal hebben.
Voor de meer grotere schalen denk ik dat hier wel een markt voor zal zijn , in H0 bv. denk ik dat dit veel moeilijker zal zijn omdat de markt nu éénmaal overspoeld wordt door alles en nog wat.

59erke

Ik volg de mening van de leden hierboven, toch wil ik dit nog toe voegen.

Zeker voor de kleinere schalen vindt ik de komst van de kleinseriefabrikanten gewoon een zege, zeker diegenen die een baan willen bouwen volgens een tijdperk of locatie die door de grootfabrikanten niet worden bedeeld, vb. Belgisch TPIV

Als kleinseriefabrikant kan je hierdoor perfect inspelen, kunst is natuurlijk om het product dan aan te bieden voor een "redelijke" prijs.
En die prijs mag gerust iets hoger liggen voor een product dat nergens te vinden is, op voorwaarde dat het kwalitatief ook in orde is.

Neem nu de producten van Shapeways of andere 3D print realisaties, deze zijn ook niet goedkoop voor een basisartikel dat door de koper zelf nog dient afgewerkt te worden. Als ik dan de berekening op het einde maak dan kost het ook meer dan het dubbele van een standaard dingetje van de grotere spelers. Waarom doe ik het dan ? Omdat het exclusief is, past perfect op de baan die ik voor ogen heb en ik geen dingen wens die er een beetje op lijken.


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

#6
Citaat van: Dirky op 13 mei 2016, 11:52:25 AM
Er wordt vaak met modder gegooid naar de kleinserie-fabrikant
Ik dacht dat dit geen algemene tendens was, respect voor mensen die hun nek uitsteken voor dingen te bouwen die elders niet te krijgen zijn of beter te koop zijn ! ;D
Verkopen houdt ook in dat je beloftes maakt dat je die dan ook waar maakt, kun je die niet houden dan dient ook ook over gesproken te worden.
Net als een huwelijk of een relatie dient er gepraat te worden, indien één van de partijen zich onthoudt van elke communicatie, dingen belooft waaraan men zich niet houdt, dan is de relatie(of huwelijk)gedoemd te mislukken ! Zo ook is verkopen een relatie tss een verkoper en een (mogelijke geïnteresseerde) klant die net als voorgaande onderhevig is aan factoren die ervoor zorgen  of iets lukt  of gedoemd is te mislukken ! :-\

Gerolf

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die draadje dreigt te ontaarden in modder gooien naar één bepaalde fabrikant  ::)

Maar dat terzijde: Wat mag je verwachten van een kleinseriefabrikant, en wat mag zo'n fabrikant verwachten?
Ik denk dat alles draait om de keuze van het model.
Goedkope modellen in kleine serie? Dat kan ...
- een bestaande loc of wagen in een unieke schildering zijn
- een kap die op een bestaand onderstel past
- kleine zaken waar een modelbouwer er veel van gebruikt (lantaarnpalen, wisselmotoren, perronboorden, arbeiderswoning, ...)

Maar zodra het een compleet model uniek betreft, hangt de prijs af van de verwachte oplage. M2's in O verkoop je nu eenmaal niet zoveel als G10's in H0, en baanwachtershuisjes zal je ook meer verkopen dan een uniek stationsgebouw

Echt goedkope unieke (zeldzame) modellen mag je niet verwachten van een fabrikant, klein of groot. Ofwel betaal je (veel) - ofwel hoop je dat een hobbyist die iets unieks gemaakt heeft, er ook eentje voor jou wil maken (en zijn uren niet rekent)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Gerolf, daar heb je wel een punt en het zijn juist die kleine dingen die de modelbouwer het meest nodig heeft.

Neem nu Dirk zijn betonpalen die hij aanbood in alle schalen. Volgens mij zijn die hier enorm goed verkocht en prijs-kwaliteit waren deze ook super. Ik denk dat kleinseriefabrikanten meer in deze richting moeten zoeken ipv. volledige modellen.
Als ze bovendien de moeite doen om de Belgische N en Z rijder te bedienen dan hebben ze volgens mij een gat in de markt gevonden.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Zoals ooit een reeks originele reclames van de KBC het stelde: Voor de kleinseriefabrikant is het niet alleen een kwestie van een gat in de markt te vinden, maar ook of er in dat gat een markt is

Floris

Kleinserie gaat nooit zomaar goedkoop worden. Het woord zegt het al, de serie geproduceerde modellen is klein, het ontwerpwerk moet over een klein aantal modellen omgeslagen worden, dus dat ga je in de prijs voelen als het betaald werk is geweest. Ontwerpt iemand een model uit liefde voor de modelbouw als hobby, hebben de klanten mazzel, maar dat kun je niet van iemand vragen.
Dan nog de productie van de modellen: spuitgietwerk? Lage kosten per stuk, maar dan heb je dure mallen die door weinig verkochte modellen moeten worden terugbetaald, dat wordt alsnog duur... Of je neemt duurdere productiemethoden (etswerk, giethars) die weinig investeringen vragen maar veel arbeidsintensiever zijn, dus hogere arbeidskosten per product.

Natuurlijk is het wel mogelijk om voor redelijke prijzen kleinseriemodellen te kopen bij mensen die het puur als hobby naast hun werk erbij doen en die er van een model drie maken in plaats van één en er dan twee verkopen tegen twee keer de materiaalkosten om er een beetje de eigen hobby mee te financieren maar bij zo iemand kom je niet om levertermijnen en garantie mag ik hopen...

centauri167

Citaat van: Floris op 14 mei 2016, 11:10:34 AM
Kleinserie gaat nooit zomaar goedkoop worden. Het woord zegt het al, de serie geproduceerde modellen is klein, het ontwerpwerk moet over een klein aantal modellen omgeslagen worden, dus dat ga je in de prijs voelen als het betaald werk is geweest. Ontwerpt iemand een model uit liefde voor de modelbouw als hobby, hebben de klanten mazzel, maar dat kun je niet van iemand vragen.
Dan nog de productie van de modellen: spuitgietwerk? Lage kosten per stuk, maar dan heb je dure mallen die door weinig verkochte modellen moeten worden terugbetaald, dat wordt alsnog duur... Of je neemt duurdere productiemethoden (etswerk, giethars) die weinig investeringen vragen maar veel arbeidsintensiever zijn, dus hogere arbeidskosten per product.

Natuurlijk is het wel mogelijk om voor redelijke prijzen kleinseriemodellen te kopen bij mensen die het puur als hobby naast hun werk erbij doen en die er van een model drie maken in plaats van één en er dan twee verkopen tegen twee keer de materiaalkosten om er een beetje de eigen hobby mee te financieren maar bij zo iemand kom je niet om levertermijnen en garantie mag ik hopen...

Als je de prijzen van een Van Biervliet / Olaerts vergelijkt met uitgaves van een Roco/ Marklin/ Fleischmann, dan zijn de prijzen dezelfde of nog lager en de kwaliteit en afwerking meestal stukken beter hoewel de oplage kleiner is.

Als men zelf kleinschalig iets wil doen moet men goede en betrouwbare connecties hebben die tegen een aanvaardbare prijs en hoge kwaliteit kunnen leveren zodat je zelf nog een mooie marge kan nemen en de prijs aanvaardbaar blijft. Anders komt men in het veel te dure segment en zal men amper afzet hebben.

Zo denk ik bv. niet dat de Belgische Z of N markt de moeite kan zijn om van een gat in de markt te spreken voor een fabrikant tenzij men modellen maakt die grensoverschrijdend zijn/waren om zo toch een grotere afzetmarkt te krijgen. Maar zelf dan, de prijs zal meestal toch de doorslag geven.

Metpetergaathetbeter

#12
of de term kleinserie fabrikant opgaat voor VBV en Olaerts valt nog redeljk te betwijfelen (en zeker die eerste) :-\
Als je dan nog een aantal zaken vernoemd waar je als kleinserie-fabrikant op moet letten dan ook al met modder gooien noemt vraag mij eigenlijk af wat het nut van een forum is :-\

centauri167

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 14 mei 2016, 13:07:43 PM
of de term kleinserie fabrikant opgaat voor VBV en Olaerts valt nog redeljk te betwijfelen (en zeker die eerste) :-\
Als je dan nog een aantal zaken vernoemd waar je als kleinserie-fabrikant op moet letten dan ook al met modder gooien noemt vraag mij eigenlijk af wat het nut van een forum is :-\

Ben ik het met je eens, maar als je de oplages van de standaard modellen uit de catalogi van de grote merken vergelijkt die in heel Europa worden aangeboden, soms jaren aan stuk, denk ik dat je toch wel van kleine oplages voor een lokale markt mag spreken. VanBiervliet is dan wel degelijk een zeer grote bij de kleine spelers   ;)

Floris

Klopt, VBV of Olaerts zijn niet echt wat ik kleinserie zou noemen, maar een soort "tussenmaat", een klein bedrijf zonder compleet programma (rails, elektratoebehoren) en grote overhead, modellen wel op de gebruikelijke manier gemaakt (plastic en/of metaal spuitgietwerk) en productie (grotendeels) uitbesteed.