Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Digitaal begin (is niet gemakkelijk)

Gestart door Doornroosje, 27 april 2016, 09:20:00 AM

59erke

Mensen, graag even jullie hulp.

Ik heb zopas mijn eerste inbouw van een decoder achter de rug (Kuehn N025) en probeer nu alles te programmeren met de multimaus.
Maar ofwel beweegt hij niet, ofwel rijdt hij wel en reageert de snelheidsregelaar van de maus niet.

Via onderstaande handleiding heb ik alles geprogrammeerd

Eerst het plaatsje in de multmaus.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK

Het moet nu gereed zijn.


Blijkbaar doe ik toch iets verkeerd, nu vroeg ik mij wel af bij het programmeren van de locdecoder overloopt de muis verschillende cv's
mag ik die gewoon op de standaardwaarden laten staan of niet ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

#16
Om de decoder te programmeren gebruik ik volgende handelingen

Shift + menu, kies dan prog met de pijltjes toetsen
Druk ok er komt dan de rest CV mode, druk om
Vul CV waarde 1 in om het decoder adres te wijzigen druk om
Vul nu het gewenste decoder adres in en druk op.
Als het werkt zal de loc ongeveer een halve centimeter vooruit rijden.

Terug shift+menu om uit de programmeer mode te gaan
En de loc zou nu moeten werken.


Edit : ik heb de locs in de multimaus met 128 stappen staan voor de keuhn decoders.
Zit de decoder juist? Misschien heb je de decoder verkeerd ingeplugd.


Stieven76

Wat ik al wel eens gehad heb is wanneer ik een ESU LocPilot Basic in een oude Roco (met dikke motor) gestoken had dat die loc ook niet reageerde hoe het normaal zou moeten. Reed ook bijna niet en als hij al eens iets deed was het met horten en stoten.
Bleek dat die Lopi basic te licht was voor die dikke Roco motor. Vervangen door een Lopi4 en reed perfect dan.

59erke

Klopt hier toch niet echt hoor, heb de lok nu al 3x geprogrammeerd telkens zoals de handleiding voorschrijft.
Telkens op een ander adres want blijkbaar lukt het niet een gemaakt adres te wissen.

De decoder kan maar op 1 manier ingeplugd worden, dus verkeerd zitten daar twijfel ik aan
Of het de goed is, Dirk en Michiel hebben deze aangeraden en Dirk heeft hem ook al gebruikt in zijn V60

Wat ik wel krijg is als ik na het programmeren op het * duw de lok eventjes rijdt en daarna kan ik niets meer doen

Hoe zit het eigenlijk met die cv's op de decoder, op welke waarden moeten deze staan ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Hoe zit de decoder erin ?  Bij een N025 moet die dikke condensator aan de onderkant zitten, hierdoor komt de decoder iets schuin te staan , ik heb gemerkt dat een N045 beter past in die V60 maar ik had eerst er ook een N025 insteken en dat werkt.

Bij die kuehn dien je enkel het adres te programmeren , die andere CV's staan normaal goed om te testen. Ik moet wel op de multimaus 128 stappen selecteren bij de loc instellingen anders blijkt het niet te werken.

Als je een CV programmeert rijd de loc dan ongeveer een cm ? Als dat niet het geval is dan heeft die het programmeren niet aanvaard.




59erke

Dirk, goed dat je het zegt

de decoder zit bij mij met de componenten aan de bovenkant.
Heb hem nu eens omgedraaid, wel beetje wringen om hem goed ingeplugd te krijgen.

Alles gewist (heb het gevonden door de maus in engelse taal te zetten)
Programmatie overgedaan, op 128 stappen gezet en hij rijdt maar ... de snelheidsregelaar reageert niet op de lok
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Programmeer eens de waarde 8 in cv 8 (reset van de decoder) en nadien terug het adres in cv 1.

59erke

#22
 :D :D  gelukt, lok reageert perfect op de maus   :D :D

Merci hé Dirk  ;)

Krijg er wel de kap niet op, dus wordt toch een andere decoder bestellen

Ik heb ondertussen eens geprobeerd om een uit fabriek geadresseerde lok te herprogrammeren en dat is ook gelukt.
Beetje bij beetje vind ik mijn weg in het digitale wereldje

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Toch tof zo een forum.....

Indien mogelijk help men elkaar...


Dirkh

Graag gedaan alleen spijtig dat ik er pas later achter gekomen ben dat die N045 beter past.
Het is wat leren maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Je kan nog wat spelen met CV 2 ( min spanning) en CV 5 ( Max spanning) om de reactie op de regelaar te verbeteren.

Dirkh

Ik kreeg de kap er nog net op met die N025, wel wat drukken maar dat lukt normaal net.

59erke

Als ik de kap erop zet, dan reageert de lok niet meer.
Slecht contact met de decoder vermoed ik
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Misschien aan de binnenkant van de kap een klein stukje tape plakken, het zou kunnen dat de decoder ergens contact maakt met de kap en daarom niet meer werkt.
Anders wachten op de N045 en nu even zonder kap rijden. ;)

59erke

Mensen, juist nog een digitaal vraagje.

Heb met succes een Kuehn N025 decoder ingeplant (lees gesoldeerd) in mijn Lux stofzuigertje.
Probleem is niet dat het niet werkt maar ik had juist de bedenking of het niet mogelijk is dat het motortje onmiddelijk begint te draaien als ik het wagentje selecteer met de MM zonder dat ik de snelheidsregelaar moet opendraaien (wat nu het geval is)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Is hier misschien al de revue gepasseerd, kan je een decoder reseten en weer de CV's instellen/programmeren ??

Merci voor de uitleg en de hulp