Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De 8e Grote Modelspoorexpo 2016, Leuven

Gestart door doomslu, 23 april 2016, 09:52:00 AM

Stieven76

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 april 2016, 17:56:48 PM
Citaat van: sdz1976 op 24 april 2016, 17:37:30 PM
zou het  het verbieden van rugzakken niet hypocriet zijn, net nu men overal probeert het gebruik van plastic zakken in te perken
misschien die vraag eens stellen aan iemand die op di 22/03/2016 - 09:22 in het metrostation Maalbeek aanwezig was :-\

Voorzichtigheid is geboden deze tijd, das een feit. Maar om ze nu te verbieden.. Vorige week bij aankomst in het Zweedse warenhuis ook de babytas moeten opendoen. Geen probleem mee. Heb die mens zelf een koekje van de kleinste aangeboden maar hij wou ni  ;D

Jurgen

Toch raar dat het woord "verbieden" altijd de kop op steekt als er ne keer 1 pipo iets verkeerd doet met een voorwerp.

Trouwens, modeltreintjes zijn ook gevaarlijk voor kleine kindjes. Door de kleine onderdeeltjes kunnen ze stikken als ze dit in hun mond steken. Laat ons de treintjes anders ook verbieden, zo kunnen we ongevallen voorkomen.
We zullen naar een lege hal komen, dat kan ook eens leuk zijn...

Laat ons niet belachelijk doen hé!

In mijn rugzakje zat een flesje cola, een paar boterhammekes, mijn geld en vooral genoeg batterijen voor mijn camera. Kijk gewoon uit waar je loopt en er zal geen probleem zijn.

Wat het Belgische aspect betreft, voor mij kan er nooit genoeg zijn!
Deze week was ik in Dortmund en daar stond 1 Belgische Spoor 1 baan. Uiteraard trok deze mijn interesse. Maar er stond ook een Poolse baan en ook die heeft mijn interesse kunnen wekken. Zolang de banen mooi afgewerkt zijn en dat er gereden wordt ben ik tevreden. Op die manier kan men mijn interesse wekken want ik kan je verzekeren, er waren ook andere banen waar ik snel voorbij was!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

sdz1976


Blij te lezen dat er toch ook nog mensen met gezond verstand zijn :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

marctje

Ik vind juist dat je op een beurs bij kan leren. Ik praat met modelbouwers en handelaren, stel mijn probleem voor en luister naar de eventuele oplossingen. Soms kom ik dan ook iets of een manier te weten om iets degelijk op te lossen. Je kan leren van de fouten die jezelf hebt gemaakt maar zeer zeker ook van de fouten die andere gemaakt hebben. Op de meeste beurzen kom ik dan ook niet bedrogen uit. Een paar beurzen geleden ben ik in Houten (was mijn eerste keer) in gesprek geraakt met een Nederlander die ook Amerikaans rijdt, deze wist mij een goede winkel aan te tonen  in Duitsland waar ik naar onze normen mijn materiaal aan reële prijzen kan kopen via internet. Als men over tentoongestelde banen spreekt kan ik zeggen dat ik uit elke baan wel iets kan halen dat ik zelfs op mijn Amerikaanse baan kan gebruiken, zelf ben ik dus Amerika rijder maar kan ik toch ook mijn gading vinden in alle banen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

SuSke

#49
Citaat van: sdz1976 op 24 april 2016, 17:37:30 PM
Dacht ik niet een bochel op te merken op meneer Suskes rug tijdens Mobexpo?
of vergis ik me schromelijk ::)

Hebt ge goed opgemerkt Sam, en ik heb er niets op tegen dat iemand een rugzak draagt. In de mijne was trouwens plek voor een flesje water en eventuele aankopen. Maar als je dan een rugzak(je) draagt dan moet je wel rekening houden met het feit dat je op je smalste kant een beetje breder wordt (wat voor mij dan weer heel relatief is).
Ik moet elke keer vaststellen dat er mensen zijn die "vergeten" dat er een rugzak op hun rug hangt en draaien en keren dat het een lieve lust is en iedereen in de buurt een duw geven.

Dit jaar zal je me zonder "bocheltje op mijn rug" zien op de grote expo  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krisds

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 april 2016, 17:56:48 PM
Citaat van: sdz1976 op 24 april 2016, 17:37:30 PM
zou het  het verbieden van rugzakken niet hypocriet zijn, net nu men overal probeert het gebruik van plastic zakken in te perken
misschien die vraag eens stellen aan iemand die op di 22/03/2016 - 09:22 in het metrostation Maalbeek aanwezig was :-\
euhm...welk punt probeer je te maken? Dat mensen met rugzakken slechte bedoelingen hebben?

GDE

Persoonlijk vind ik een geslaagde expo er ene waar mooie modelbanen en handelaars in nieuw en tweedehands gerief staan. Ook een beetje werkgerief kunnen aanschaffen is handig.  Soms ga ik naar een expo met een wenslijstje maar kom dan thuis met heel andere dingen.  De msm expo is voor mij altijd een topper geweest die ik niet zou willen missen. Vooral Belgische modelbanen trekken mijn aandacht en ik heb zo het vermoeden dat ook dit jaar het weer een geslaagde expo zal zijn.  Dat er op sommige momenten teveel volk is kom je op andere expo's ook tegen.  Meestal zwakt dit na de middag af. De dure prijzen van tweedehands gerief is blijkbaar een trend die ik bij andere hobby's ook opmerk. Sommige mensen kopen dus tweedehands treinen op en proberen deze met winst door te verkopen om op deze manier hun eigen verzameling te bekostigen.  Te st ghislain zie je ook meestal dezelfde personen met tweedehands treinen aan nieuwprijs of hoger maar soms ook wel iemand die zijn overstock of verkeerde aankopen verkoopt aan redelijke prijzen.  Het zou raar zijn dat ik met lege handen naar huis ga al ben ik zelf al wat zindelijker geworden in mijn aankopen deels door wat ik al heb en deels door minder beschikbaar budget.  Als ik na een expo naar huis ga met een kleine aankoop en goesting om aan modelbouw te doen dan is het voor mij een geslaagde expo en daar is modelspoorexpo er steeds in geslaagd.  Ook bij de vorige editie zag ik enkele leuke Belgische baantjes en Belgische modelbouw nieuwigheidjes. Voor mij mag het zo blijven en ik kijk alvast uit naar de komende expo  ;)

just4fun

Ikzelf zie graag banen en dan vooral net diegene die ge thuis niet kunt hebben staan wegens te weinig plaats.
Dat hoeft daarom dan niet mega-groot te zijn, want zelfs een baan van pakweg 3m lang kan al te groot zijn voor de zolder- of kelderrijder.
Maar dan graag wel met de nodige afwerking en presentatie, uiteraard. Ook dat is vaak net het verschil met de thuisbaan.
Verkoopstanden doorkruis ik wel maar eigenlijk zoek ik nooit iets te kopen, hoogstens enkele ideeën om eventueel later ... ge kent dat wel.
Maar er is niet één expo die een moet-gehalte heeft, ik moet niet perse deze of gene expo bezoeken (zo heb ik dus de vorige MSM-editie gescipt).
Dit wordt bepaalt door m'n agenda en een expo staat niet altijd als "must" gekwalificeerd.
De afstand tot de expo behoort tot één van de bepalende elementen om er al dan niet naar toe te gaan.
Ik behoor nog tot de wat rare enkelingen die maar 1 auto in het gezin hebben en dat maakt dat, als er andere zaken nodig zijn met dit vervoer, er dus geen mogelijkheid meer is.
Voor mij persoonlijk was Mechelen zo een betere locatie wegens op fietsafstand.
Paul


Klaas Zondervan

Citaat van: just4fun op 25 april 2016, 12:28:11 PM
Ik behoor nog tot de wat rare enkelingen die maar 1 auto in het gezin hebben en dat maakt dat, als er andere zaken nodig zijn met dit vervoer, er dus geen mogelijkheid meer is.
Is de spoorlijn tussen Mechelen en Leuven er dan niet meer? :)
Op de kaart zie ik trouwens dat Mechelen-Leuven ook nog wel fietsafstand is.

Herwig

>>  MSM kan aan alle verkopers (groot/klein) verzoeken van een testspoor of rollerbankje paraat te hebben om locjes te testen.
       Sommigen vallen nog steeds uit de lucht als een potentiële koper vooraf een loctest vraagt.

OlivierV

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 april 2016, 12:38:52 PM
Citaat van: just4fun op 25 april 2016, 12:28:11 PM
Ik behoor nog tot de wat rare enkelingen die maar 1 auto in het gezin hebben en dat maakt dat, als er andere zaken nodig zijn met dit vervoer, er dus geen mogelijkheid meer is.
Is de spoorlijn tussen Mechelen en Leuven er dan niet meer? :)
Op de kaart zie ik trouwens dat Mechelen-Leuven ook nog wel fietsafstand is.
Sommige mensen hebben geen fiets (ik vind dat raar, want ik doe bijna alles met de fiets).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

marc goovaerts

En sommigen hebben zelfs niet 1 auto in het gezin (bv wanneer die gepikt is)

centauri167

Citaat van: Herwig op 25 april 2016, 13:30:51 PM
>>  MSM kan aan alle verkopers (groot/klein) verzoeken van een testspoor of rollerbankje paraat te hebben om locjes te testen.
       Sommigen vallen nog steeds uit de lucht als een potentiële koper vooraf een loctest vraagt.

Ze zouden zelf een testplaatsje beschikbaar kunnen stellen. Nu ga je niet voor iedereen goed kunnen doen maar als je in H0 gaat, wisselstroom en gelijkstroom en zowel digitaal als analoog heb je 2 stukjes spoor nodig, 2 transfers en 1 of 2 digitale centrales.
Wil je N er dan ook nog bijdoen heb je enkel een extra stukje spoor nodig, enzv. ...

SuSke

Op eurospoor zorgt onze tegenhanger daarvoor. Hoe het dan zit met het vertrouwen van de handelaars in het testen, laat ik even in het midden. Misschien dat onze noorderburen aanwezig op dit forum ons daar meer info over geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

celtjan

Voor iedereen goed te doen, da's onbegonnen werk... .
Wetteren/Mechelen/Leuven? Wanneer ik er naartoe kon, heeft elke editie heeft me al kunnen bekoren.
(ik ga dan ook 'open minded', zonder verwachtingen en laat het gebeuren gewoon op me afkomen)

Wanneer ik een dergelijke opendeurdag, Expo of beurs bezoek, heb ik idd ook wel een rugzakje bij.
1) Meestal ga ik met het OV, wat tijdrovender is dan met de eigen wagen.
2) d'r is dan plaats voor wat snackjes en drankjes voor onderweg.
3) den reflex kan mee.
4) d'r is dan plaats voor enkele 'toevaltreffers' van op de verkoopstanden en spaar ik extra verpakking uit.
5) heb ik ook al es m'n Zeller rolbankje met enkele bokjes en een 9v batterij bij...
Wel probeer ik rekening te houden met medebezoekers/standhouders om deze zo min mogelijk te hinderen.
(wat verdraagzaamheid mag geen eenrichting zijn en moet uit verschillende hoeken komen)
Moest iedereen es wat meer zijn gezond verstand wat willen gebruiken... .

Gr,
Jan