Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

De 8e Grote Modelspoorexpo 2016, Leuven

Gestart door doomslu, 23 april 2016, 09:52:00 AM

Herwig

De vorige MSM-beurs in de Brabanthallen een    "beurs-je"   noemen, lijkt me toch wat bizar en kort door de bocht (boog ...).

Als toenmalige kassier had ik toch min-of-meer de indruk dat er toen   "behoorlijk"   wat enthousiaste bezoekers binnenwandelden.... .


Floris

als het in leuven zo druk was, dan is het toch juist duidelijk dat het allemaal wel meevalt met verval enzo? Er was blijkbaar belangstelling genoeg.... En daar begint het toch allemaal mee.
Wat handelaren en banen betreft, tja, daar word je het nooit over eens want iedereen wil weer iets anders. Nouja, behalve mooi tweedehands spul voor weinig, daar zal niemand wat tegen hebben, behalve degene die dat spul destijds voor de volle mep nieuw gekocht heeft  ;)

rgp

Hallo,
Ik denk dat een van de doelstellingen is om de Belgische modelbouwdagen een podium te geven.  DUs te veel Belgisch kan niet, immers voor vele modelbouwdagen en clubs uit België is de MSM beurs een van de Weinige mogelijkheden om hun kunnen dicht bij huis te tonen.

Handelaars: die klagen altijd (zoals de boeren).  Je moet en onderscheid maken tussen nieuw spul en tweedehands.
NIeuw: de handelaar moet zich afvragen wat hij te bieden heeft. Als de prijs en/of het item niet "expo" is, waarom zou men dan op de beurs kopen.
Tweedehands: is al aangehaald. De prijzen zijn soms zelfs hoger dan nieuw. De modelbouwers zijn geen idioten.  Gisteren bij de TSP een M4 new look voor 35 Euro is toch van de pot gerukt.


Roland

doomslu

Als lid van de organisatie wil ik eerst en vooral verduidelijken dat ik ieders mening respecteer. Sterker nog, in stelde de vraag zelf om feedback te krijgen.
Dus, alvast bedankt iedereen. Ga lekker door.

De kritiek van Johan dat er te veel Belgisch is, staat in schril contrast met de realiteit en mijn eigen mening (en 'probleem'). Het is hard zoeken naar Belgische banen!
Wil je als club een goede kans maken om te mogen deelnemen aan onze expo? Bouw dan een Belgische baan die aan onze 'normen' voldoet. MSM is een Belgisch blad en ook onze lezers houden grotendeels van Belgisch.
Wie van Duits houdt (om maar een voor de hand liggend voorbeeld te nemen) komt ruimschoots aan zijn trekken op diverse expo's en in diverse bladen. Het Belgische aspect maakt ons net uniek.
Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat er geen buitenlandse banen zullen zijn. Integendeel!
Een gezonde mix zal er zeker zijn. Beloofd.

Ik schrik echter wel van de uitspraak dat de expo tot een 'beursje' is vervallen. In 2014 waren er evenveel banen en handelaars als de jaren er voor.
De afwerking van de banen staat hoog in ons vaandel. Zonder afwerking, verlichting, achtergrond etc kom je er niet in!
We mogen ons verheugen met het hoge niveau van de tentoongestelde banen. En dat zijn er geen vijf, maar een dertigtal + de minibaantjes en demo's!  ;)

Dat het soms druk en eng is, klopt. Toegegeven, als we 1000 m² meer ter beschikking zouden hebben zou ons dat blij maken. We moeten echter roeien met de riemen die we hebben... De Brabanthal voldoet net aan onze wensen.
De paden tussen de standen en banen zijn echter allemaal reglementair 3 meter breed en we proberen dat dit jaar nog wat meer te maken. We zitten echter wel vast aan de vaste voedingspunten van elektriciteit die om de zoveel meter uit de grond komen.
Het grote probleem zijn die mensen met 'bochels'. Het is me een raadsel waarom iedereen met een rugzak rondloopt op een expo...  :-\

En ik hoop dus ook dat de handelaren meelezen...  :)
Ter overweging een voorbeeld. Ik had op Ontraxs een gesprek met een grote handelaar is N-materieel.
Helaas moest ik hem gelijk geven dat de kans op een mooie verkoop in Leuven bijna onbestaande is. Ik zou hem bij wijze van spreken de standruimte gratis ter beschikking moeten stellen wil hij uit zijn kosten komen...  ???

Als modelspoorliefhebber ben ik echter wel blij dat er op de expo ook nieuw materieel te koop is. Anders moet ik veel kilometer rijden vooraleer ik bij iedereen eens langs geweest ben, of moet ik dure verzendkosten betalen om het thuis geleverd te krijgen.
Tegelijkertijd is een expo voor mij ook de gelegenheid om kleine prulletjes, gereedschap en zo aan te schaffen. Blijkbaar ben ik niet alleen met dit verlangen.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Als je zo'n expo gaat moeten organiseren met enkel begische banen (in oorsprong of uitvoering) dan vrees ik dat je snel uitgepraat bent. Tenzij je de vrijgekomen ruimte gaat benutten voor demo's/workshops misschien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Citaat van: Havoc op 24 april 2016, 14:13:00 PM
Als je zo'n expo gaat moeten organiseren met enkel begische banen (in oorsprong of uitvoering) dan vrees ik dat je snel uitgepraat bent. Tenzij je de vrijgekomen ruimte gaat benutten voor demo's/workshops misschien.
Dat heb ik niet gezegd hé. Integendeel.
Maar het is echt niet makkelijk om er een handvol te hebben hoor. Ik verzeker het jou.
Gelukkig hebben we wel enkele echte 'kleppers' kunnen strikken.  :P
Dus, de overige 20 zijn met buitenlands thema.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh

MSM expo staat elke twee jaar op de kalender hier, ik ben zelf geen grote beurzen bezoeker, een stuk op 3 op een jaar is wel genoeg voor mij.
Doordat het niveau van de banen en minibaantjes dat er te bekijken valt voldoende hoog is is het de moeite om te gaan kijken. Daar kan ik dan inspiratie voor mijn eigen baan opdoen.
Tevens de altijd leuke ontmoetingen met mede modelspoorders maken mijn dag altijd goed.

Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag van Luc, wat verwacht je van het beurs gedeelte, ik ga vooral om leuke kleine dingen te zoeken voor de aankleding van de baan en ook om materiaal zoals strooimateriaal, ballast enz.. te vinden. Dat zijn zaken die ik liever eerst zelf heb gezien en niet op een onduidelijke foto ergens op een website.

Rijdend materiaal vindt je overal en kan je genoeg via het internet bestellen, maar zaken zoals preisertjes, degelijk loof voor bomen , grasjes en kleine details enz.. zijn zaken die ik liever zelf bekijk, vast neem, beoordeel en op een beurs koop. (Goede verlichting is daar wel handig voor en dat miste ik op de vorige expo wel soms, op verschillende plaatsen vond ik het redelijk donker)
Hopelijk is er dit jaar weer een goed aanbod van die zaken. Dat mis ik meestal op andere expo/beurzen wel eens, tenzij je naar houten of zo rijd ,wat dan weer een 3 tal uren rijden betekend.

Herwig

aan Doomslu,                                              24 apr. 2016,

citaat:   "  mensen met  'bochels'  " :                                                ( wel rare uitdrukking...)
Wegens misbruik voor minder-joviale-doeleinden door minder-sympathieke-individuen (m/v) , worden rugzakken bij evenementen stilaan verboden, door de organisatoren en/of politie.
Alsof   "sjakosjen"   of andere modelletjes minder   "gevaarlijk"  zouden zijn.




Metpetergaathetbeter

ik vrees dat jij wat achterloopt handtassen gaan er op vele plaatsen ook niet meer in ! :-\

doomslu

Citaat van: Herwig op 24 april 2016, 16:01:39 PM
aan Doomslu,                                              24 apr. 2016,

citaat:   "  mensen met  'bochels'  " :                                                ( wel rare uitdrukking...)
Wegens misbruik voor minder-joviale-doeleinden door minder-sympathieke-individuen (m/v) , worden rugzakken bij evenementen stilaan verboden, door de organisatoren en/of politie.
Alsof   "sjakosjen"   of andere modelletjes minder   "gevaarlijk"  zouden zijn.
Ere wie ere toekomt. Het was Suske die hier voor het eerst het woord 'bochel' gebruikte.  ;)

Tja, verbieden? Valt te bezien hé.  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sdz1976

Dacht ik niet een bochel op te merken op meneer Suskes rug tijdens Mobexpo?
of vergis ik me schromelijk ::)

Zou het  het verbieden van rugzakken niet hypocriet zijn, net nu men overal probeert het gebruik van plastic zakken in te perken.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Metpetergaathetbeter

Citaat van: sdz1976 op 24 april 2016, 17:37:30 PM
zou het  het verbieden van rugzakken niet hypocriet zijn, net nu men overal probeert het gebruik van plastic zakken in te perken
misschien die vraag eens stellen aan iemand die op di 22/03/2016 - 09:22 in het metrostation Maalbeek aanwezig was :-\


Metpetergaathetbeter

trouwens in Dortmund waren die niet verboden en daar kreeg je geregeld van één of andere lompe heer een duw van die rugzak! :-\

Stieven76

Ik vind een rugzak gewoon gemakkelijk om eventueel gekochte dingen in te steken ipv een hele dag lang met plastieken zakjes rond te zeulen. Zo'n plastieken zakjes worden ook al wel eens vergeten als ze neergezet worden om iets aan een stand te bekijken. Heb ik zelf al voorgehad, al een geluk dat er toen niets waardevols in zat  ;D
Ook handig om mijn geld/portefuille en een fles water in te steken. Al laat ik mijn portefuille tegenwoordig meestal in de auto en steek ik mijn geld/bankkaart in mijn broekzak.

Verder vond ik de vorige expo wel super tof, enkel idd dat het op sommige plaatsen wat donkerder was als ik het me nog goed herinner.

sdz1976

#44
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 april 2016, 17:56:48 PM
Citaat van: sdz1976 op 24 april 2016, 17:37:30 PM
zou het  het verbieden van rugzakken niet hypocriet zijn, net nu men overal probeert het gebruik van plastic zakken in te perken
misschien die vraag eens stellen aan iemand die op di 22/03/2016 - 09:22 in het metrostation Maalbeek aanwezig was :-\

pfffffffffffff

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1