Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wielgeluid

Gestart door bumper, 22 april 2016, 21:07:21 PM

bumper

Hallo,

Vanmorgen in Lier kwam er een containertrein voorbij waarvan de wagens als een naaimachientje over de rails liepen.
Een tweetal wagens echter lieten het bekende Kdeng Kdeng geluid horen ook al was er geen railvoeg op die plaats.
Ik vroeg me af van waar komt dat geluid nu eigenlijk.
Heeft iemand daar een verklaring voor.

Ludo.
 

Klaas Zondervan

Dat noemen ze een "plat kantje". Dat is een onrondheid op de wielband die ontstaat als het wiel bij het remmen heeft geblokkeerd.

D_Loc

In de volksmond wordt dit fenomeen ook wel "vierkante wielen" genoemd. Ik heb één keer het ontstaan van van vlakke plaatsen meegemaakt. Dit was in de Sprinter op de Zoetermeer stadslijn, bij het stoppen aan de halte Buytenwegh gleed de trein een behoorlijk eind door. Vanaf dat moment had de trein de ergste "vierkante wielen" die ik tot nu toe als treinreiziger heb meegemaakt. De machinist reed vanaf dat moment ook heeeeel erg rustig. Dit was ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Gerolf

Ik heb, intussen enkele jaren gelden, in "Berchem statie" een goederentrein met geblokkeerde remmen zien passeren
Bij 1 wagon waren de remblokken blijven hangen. Gloeiende wielband, de gensters vlogen eraf.
Een aanwezige schouwer er op gewezen, die belde meteen naar het seinhuis en heeft zo een premie verdiend  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

En dan begint de "ellende" voor de machinist. ;)
Stoppen , trein immobiliseren (al dan niet de sporen laten versperren) , wagen opzoeken , zien dat er niets vaststaat : handrem vast ? , of slechte werking remeenheid , wielassen controleren -> ... proberen op te lossen , ... communicatie .... enz...
Groetjes.
Claudio.

krisds

...herberekenen rempercentages, verder rijden met beperking of versperring nevenliggende sporen...tot in het eerste station afwaarts of eindstation...;)

55erke


Op foto 14 en 15 zie je het onstaan van de "vierkante wielen"

http://www.loccollector.be/2013.htm

groetjes
Johan

bumper

Bedankt voor de reacties.
Maar vermits die wagons blijven bollen, kan dat niet veel kwaad zou ik denken.

Ludo.
 

vyncky

toch wel ze beschadigen de sporen ook, als de wielen te hard beschadigd zijn worden ze uit de trein gerangeerd en opzij gezet, zodat ze naar de wielenbank kunnen.

Ooit eens met de IC van Charleroi naar Essen gereden (in 2013, een belangrijke, drukke verbinding). In Antwerpen, kwam een rangeerder van de NMBS informeren bij de machinist of hij iets verdachts had gehoord aan zijn trein.

Men had melding gekregen van platte loopvlakken. De machinist zij dat hij niets had opgemerkt. De trein werd bij vertrek gecontroleerd, en als men een vlak wiel had vastgesteld werd de stam (HLE18 + M6) opzij gezet.

Dus er wordt wel degelijk naar gekeken.

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

D_Loc

Hier mijn laatste video van de 1817 (klik mij) van mei vorig jaar met "vierkante wielen". De loc is niet veel later uit de dienst teruggetrokken wegens de vlakke plaatsen op de wielen.
De wielbanden waren te ver versleten om nog af te draaien wat het definitieve einde betekende voor deze loc. Inmiddels is de loc verkocht aan Power Rail in Duitsland (die ook de 1806 hebben overgenomen). Naar ik begreep zal de dieselmotor gebruikt worden voor een NOHAB (bolle neus), dus het is niet waarschijnlijk dat de 1817 ooit nog zelf gaat rijden.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Bundesbahnfreak

Platte vlakken kunnen ook schade aan de rollagers van de wielassen geven.  In de werplaatsen zijn de wielen 1 van de belangrijkste zaken en wordt veel tijd n gestoken voor het schouwen en meten van de wielen. Bij het minste gebrek gaat het voertuig naar een wielenbank of wordt de wielas vervangen