Kleine baan (2m44x1m22) met veel rijmogelijkheden - M en C rails, slanke wissels

Gestart door efl045, 21 april 2016, 19:38:02 PM

efl045

* Sorry voor wie hier al iets had gedownload, er stonden enkele verkeerde bestanden tussen... Dit is ondertussen gecorrigeerd. *

Het 'standaard' plaat formaat 2m44x1m22 is blijkbaar heel populair, bouwen in 3 lagen schrikt niet af, dus vraagt men mij nu het M-rail baantje van daarnet met C-rails en slanke wissels te tekenen en het onderste niveau met M-rails te laten (wie heeft geen stapeltje oude M-rails voor de schaduwstations?), en dat heb ik nu gedaan.
De prijs die hiervoor moet betaald worden is dat er onderaan langere treinen kunnen opgesteld worden dan er kunnen stoppen in de stations, ze kunnen daar dus wel passeren zonder stoppen en je kunt ze altijd weer kwijt onderaan, of er wordt enkel met korte treinen gereden, er passen er dan 2 achter elkaar onderaan.

De prentjes:

















Nu zijn er natuurlijk nog ontelbare combinaties te maken met M en C rail op de verschillende niveaus maar voor mij houdt het hiermee zowel een beetje op, er staan nog wachtenden in de rij  ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De bovenbaan met die paar perronspoortjes minder is een stuk minder geforceerd, en oogt veel beter. Het bouwen in 3 compacte lagen, en dan ervoor zorgen dat men nog overal bij kan... Niet evident. Een leuk plan, maar geen kinder-speelbaan meer met oa dat diep liggend schaduwstation.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Gerolf op 21 april 2016, 20:09:21 PM
Interessant concept, maar waarom een nieuw topic ?
Omdat ik vrees dat het anders niet echt meer te overzien is en er toch aanzienlijke verschillen zitten in de 3 getoonde baantjes, hoe zeer ze ook elkaar lijken, en blijkbaar ook door verschillende mensen gevolgd en bijgestuurd worden (merk ik toch via mail)
Omgekeerde vraag, wat zou het voordeel zijn om ze alle 3 in 1 draadje te plaatsen?

efl045

Citaat van: Michiel op 21 april 2016, 20:13:32 PM
De bovenbaan met die paar perronspoortjes minder is een stuk minder geforceerd, en oogt veel beter. Het bouwen in 3 compacte lagen, en dan ervoor zorgen dat men nog overal bij kan... Niet evident. Een leuk plan, maar geen kinder-speelbaan meer met oa dat diep liggend schaduwstation.
En volgens mij manueel ook niet meer te bedienen, automatisatie of beter nog Pc besturing, op zijn minst voor de verborgen gedeelten (het grootste deel van de baan, 30 m, verborgen, slechts 10 m zichtbaar) dringt zich echt wel op, alhoewel iemand het perse wil bouwen om manueel te besturen. Ik ben benieuwd od dat gaat lukken...

efl045

* Sorry voor wie hier al iets had gedownload, er stonden enkele verkeerde bestanden tussen... Dit is ondertussen gecorrigeerd. *


Op veler verzoek (kleine baantjes zijn blijkbaar veel populairder dan ik dacht) dan toch maar de tekeningetjes met de railnummers:









En apart voor de overzichtelijkheid de hoogtes:







En hiermee is het voor mij afgerond, er kan immers nog zo veel veranderd worden, er is nog plaats zat voor allerhande verborgen opstelsporen, maar het moet ergens stoppen...
En zoals je ziet, niet de plaats maar de fantasie is meestal de beperking ;-)