Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Over/onder de Schelde

Gestart door Klaas Zondervan, 14 april 2016, 22:05:33 PM

Klaas Zondervan

Ik ben wat plannen aan het maken voor een fietstocht door België komende zomer. Daarbij probeer ik er achter te komen hoe je bij Antwerpen aan de overkant van de Schelde kunt geraken. Ik zie in Google maps wel een aantal tunnels, maar die lijken alleen toegankelijk voor auto's. Hoe kom ik met de fiets aan de overkant?

marc goovaerts

Aan de Kennedy-tunnel zou ook een fietserstunnel moeten zijn.
Door de voetgangerstunnel mag je ook stapvoets fietsen. Hoewel velen het begrip stapvoets daar wel heel ruim nemen  >:(

59erke

Aan de Kennedy tunnel is inderdaad een fietserstunnel, ingang op linkeroever thv. het Galgenweel
ingang aan rechteroever thv Antwerpen Zuid (Is wel een heel eindje buiten het Centrum)

Als je echt in het centrum wil fietsen kan je het best de voetgangerstunnel nemen
Wat denk ik ook kan is met de fiets de tram op

Een derde mogelijkheid in Hoboken de boot op met aankomst in Kruibeke, of Hemiksem - Bazel
Dat laatste is volgens mij ook mogelijk in de omgeving van Doel hoewel ik dit niet meer met zekerheid weet.

En misschien een 4de mogelijkheid, de brug van Temse.
Hoewel fietsers toegelaten ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

De brug bij Temse ken ik, daar ben ik wel eens over gefietst. Maar ik zoek nu een mogelijkheid dichterbij de stad Antwerpen
Kennedytunnel is wellicht een mogelijkheid, ik kon niet ontdekken dat daar ook een route is voor voetgangers en fietsers.
En anders het bootje bij Kruibeke-Hoboken, dat lijkt me ook wel aardig om eens te proberen.
In ieder geval bedankt voor de suggesties.

philippe_007

Met de fiets kan je de Waaslandtunnel of Sint-Annatunnel (voetgangerstunnel) gebruiken om onder de Schelde te gaan.
Beiden zijn niet ver van het centrum, met de fiets is de Kennedytunnel ook niet zo ver van het centrum. Als je spreekt van Belgie rond te fietsen, dan is 5km niet echt een hinderpaal.


Snobby Crash

Op maps zie je het inderdaad niet, maar de Kennedytunnel heeft in beide richtingen
telkens drie rijstroken, met in de middenkonsole een voetgangers / fietstunnel.
Er gaat langs beide Scheldeoevers een lift.

Fietsen kan je rond Antwerpen perfect hoor, langs de beide oevers zijn er apparte
fietspaden voorzien gescheiden van de auto's. Tevens is het een mooi stuk natuur
vanuit Antwerpen richting Dendermonde te fietsen, ongeveer elke 10 km heb je de
mogelijkheid om de Schelde over te steken en langs de andere oever terug richting
Antwerpen te fietsen. Als je kijkt op de kaart zie je dat de Schelde 2 vertakkingen heeft,
namelijk De Rupel, die kan je al fietsend volgen tot in hartje Brussel, en stroomopwaarts
De Durme, ook een mooi stuk natuur en daar kan je De Mira Brug oversteken, waar
Willeke Van Amerloo toen de hoofdrol speelde in de gelijknamige film, en het eerste
bloot op tv toen verscheen...

Oversteken kan je op heel wat plaatsen, Voetgangerstunnel, Kennedytunnel, veer Hoboken,
dan De Rupel Vianden sluisdeuren of brug, brug van Temse, veer Weert-Hamme, veer
Moezeke-Sint Amands, brug Vlassenbroek, brug Dendermonde.

Als je Antwerpen - Dendermonde - Hamme - Temse - Hoboken- Antwerpen fiets zit je
Snel aan 100km dijk !

Succes Geert

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Citaat van: marc goovaerts op 14 april 2016, 22:08:15 PM
Aan de Kennedy-tunnel zou ook een fietserstunnel moeten zijn.
Door de voetgangerstunnel mag je ook stapvoets fietsen. Hoewel velen het begrip stapvoets daar wel heel ruim nemen  >:(


klopt aan de KT is idd een fietstunnel .....antwerpen- zuid. Even googlen op fietstunnel kennedy ...


een andere mogelijkheid is de fietstunnel op de Tunnelplaats te nemen  ( einde Kloosterstraat begin Hoogstraat ) eigenlijk is dit een voetgangerstunnel maar er is een lift dus ook de fiets geen probleem

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15


Klaas Zondervan

Mogelijkheden genoeg dus. De Schelde is minder onneembaar dan het op het eerste gezicht leek.
Bedankt allen.

quf

"Wat denk ik ook kan is met de fiets de tram op"

NIET doen, enkel plooifietsen zijn toegelaten. Het kan u een aardige duit kosten...

Groeten

Frank

Klaas Zondervan

De tram zal het niet worden. Ik rijd met volle kampeerbepakking, dus er valt weinig te plooien.

marc goovaerts

Dan zal het inderdaad de tram niet worden...
Daarmee geraak je bij onze oudere modellen zelfs niet door de deur  ;)

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 april 2016, 09:28:29 AM
Mogelijkheden genoeg dus. De Schelde is minder onneembaar dan het op het eerste gezicht leek.
Bedankt allen.


in uw land is er ook een westerschelde verbinding... probeer die eens .. ;) ;D

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Dat heeft al eens iemand geprobeerd. Maar die is niet ver gekomen.