Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

bochmann & kochendörfer kraan, zelfbouw kolen bunker.

Gestart door 3rail, 14 april 2016, 17:57:04 PM

3rail

#45
Gisteren met het mooie weer toch weer iets verder gekomen.

Het dak afgebouwd en de kraan in zijn eerste laklaag gezet.
Ook ben ik begonnen met de wagen waar de kraan op staat.





Hier het huis van de kraan machinist, natuurlijk moet het koper werk nog een kleur krijgen.
Het interieur is nog niet klaar, maar dat kan later nog. ;)

De giek heeft inmiddels ook de trapleuning aan de rechter zijkant, de looprollen zijn onder de weeg inrichting geplaatst
en het geheel heeft een kleurtje gekregen.





Helaas nog niks gehoord van de mail die ik gestuurd heb naar het museum over de vraag wie de kraan in het
origineel heeft gebouwd?

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

3rail

Bedankt voor de leuke reactie's. :)

hier nog een paar foto's van het onderstel van de kraan.
Ook heb ik de lippen aan de binnenzijde van de wagen er uitgehaald en verplaatst.
Dit omdat ik iets bredere wielen wil plaatsen, zodat de wagen ook nog kan rijden.



Hier de zijkant van de loopwagen, de aspotten open geboord, zodat er een as in past.



De onderzijde van de wagen, hier is ook de verplaatsing van de binnenste lagers zichtbaar van de loopwielen.


Ook zit ik nog te kijken of ik op een of andere manier spanning in de kraan kan krijgen.
Dan kan ik er een decoder aan hangen en hem deels laten werken. ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Alvast een beetje goed nieuws: Het grote voorbeeld bestaat nog altijd, en zal normaal gesproken NIET afgebroken worden want sinds 2005 is de kraan onder 'Denkmalschutz' geplaatst.
Op Google staan trouwens veel foto's van deze kraan, ook op het DSO forum
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Dank je wel Peter.

Ik ga eens even kijken of ik wat meer van haar te weten kom.

Ben op dit moment aan het rotzooien om die wagen van de kraan goed passend op de brug te krijgen.
Je hebt helemaal niks aan ruimte en zit er zwaar aan te denken om wielen van een spoor N lok te gaan gebruiken.

Ben al bezig geweest om zelf wielen te maken, maar op 1 of andere manier krijg ik ze niet strak. :-[

Ik denk ook dat ik het project even stil zet, ben het even beu.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Zal morgen een foto posten van de onderzijde van de kraanwagen. Normaal 'bij mij althans) paste alles op de rails op de kraanbrug
Ik had wel de pech dat het bouwplan de tekening van de plastic sheet stukje op verkeerde schaal had waardoor ik in het begin serieus gesukkeld  (en gevloekt) heb. Eens ik dat door had (blijkbaar was ik traag van begrip) ging alles vanzelf ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Peter.

Ik vond ook nog deze link van een Engels forum.
Hier vind je veel plaatjes, dus ook voor jouw een aanwinst.  ;) ;)

http://bigbluetrains.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=8217

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Hier de zelf bouw wielen.

De spoorkransen komen nu bij mij aan de buitenzijde.
Deze moeten nog wel even wat smaller worden, dus een kwestie van geduld, ze moeten 1 voor 1
even over de vijl heen. :-\



Hopelijk is het te zien, maar van het linker wiel is de spoorkrans al aan gepast, nu die ander 3 nog.



Hier alle 4 de wielen, ze zijn gemaakt van een aluminium buis van 6 mm, deze zijn over een aluminium buis gezet
met een stalen ring er achter die dus de spoorkrans is.
Hier na de aluminium bus opgevuld met een kunststof pijp, waar straks de as door heen komt.

Al met al een dag werk. :-[

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Volgens mij, en ook op de tekening op het plan, moeten er flenzen aan de beide zijden van het wiel komen.
Dit is duidelijk te zien op de 9é foto van de link die je gepost hebt.
Bedankt overigens voor die link met de prachtige foto's
Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Vandaag antwoord gekregen van KHK.

Moest op Ebay gaan kijken waar hij op adverteert met zijn produckten, maar
helaas staat er niet op door wie de kraan gebouwd is. :(

Nog maar eens contact zoeken met hem.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Ondanks het mooie weer toch lekker bezig geweest.

De rug van de giek er in gezet en eindelijk ( na veel aanpassen) kan de loop wagen op de brug.
Ook de draag vloer van de wagen zit er op en de ronde rail die de kraan straks gaat rond laten lopen.
Hier moeten nog een stel wielen op, maar dat is nu even voor latere zorg.

De brug zelf heeft inmiddels ook een spuit beurt gekregen en heeft de zelfde kleur als de giek.

Hier wat foto's. :)





Hier de rug van de giek.



De kraan op de brug.



Ook is het draaipunt van de kraan zodanig gemaakt dat deze stroom geleidend is.
De schroef is de massa, hier heb ik een kunststof huls omheen gezet, hier zit weer een messing buisje omheen welke straks langs sleep contacten gaat lopen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

De vraag van wie de kraan origineel is had ik ook bij Eisenbahn Journal neer gelegt.

Hier hun antwoord.

Sehr geehrter Herr Borgers,

leider können wir Ihre Frage nach dem Hersteller des Rosenheimer Bekohlungskrans nicht beantworten. In Bayern ist MAN aber immer ein guter Kandidat.

Mit freundlichen Grüßen

Christoph Kutter

Dus ik denk dat het MAN word.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Vandaag goed nieuw gekregen van uit Duitsland.

De heren van de Modelspoorclub daar gaan kijken of zij iets voor mij kunnen doen?
Hier hun mail terug aan mij. :D

Sehr geehrter Herr Borgers,

so wie ich Sie verstehe, möchten Sie die Firma wissen, welche den Kran im Betriebswerk Rosenheim erbaute, dessen Modell von Bochmann & Kochendorfer Sie nun zusammenbauen. Vor allen Dingen würden Sie sich wahrscheinlich über ein Foto und den Montageplatz eines Hersteller-Schildes freuen. Vielleicht haben Sie Glück und wir finden dies heraus.

Ich leite Ihre Anfrage weiter und wenn ein Ergebnis vorliegen sollte, werde ich Sie informieren.

Diese Mail geht in Blindkopie an die weitere Vorstandschaft des Eisenbahnclubs Rosenheim sowie an Herrn Borrmann.

Mit freundlichen Grüßen aus Oberbayern
Rudi Stocker, 1. Vorstand Eisenbahnclub Rosenheim

Het is dus nog even wachten. :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

Het is toch geen weer buiten, dus maar weer een verder stoeien met de kraan.

Vanmorgen maar eens aan de loopwagens begonnen voor de draai inrichting van de kraan.
Ook dit is weer een uiterst geduld werkje, maar het is wel af als het loopt.

Tevens zit er een schroef (m2) die de kraan vast houd aan de loop wagen.
Hier de eerste beelden van het geheel. :D





Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99