bochmann & kochendörfer kraan, zelfbouw kolen bunker.

Gestart door 3rail, 14 april 2016, 17:57:04 PM

3rail

Naast deze kolen bunker moet er natuurlijk nog een brug komen met een kraan.

De brug heb ik al een tijdje van B&K, vorig jaar heb ik ook de kraan van hun kunnen kopen.
Goed nu gaan we natuurlijk eerst de brug bouwen, na eerst de bouw beschrijving te hebben gelezen en nog een keer
en nog een keer, werd me al snel duidelijk dat dit weer een knudde beschrijving is. :-\ :-\



Ook de foto's op de beschrijving diverse malen bekijken, maar dit gaf ook al geen duidelijk beeld.
Dus internet afspeuren, je snapt het al, weinig te zien. :-[ :-[

We zijn dus maar begonnen met het bouwen van wat we er van konden maken van de tekeningen.

Hier het tralie werk wat tussen de liggers komt en rechts 1 eind punt.



Goed, als het dan eenmaal tussen de liggers zit (past heel mooi, niet dus), dan kom je er achter dat er in
het midden nog van die stop punten zitten op de rails waar de wagen van de kraan over moet rijden.



Die moeten er dus nog even af, dus het spul weer uit elkaar. >:( >:(

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#16
Vandaag weer een beetje verder gekomen.

En wel met de brug zelf, eerst de 2 de dwars verbinding er tussen.



Dan de andere kant en daarna het geheel tegen elkaar aan zetten. :)



Nu beginnen we met de poten van de brug, dit is ook een geduld werk je. :-\
Vooral het demonteren van de onderdelen uit het frame is geduld werk, voor je het weet breekt er iets.



Hier de beide helften met de loop wielen er aan.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Dirky

De kraan lijkt me op een niet alledaags onderstel te staan... Heb je foto's van iets wat er op lijkt?

Peter

Hallo Edward en Dirk,

Heb die kraanbrug een hele tijd geleden voor mijn bahnbetriebswerk gebouwd, net als de kolenbunker (tiefbansen), de grote slakkenkuil en een tiental waterkranen, allen van B&K+ Ondertussen is dat merk een paar keer van naam verandert, eerst naar Bohemia en momenteel naar KHK (Karl-Heinz Klier)
De kraanbrug enz zijn klaar (zie onderstaande foto van de kraanbrug)
Als laatste moet ik de kraan nog verder afwerken, maar daar ontbreekt voorlopig de moed  (en een vaste hand !!) nog wat voor.

Met vriendelijke groeten
Peter

3rail

Dat klopt Peter.

Ik heb alleen die brug van mij wat langer gemaakt.

Toch gisteren weer een stukje verder gebouwd, een staander zit in elkaar.
Ook dit weer een geduld klus, diverse dwars verbindingen die je er aan moet plakken.
Het zijn onderdelen van een mm of 2 bij 3.5, natuurlijk komt dit de fijnheid ten goede, maar dat
zie je pas als het geheel in elkaar zit.  ;)



Dan moet de poot nog onder de brug, ook dit is weer een fijne klus.
Je moet diverse malen passen en meten en pas maken, als het dan eenmaal goed op zijn plek zit kun je
de poot vast gaan zetten.



Nu de andere poot nog in elkaar zetten. ;)

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#20
We zijn weer een stukje verder gekomen met de bouw van de brug.

Eerst nog even een foto van de poot die er al op zit.



Hier de poot voor de andere zijde in aan bouw.
Deze zit in de lijm klem om de dwars verbindingen er tussen te lijmen, dat maakt het leven weer even
een stukje gemakkelijker. :)



Nu de poot er nog even onder zetten en het geheel richten zodat het op zijn 4 wielen staat.
Ook dit is even pielen om het geheel mooi in lijn te krijgen, maar als het dan eenmaal zit, is het resultaat er ook naar.







Aangezien het originele hekje wat er bij zit te kort was,heb ik van Bavaria er een
mooier en langer hek op gezet. :D

Zo, nu de kraan nog. :-\

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Gerolf

Mooie constructie  8)

Citaat van: 3rail op 20 april 2016, 19:17:14 PM...diverse dwars verbindingen die je er aan moet plakken.

Ik dacht dat je dat soort kits soldeert ...  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Hallo Gerolf.

Dit is nog een kunststof bouw pakket.
Ondanks dat is het bijzonder fijn van structuur en zeer breekbaar. :-\ :-\

Toch is het een genot om naar te kijken als het af is.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michael

Citaat van: 3rail op 23 april 2016, 08:44:07 AM

Aangezien het originele hekje wat er bij zit te kort was,heb ik van Bavaria er een
mooier en langer hek op gezet. :D


Edward.

Edward een mooi stukje modelbouw waar je mee bezig bent, bovenstaande uitspraak komt er snel even door maar kan je dat even uitleggen? Bavaria ken ik alleen als een slecht smakend biertje, je zal vast wel wat anders bedoelen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

3rail

Hallo Michael.

Bavaria heeft vroeger veel ets werk gedaan, zoals hand wielen, relingen en hekwerk.
Ook maakten zij van ets werk wagons van de Bayerische staatsbahn.
Deze moest je natuurlijk zelf in elkaar zetten. :-\

Aan dit materiaal hing natuurlijk een bijzonder prijskaartje. :o

http://miba.de/spezial/spezial/46/78.htm

Hier boven even een linkje naar een wagonnetje van hun.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

3rail

#25
Gisteren gestart met de kraan van Bochmann en Kochendorfer. ;)

We beginnen met de grijper en geloof me, het is een @$(*&$&$ klus om dat ding in elkaar te bouwen. :'( :'(
Tekeningen waar je geen wijs uit wordt en van alles aanpassen om het passend te krijgen.
Maar goed het begin is er, ja het is de zelfde als Peter aan het bouwen is. ;)

Hier de foto reportage.

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

Hier de looprollen die de bak dicht trekken met de bevestiging.

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

Het geheel in elkaar.

B&K Grijper by Kees Borgers, on Flickr

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

loebaske


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

3rail

#28
Gisteren weer een stukje verder gebouwd aan de kraan.

We zijn begonnen aan de giek, door voorzichtig de delen uit het ets frame te halen en dan in elkaar
te lijmen met industrie superlijm.
Hierdoor voorkom ik brand plekken op mijn vingers zoals bij Peter. ;)
Deze lijm gebruik ik al jaren, en er is bij mij nog nooit iets los gegaan, dus ik durf het wel aan om te lijmen i.p.v
solderen.

Het eerste plaatje van de giek. ;)

b&k giek by Kees Borgers, on Flickr

De ladder en de versteviging aan de onderzijde van de giek gezet, en de verstijving aan de spant vast gezet.

Ook nu weer passen en na meten, de beschrijving 3 keer lezen voordat men wat doet. pffffffff.
Het zal wel goed komen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Peter

Volg de bouw van je kraan met volle aandacht.
Momenteel een beetje in de knoei met een paar onderdeeltjes waarvan ik niet 100% zeker weet waar ze moeten komen.
Het betreft de deeltjes 24a en 24b (een soort langsligger die ergens onder deel 22 (trägerkonstruktion) en de juiste plaats van de beide delen 25 (radhalterungen)
Zoals gewoonlijk zwijgt het plan (en Karl-Heinz Klier) in alle toonaarden.

Zie onderstaande kopie van die bladzijden van het plan.

Met vriendelijke groeten
Peter