Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

Martin Welberg

Citaat van: reeves op 18 april 2016, 07:46:35 AM
Mooi die deur, hoe heb je dit verkregen?

Groet Tom

Veel laagjes Tom, en goed kijken bij militaire bouwers..

Martin Welberg

#16
Maar eens een klein beetje over de gebruikte materialen.Dee eerste laag is de fade, poging om zo'n wagen wat fletser te laten ogen. gebruik hiervoor de Vallejo washes. Omdat puur wit niet werkt op een roodbruine ondergrond meng ik er altijd een beetje kleur doorheen en probeer wat in de buurt van de kleur van de wagen te komen..maar dan wat lichter..in dit geval dus wit met dark rust..



Het dak is volledig gedaan met een AK interactive paneliner in dit geval de kleur voor wintercamouflage vind dat vage groen grijze kleurtje wel wat hebben. Vol erop en en even laten drogen daarna met een make-up spons het teveel verwijderen..



Omdat dit gebakje door de Europ opdruk niet zolang in dienst is, ding is ergens in '60 gebouwd, en ergens rond eind '64 zijn die plakkaten alweer veranderd. Een van de redenen waarom de fade niet zo intensief is. Maar met wat diensttijd achter de rug zal er wel her en der wat smeer en vuil zich opbouwen.Gebruik hiervoor de  AK interactive straking grime for panzer grey, een wat meer bruinige tint. Gebruikelijke opbrengen en het teveel weer verwijderen.



Het verwijderen en streaken doe ik met een odourless thinner, van AK, Ammo, Abteilung 501 of wat dan ook. Duur denken velen, tsja zolang je dat spul niet als schoonmaakmiddel voor je penselen gebruikt doe je er aardig lang mee. Het is stukken zachter als de bouwmarkt rommel, dus tast het je onderlaag minder snel aan. Wat ook te gebruiken is zou de kunstenaars rommel zijn van bv Winsor & Newton....





Wat zijn nu de voordelen van dit enamel spul. Ze drogen redelijk snel , dit in tegenstelling tot olie verven maar zijn op dezelfde manier te bewerken. Zoals bv het deurtje, na de foto's was ik daar niet echt tevreden over en heb hem dus met een vochtige penseel nog maar eens gedaan. Verder geen product toegevoegd maar puur het gene er al op zit bewerken. Dit gaat je niet lukken met een acryl wash, daar is droog echt droog. Toch is de enamel ook na een minuut of 5 al tastbaar droog, dus je kunt aardig doorwerken. Voor een volgende laag houd ik wel een droogtijd van een 24 uur aan..

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Martin Welberg

Graag gedaan. Uiteraard is acryl nog wel wat te bewerken met een alcohol oplossing maar het werkt niet zo als dit spul..

PeterVG

Inderdaad, heel nuttige uitleg.
De wanden overtuigen helemaal net als het chassis en de aspotten.
Dat zit helemaal goed, nog wat blinkende olieresten rond de aspotten en het is top.
Het groene dak vind ik minder. Begin jaren 60 was nog volop stoomtijd. Dus zou ik verwachten dat het dak vol zwartgrijs roet ligt.
Maar ik vermoed dat die behandeling er nog zit aan te komen.

Martin Welberg

Er komen uit eindelijk wel wat meer lagen Peter, maar of de daken vol zwart grijze roet lagen daar heb ik zelf al wat langer mijn twijfels over. Vraag me dan altijd af hoeveel tijd er daadwerkelijk gereden wordt en hoeveel tijd er bv stilgestaan wordt ivm laden en lossen. Daarnaast lijkt me de plek in de trein ook van belang. Hoe verder van de lok hoe minder de neerslag volgens mij zal zijn. Probleem is dat er zo weinig foto's van zijn te vinden..

Gerolf

Roet lijkt me iets dat er af regent  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

Deze kan wel dienen als inspiratie denk ik.
Dak ziet er inderdaad niet zo donker uit.
Wel sporen van roet maar lichtjes en als strepen neerwaarts weggespoeld.
Ook witte drybrusch strepen op de kantjes van de boorden op het dak.



Martin Welberg

Toch maar effe het deurtje gedaan wat me niet beviel, platte kwast in de odourless thinner, wat droogmaken op een vel keukenrol en aaien maar, bevalt me beter..



Gelijk de rest van het bakkie maar aangepakt met dezelfde AK rommel





Vanwege de Europ markeringen en het feit dat het ding in 1960 gebouwd is, dus maar 4 jaar maximaal dienst heeft gedaan voordat de UIC markeringen gemeengoed werden wil ik niet te heftig op deze gaan..
Samen met het andere bakkie uit '53



Met AK interactive interior streaking effects maar eens wat vuil en smeer op de aluminium luiken op de zijwand.



Tevens nog een  pinwashed op een aantal klinknagels met hetzelfde spul, er zitten wat subtiele kleur nuances in deze producten.



Daarna met AK's Shafts grease and Bearings wat vettigheid op de wieldingen gesmeert, ziet er wel aardig uit.




Zo, dat was het weer......voor nu..

loebaske

Martin, heel knap gedaan, ik leer nog uit uw kunsten...

Herwig

Kunstig realisme !

Zijn die   "moderne"   AK en/of Vallejo smeersels   essentiëel   voor het knap resultaat dat u behaalt,  of
zou het het eventueel ook geslaagd zijn met de vroegere gewonere verfproducten, gecombineerd met uw kunde ?

[  die GS60 kwam dus de fabriek uit in het jaar 1960 ?  En de Gmhs53 in 1953 ?
    Is wel zo makkelijk.    Bij de NMBS-wagens tijdperk3 is het meestal een zoekpartij. (zie andere rubriek...) ]
   

Martin Welberg

Dank u !!

Durf niet met zekerheid te zeggen of ze ook allemaal in dat jaar gebouwd zijn, maar na wat onderzoek zijn is de start van de bouw van een GS60 in ieder geval in '60 begonnen. Ben maar van een van de oudste uitgegaan om toch een dosis weathering te kunnen verantwoorden..

Martin Welberg

Sneak peak...spoor 0.





testbakkie, met de volgende een artikel denk ik zo..

Gerolf

Citaat van: milocomarty op 30 juni 2016, 02:26:49 AMmet de volgende een artikel denk ik zo..

Dat lijkt me een prima idee  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Lucaslolman