Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

Martin Welberg

Topic over weatheren in elke schaal..

Laatste werk in uitvoering een DB boxcar 1:32..







Vale groene kleur door er een  Vallejo modelcolor white wash, 50 /50 verdund met de airbrush op aan te brengen, spuiten in meerdere dunne lagen. Ene paneel iets meer als het andere.
Vuil opgebracht met AK interactive paneliners for white and winter camouflage.
Stof AK interactive dust deposit brown earth deposit.
Dak is ook gedaan met paneliner for white and winter camouflage niet te zuinig opgebracht en het overtollige en niet gewenste weer verwijderd met een make up spons.
Streaking effecten met een kwast iets vochtig gemaakt met Ammo by Mig odourless thinner in een neergaande beweging, de enamel wash een 5 a 10 minuten laten drogen voor de streaking effecten..

loebaske

Heel mooi gedaan, zou het niet beter kunnen...


Michael

He Martin goed idee om je werk i.v.m. weatheren in één topic te gaan zetten, mooie producten van AK interactive, die paneliner kende ik nog niet zal snel zo'n setje bestellen, prachtige resultaten heb je weer bereikt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PeterVG

Goed idee Martin om alle experimenten en kennis rond verweren te bundelen.
Een gelijkaardig rubriekje heb ik hier in het verleden ook een keer opgestart. Helaas sprong er niemand op de kar en bleek het een dood spoortje. Maar via een link wil ik het hier toch even meegeven:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=20372.0
Verder heb ik totaal geen idee wat ik me moet voorstellen bij de term paneliner. Kan je deze wat verduidelijken aub.

Martin Welberg

Die term komt uit de militaire hoek Peter, eigenlijk een panel liner. De wash om de panelen in een vliegtuig wat te accentueren. Het is eigenlijk gewoon een enamel wash, maar de kleuren zijn soms erg bruikbaar op de treinen.

PeterVG

Aha Martin, een soort van filter dus.

Martin Welberg

Meer een wash Peter, filters worden daar gebruikt om kleuren meer met elkaar te blenden..uniform zoals ze dat zo leuk uitdrukken. Verminderd het contrast tussen tinten..

Martin Welberg

Vandaag eens fijn verder kloten met die grote bak. Toch een aardig fijn schaaltje om in te werken. Meer viezigheid op het dak door nog een laag AK paneliner for winter camouflage. Onderstel maar eens compleet in de AMMO trackwash gezet met wat accenten op de veren en omliggende delen door crusted rust deposits dark en medium van AK...Her en der de klinknagels wat aangezet met streaking rust van Ammo en een dark brown wash for green vehicles..












Martin Welberg

En het volgende slachtoffer staat al weer op m'n werkbank, wel een klein ding vergeleken bij die Duitse bak, wel weer een boxcar en in dit geval een Intermountain in HO. De eerste stappen zijn eigenlijk niet zo spannend, beetje prutsen en klussen met masking tape om wat stukken af te plakken. Letters wat vervagen met een glasvezelpotlood en daarna met de airbrush er een aantal laagjes Vallejo modelcolor white wash overheen blaffen om die verbleekte vage kleur te krijgen. Soms denk ik dat ik wel eens een beetje te ruig te keer ga maar denk de kleur weer wat naar boven te halen door er een algehele donkerbruine wash overheen te blaffen. Zo niet heb ik een test gedaan, probeerde de letters wat te vervagen, en de Vallejo airbrush cleaner tast de onderliggende originele verf niet aan maar verwijderd wel de white wash.






PeterVG

Bedankt Martin
Een stap voor stap verhaal van jouw hand is altijd leerzaam.

Martin Welberg

Graag gedaan..

Wat zitten denken over de bleke kleur die ik graag hebben wil. Om een zijde van de wagen weer helemaal schoon te maken, daar had ik eigenlijk niet veel zin in. Dan maar een mengsel aanmaken met wat Vallejo washes. Roest, bruin en wit..met wat spelwerk en tussenlagen met donkere roest / bruin en wit. Geloof dat dit me wel gaat bevallen. De ene kant ziet er nu anders uit als de andere, ook een leuke want ik geloof niet in 2 indentieke kanten en een model wordt interessanter door afwisseling..

Gebleekt met een tintje oranje, dit was de white wash kant


rust/brown/white op de originele kleur voor een meer roodachtige gebleekte kleur..

GVL

WP ... interessante maatschappij.
Misschien nog wat grijs en zwart op de boxcar -- http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=72877 ?

Martin Welberg

Dagje schilderen op een deurtje..nog wat filters, washes en andere zooi..


reeves

Mooi die deur, hoe heb je dit verkregen?

Groet Tom

Martin Welberg

Wat geknoei in de grotere schalen, Vallejo washes, Ammo en AK enamel meuk en leuk !! Panpastels...