Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dirty Stuff

Gestart door Martin Welberg, 01 april 2016, 01:59:20 AM

Martin Welberg

Lekker stoffig ding, her en der een extra pinwash om de details naar voren te laten komen zou zeker niet misstaan..

evan

Goed idee, maar eerst ga ik die techniek wat meer oefenenen op een meer vergevingsgezind wagonnetje :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg

Watje  ;) :P Doe ik hier ook, een bakkie van 20 eurie..

En dan nu roest,roest en meer roest. De eerste keer dat ik de echte artist oilpaints voor dit werk gebruik. Stippen en streaken met dit als resultaat. Verf is nog wat nat en glimmend en ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee hoe lang die zooi moet drogen. Vroeger op de academie wel eens mee liggen knoeien en dat duurde soms meer als 2 weken..maar dat waren ook echte klodders. Wat bevalt me eraan is dat het eigenlijk net zo vergevingsgezind is als de enamels en dat je er wel erg subtiele patroontjes mee kunt maken. Heb hier alleen burned umber and burned sienna gebruikt maar zit er aan te denken ook wat raw umber wat een tint donkerder bruin is en het gele raw sienna erbij te gebruiken om wat meer roest tonen te krijgen. Wie weet, we gaan het zien..










doomslu

Ziet er erg echt uit!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

Poeh, knap  staaltje  werk Martin ;)

oebr

magnifiek, m'n leraar modelbouwschilderen zou fier op je zijn (jullie lijken trouwens wat op mekaar, 't zal in de genen zitten). Olieverf is inderdaad ook een belangrijk hulpmiddel, temeer omdat je dat na de airbrush-sessie nog veilig kan gebruiken. De volgorde die wij meestal aanhouden is waarschijnlijk dezelfde als jij gebruikt:

1 enamel (Humbrol of Revell) (+ thinner)
2 acryl (bvb Tamiya of Vallajo) (+ Tamiya X20) 
3 olieverf (bvb Rembrandt) (+ white spirit)

Eigenlijk is er ook nog stap 1.5, roest en ouwe verf kan je ook al aanbrengen met Humbrollekes en daar dan een laagje haarlak over, dan kan je snel na het aanbrengen van de acryl laag wat wegkrassen/wrijven en zo beschadigd plaatwerk imiteren.

Die olieverf heeft trouwens als leuk bij-effect dat de pigmentjes in het prille begin nog verplaatst kunnen worden, heel handig om dunne lijntjes en afdruipers mee te 'zetten'. Je kan dat verschuiven meestal wel een uurtje doen. Echt drogen is inderdaad iets van langere tijd, aangezien we om de week les hebben blijkt een weekje drogen prima. Olieverf heeft als voordeel ook dat eens gedroogd de gezette verf niet meer loskomt wanneer er een nieuw laagje natte verf bovenop komt. Met acryl borstelen moet je daar wel wat voor oppassen. De militaire bouwers slaan dan ook meestal stap 2 en vaak ook stap 1 over (al wordt uiteraard wel vaak een primer gezet).

Maar afgezien van deze technische uitleg meen ik dat je oog voor detail en je meesterhand nog belangrijker zijn dan het type verf dat je gebruikt. Bedankt voor deze toffe blik achter de schermen ! Heb hier de laatste dagen alweer veel bijgeleerd.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Martin Welberg

Ben hier nu wel klaar mee, paar pigmenten meer op het roestige dakkie, mix van  Ammo, AK, Vallejo en wat rommel uit de kunstenmakerswinkel. Beetje stof uit een potje Panpastel op de trucks en het onderstel en nog wat streak met een dark brown wash for green vehicles van Ammo. Toch wel leuk als je uit veeeeel kleurtjes kan kiezen.













Grappig dat de camera de kleur verandert als de achtergrond anders is, gebruik dezelfde studio lampen.

evan

Grappig dat die wagen helemaal niet misstaat op je baan ook al is het een andere schaal.

Knap resultaat!

Logisch dat je wagen verkleurt door de omgevingskleuren.  Dat maakt het hem net natuurgetrouw :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

Goed geroest en mooi vies.
Met het wagennummer in het zelfde lettertype ("Santa Fe") als onze NMBS-wagens tijdperk3a   ?

Martin Welberg

Thnx !!

Volgend project op de bank,




oebr

alweer machtig !!!
Ik stop al je foto's in een foldertje met de naam 'inspiratie'.
Thanks !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Kwijl, kwijl, Martin je hebt mail.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Thanks !

Geef dit weekend even antwoord..

Michael

Citaat van: milocomarty op 15 juli 2016, 10:55:06 AM
Thanks !

Geef dit weekend even antwoord..

Fantastisch, mail en berichtje via forum, dank!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

bva25j

vraiment magnifique !