Info verzoek voor een vriend.

Gestart door PietB, 29 maart 2016, 22:08:40 PM

PietB

Hallo groterspoor liefhebbers.
Een vriend van mij heeft plannen een LGB baan in zijn tuin aan te leggen, een rondlopende baan met inhaal/passeerspoor en 2 tot 3 locs en wagons.
Hij heeft bij mij mijn automatische(digitale) baan zien rijden, maar wil die investering nu nog niet doen.
Dus kwam de vraag bestaat er ook zoiets (een baan verdeeld in blokken, waar het niet mogelijk is dat er botsingen ontstaan) voor een analoge baan.
Nou daar sta je dan met een mond vol tanden.
Dus vraag ik hier zijn er op het web links met voorbeelden van oplossingen van dit 'probleem'
Zodat ik hem verder kan helpen.

grt Piet.

just4fun

Ja, dat bestaat. Ik denk dat Fleischmann dat zelfs  (vroeger?) standaard in z'n catalogus had staan.
Is eigenlijk niet meer dan een relaisgestuurde schakeling, een trein rijdt een blok in en zet de spanning van het vorige blok uit en het blok daarvoor terug aan: blok 1 terug aan,  blok 2 uit, blok 3 rijdt de trein.
Maar ik heb mijn oude catalogi weggedaan en kan dat dus niet meer opzoeken.
Paul

PietB

Ai wat jammer, een schema zou voldoende zijn.

Maar misschien heeft er iemand anders een idee.
bedankt voor je reactie.

grt Piet.

efl045

Dit doet precies hetzelfde als het oude Fleischmann spul (en een Märklin sein met relais): http://www.conrad.be/ce/nl/product/212716/
Ik snap niet wat daar nu onbekend kan aan zijn, zo gebeurde automatiseren toch al sinds de elektrische modeltreinen er zijn?

argilla

Citaat van: just4fun op 29 maart 2016, 23:43:34 PM
Ja, dat bestaat. Ik denk dat Fleischmann dat zelfs  (vroeger?) standaard in z'n catalogus had staan.
Is eigenlijk niet meer dan een relaisgestuurde schakeling, een trein rijdt een blok in en zet de spanning van het vorige blok uit en het blok daarvoor terug aan: blok 1 terug aan,  blok 2 uit, blok 3 rijdt de trein.
Maar ik heb mijn oude catalogi weggedaan en kan dat dus niet meer opzoeken.
Paul
klopt, in hun banenplan boek stond in het laatste hoofdstuk tekeningen met aansluitingen voor een vol automatische baan met blokken .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#5
Citaat van: PietB op 30 maart 2016, 00:48:36 AM
Ai wat jammer, een schema zou voldoende zijn.

Maar misschien heeft er iemand anders een idee.
bedankt voor je reactie.

grt Piet.


Piet , misschien kan dit artikel meer duidelijkheid geven ......http://www.modelspoor-nienoord.nl/index.php/miniatuurwereld/lgb-tuinbaan


http://www.ab-treinen.nl/Tuinbaan/tuinbaan%20techniek.htm


of hier eens vragen ; http://luciendewit.blogspot.be/2011/12/nieuw-forum-voor-g-schaal-tuinbanen.html

over baan blokken het volgende :  http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders.html

grt  marc
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: efl045 op 30 maart 2016, 07:44:06 AM
Ik snap niet wat daar nu onbekend kan aan zijn, zo gebeurde automatiseren toch al sinds de elektrische modeltreinen er zijn?
Neen moeilijk is het niet Franky, maar wel voor iemand zonder een redelijke elektrotechnische basis vaardigheid.
En deze vriend zie ik één maal per jaar, hij woont in Noord-Oost Groningen, 250km bij mij vandaan.
En als ik dan bij hem ben is het niet leuk om een hele dag lang met zijn baan bezig te zijn.
Dus zoek ik iets dat beproefd is zodat hij zelfstandig aan het werk kan.

@Marc-Laurent:
Bedankt voor de links ik ga ze aan hem doorsturen.

grt Piet.

efl045

Nu begrijp ik er niet veel meer van, je vraagt expliciet naar een analoge oplossing, maar de linken van Marc dat gaat toch over digitaal?
Wat ik je toon van Conrad is analoog en identiek aan wat Fleischmann maakte, zou je dat dan niet beter doosturen aan je vriend?

Doornroosje

Ik heb nog een heel aantal van die Fleischmann relais liggen hier en gebruik die sinds digitalisering van de baan niet meer. Indien intresse, kunnen we wel iets overeenkomen.

dani

Citaat van: PietB op 29 maart 2016, 22:08:40 PM
Dus kwam de vraag bestaat er ook zoiets (een baan verdeeld in blokken, waar het niet mogelijk is dat er botsingen ontstaan) voor een analoge baan.
Dat bestaat, daarvoor gebruikten de mensen met analoge banen (eender welke schaal) toch vroeger (en nu nog) seinen, universele relais en dergelijke.
Er zijn liefhebbers die nu nog steeds analoog rijden en een geheel automatisch geschakelde baan hebben op basis van  schakel-elementen, relais en seinen.

Als het maar over een paar treinen gaat, zou hij bvbv  reed switches (in de spoorbedding)  en magneetjes (onderaan de treinen) kunnen gebruiken als signaalgevers....
Zo kan je blokken definiëren en stroomloos zetten.   Vereiste is dan wel ook een goede stroomvoorziening naar elk blok en eventueel meerdere voedingen.

(misschien heb ik nu redundante info gepost, maar ik wou toch even mijn ei leggen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Allemaal bedankt voor de info.
Ik heb hem over gehaald om digitaal te gaan, krijg volgende week 3 meter LGB spoor en 4 loc's die ik voor hem ga ombouwen.
Als Centrale wil hij de Z21 gaan gebruiken en met Koploper de zaak gaan besturen.

grt Piet.

efl045

Vergeef mij mijn onwetendheid op dit gebied, maar is digitaal rijden buiten net zo betrouwbaar als analoog rijden?
Enfin, ik merk toch dat mijn h0 locs analoog veel makkelijker op licht vervuilde rails (zelfs op zwaar vervuilde...) rijden dan digitaal. Is dat courant buiten digitaal rijden?

PietB

Hoi Franky,
Ik heb geen idee, of dat problemen op gaat leveren.
Ik zal het er nog eens over hebben en hem op de risico's wijzen.

Bedankt voor je bericht.

grt Piet.

efl045


PietB

Hoi Franky,
bedankt voor de link, ik stuur hem door.

grt Piet.