NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen

Gestart door PeterVG, 25 maart 2016, 21:15:04 PM

PeterVG

Bij de NMBS was het typenummer 2021 een verzamelnaam voor diverse soorten gesloten houten goederenwagens van Duitse origine.
Zeer bekend is de G10 die bij de NMBS talrijk werd ingezet. Na WOI werden deze als herstelbetaling aan België afgestaan.
Zelf bouw ik tijdperk III jaren 50. Dat betekend dat de Belgische variant van de G10 al meer dan 30 jaar in Belgische dienst was. Wetende dat de NMBS om de 7 jaar haar wagens volledig reviseerde is het duidelijk dat het Duitse karakter van deze wagens intussen flink gewijzigd was.
Helaas doen de grote modelspoorfabrikanten niet de moeite om de kast van hun G10 wagens aan te passen. Een groene verflaag met dikwijls foutieve beschrifting moet volstaan om ons te verleiden tot aankoop. Het gevolg daarvan is dat de verkoopsprijs van deze wagens relatief laag is. LSModels heeft wel de moeite genomen om een typisch Belgische G10 op de markt te brengen.



Al valt ook op dit model wel iets aan te merken. De witte beschrifting is voor een groene wagen in tijdperk III niet correct. De bestemmingsborden hadden een paneel meer naar rechts geplaatst moeten zijn. Betreurenswaardig voor een wagentje met een hoge aankoopprijs van 33 euro.

U begrijpt het. De relatief goedkope Duitse goederenwagens zijn een goede basis voor een leerzaam ombouwproject.



Schematisch plan van een Belgische G10. Bij de NMBS gekend als Type 2021A2.
Neem er de kast van uw Duitse G10 bij en het zal snel duidelijk worden dat er flink wat weggesneden en bijgeplakt moet worden om een Belg te bekomen. Goed nieuws is dat de ombouw best meevalt.
Blikvangers in de ombouw zijn de luchtramen bovenaan in de hoeken. Deze zijn relatief moeilijk te bouwen. Geen erg, wie een groene variant bouwt kan ze weg laten. De luchtramen komen pas volop opzetten midden jaren vijftig. In elke bruine variant waren ze te vinden.
De opgelaste u profielen langs de hoeken hebben het laadgewicht van de wagens met een ton verhoogd. Deze werden iets vroeger dan de luchtramen toegepast. Als was het midden jaren vijftig nog mogelijk om een T2021 te spotten zonder deze versterkingsprofielen.

Kortom voor mijn ombouwproject verkoos ik een groene variant te bouwen zonder luchtramen maar met versterkingsprofielen.



De Roco G10 leek me een leuk basismodel. Het is een volledig demonteerbaar model. Altijd handig om makkelijk te kunnen werken. De Gravure van de kast is mooi uitgevoerd. Fleischmann heeft een mooier model maar wat heb je aan dure details die toch in de vuilbak belanden.
Alle Duitse armaturen zoals rangeerhendels, sluitlichthouders, opstapjes werden verwijderd. De typisch Duitse roosters in de zijwand werden met een beiteltje weggesneden. De beitel bleek ook uiterst handig om klemmen op de planken te verwijderen die de NMBS overbodig vond. De bestemmingsborden moeten verwijderd en verplaatst worden. Ik nam genoegen met het verwijderen van het bord voor krijtopschriften. Het roostertje heb ik gemakshalve laten staan. Al heb ik intussen ook een oplossing om dit in de toekomst te verschuiven.
Waar de roosters weggesneden zijn met het beiteltje moet een nieuwe gravure gemaakt worden om planken te immiteren. Hiervoor kocht ik een graveerpunt bij de kunsthandel. Krassend langs een latje konden mooie rechte gravures gemaakt worden. Het begrip plank kwam weer tot zijn recht.
De versterkende u-profielen zijn styreenstrips. Wellicht iets overgedimentioneerd maar acceptabel.



De bruine variant van het Type 2021 met luchtramen.
Foto: Collectie Fernand Maes

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG

#2
De verfklus



Heel wat verflagen zijn er aan te pas gekomen om tot dit resultaat te komen.

1. Een Vallejo grondlaag primer 607 UK Bronze Green met luchtpistool.

2. Aflakken met Pro-color mengsel : olijfgroen 1 deel / flesgroen 4delen. Heel leuke acrylverf en makkelijk te verwerken met het luchtpistool. Na lang testen vond ik dit mengsel het best gelijkend met de groene NMBS kleur
.
3. Vallejo acrylmengsel grijsbruin met Vallejo vertrager drybrushen.
Niet voor herhaling vatbaar. Ging niet goed.
Het plan was om oude planken te verkrijgen. Er waren echter veel problemen om het mengsel mooi dun uit te smeren en overschot weer op te deppen.

4. Met bruine olieverf werd het proces herhaald, ditmaal met succes.
De metalen profielen van de wagen liet ik onaangeroerd in groene kleur.
De houten planken hadden allen een oud grijs/bruin/groen kleurtje gekregen dankzij olieverf.

5. Olieverf fixeren met spuitbus Humbrol mat.

6. Chipping medium van Vallejo opspuiten met luchtpistool.
Het Vallejo product is vrij dik en spuit niet lekker. Het resultaat gaf een appelsienhuid.
Mig chipping is een goed alternatief. Dit product spuit wel mooi egaal.

7. Wederom de wagenkast in NMBS groen zetten. Dus stappen 1 en 2 herhalen. Ditmaal zonder veel tijd tussen grond en aflaklaag om het chipping medium haar werk te kunnen laten doen.

8. De leukste stap: het mechanisch bewerken van de verse laag verf om het chipping effect te verkrijgen waardoor de oude plankkleur tevoorschijn komt.
Of het nu te maken heeft met het appelsienhuidje van het chipping medium weet ik niet maar ik vermoed van wel. Het mooiste effect werd verkegen door met de punt van een pincet langs de verflaag te schrapen. De verf op de bulten in de verf werd deels weggeschraapt wat een mooi verweerd effect geeft. Om wat blote planken te krijgen werd op enkele plaatsen met de punt van een dunne bic wat grotere plekken beschadigde verf geschraapt.
Volgens de gebruiksaanwijzing van het chipping product moet je water aanbrengen voor je schraapt. Daar ben ik zuinig mee geweest want eenmaal je water aanbrengt gaat het wegschrapen zeer makkelijk en meestal te makkelijk. Kunst is dus een weinig water aan te brengen op de plek waar je verf weg wil en dan met een ruwe borstel deze plek lichtjes te bewerken.

Ach, gewoon proberen en je ziet wel....  het is gewoon leuk.
Waar iets teveel verf verdween heb ik dit trachten te verbergen door met een zeer fijne borstel het groene verfmensel van stap 2 en 7 kunstzinnig weer aan te brengen.

Martin Welberg

Peter, heb goede resultaten gehaald door de Vallejo chipping medium te verdunnen met gedemineraliseerd water en een tweede laagje te spuiten. Verhouding een beetje op gevoel maar zal zo 2:1 zijn..

eddy

Ha de Peter,

Goe bezig, ben blij dat de info van Fernand gebruikt wordt.Spijtig dat de man dit niet meer kan meemaken.Blijf maar graven in zijn boeken,en deel dit maar met ons.

groeten Eddy

PeterVG

Belettering



De belettering werd uitgevoerd met zelf ontworpen decals. Het printen werd uitbesteed aan PBmessing modelbouw.
Paul zal het niet graag horen maar ik heb de de decals bewerkt met schuurpapier. Om een verweerd effect te bekomen heb ik de geplaatste decals licht opgeschuurd met fijn schuurpapier. Vooral het B logo werd behandeld om een verweerd effect te bekomen.

De wagennummer is zo groot mogelijk uitgevoerd. Dat is het voordeel als je alles zelf doet. Je kan de afmetingen zelf kiezen. Ik werk graag met wagenkaartjes tijdens het rangeren. Dan is het noodzakelijk dat je de wagennummers goed kan lezen op de baan. En aangezien mijn geheugen net zoals mijn zicht achteruit gaat heb ik een repetitief nummer gekozen.

Na een satijnvernislaag werd de wagen verweerd met olieverf. Meer bepaald een zwarte wassing om de hoeken en kieren te accentueren met roet.
De groene verflaag op de houten planken werd wat verouderd door met diverse lichtere groene tinten te drybrushen naar wens.


PeterVG

Eddy, wees gerust ik hou de moed erin.

Bedankt voor de chipping tip Martin.
Al vind ik het van Vallejo jammer dat hun chipping product niet spuitklaar is. Intussen heb ik met het Mig Chipping product gewerkt en dit is spuitklaar in het potje en werkt echt prima. Dus de extra werkhandelingen bij Vallejo zijn verloren moeite ik gebruik gewoon Mig en win hobbytijd ;-)

Martin Welberg

Als je het zo bekijkt wel, aan de andere kant is het iets dikker makkelijker met een kwast te verwerken. Denk dat Vallejo daar op twee gedachten hinkelt..

PeterVG

Zou kunnen Martin.
Maar de wetten van Vallejo kennende ging ik ervan uit dat het een spuitbaar product was want verpakt in een potje met zwarte dop.
Dat spuitbaar zijn viel tegen maar met de borstel zal wel lukken. Maar dat wilde ik bewust niet doen want de wagen heeft zoveel lagen te verwerken gekregen dat werken met de borstel teveel details zou doen verdwijnen door dikke verflagen.

PeterVG

Klaar



Het chassis kreeg de juiste belettering en werd daarna verweerd met mig pigmentpoeders.
Ook het dak kreeg een verweerbeurt met mig pigmentpoeders.
De wagenkast werd aangevuld met de laatste details. Een zwart mededelingsbord met daarop allerhande opschriften in krijt. Een leuk detail voor tijdperk III wagens. Bij in dienst zijnde wagens stond dit steeds beklad met half uitgewiste boodschappen. Enkele duidelijke opschriften werden mee afgedrukt bij het printen van het zwart bord als decal. De uitgewiste boodschappen werden aangebracht nadat het decalblad een matte vernislaag gekregen had. Met een zeer fijne borstel werd witte acrylverf aangebracht en onmiddellijk weer weggevaagd in diverse vormen. Het resultaat komt goed overeen met de realiteit. Nu ik toch bezig was met decals vond ik dat een papier in het documentenroostertje niet mocht ontbreken.

Dit is het resultaat van 3 maanden modelbouwplezier. Daarvoor volstond de aankoop van een wagentje dat slechts 11,90 euro gekost heeft. Modelspoor kan ook best goedkoop zijn hoor. Aan het eind van de rit heb ik heel veel geleerd.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Gewoon een prachtige wagon geworden. En een mooie duidelijke uitleg. Dat moet ik onthouden voor als ik het ook ga proberen.

krisds

Prachtig! Bedankt om je kennis van goederenwagens om te zetten in modelbouw en te delen met ons.

Herwig

#13
aan PeterVG,                                                                                              29 mrt 2016,

Dit werd een  "mooie"  versleten Roco-G10.   U vindt uw extra u-profieltjes te robuust.  Waren fijnere dan moeilijk te vinden ? ( in messing ?)

"Met zo groot mogelijke cijfers" (citaat).     Waren er toen officiële aanbevolen/verplichte afmetingen ?  Of werkte men relatief vrij in die becijfering ?

De witte belettering op uw groene LS-versie wijzigen in het door u gewenste gelige, zou dit eventueel vlot te doen zijn, zonder de kast te moeten herschilderen ?




Michiel

Prachtig resultaat. De rollen en rails van de schuifdeuren hadden misschien wat extra aandacht kunnen hebben, maar het blijft bijzonder knap werk. Bedankt voor dit omschilderverslag. top!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)