Trein rijdt niet !!!

Gestart door 59erke, 25 maart 2016, 16:13:24 PM

Michiel

Om te openen kan je de handleiding van Arnold raadplegen.

http://www.arnold-ersatzteile.de/mediapool/60/605716/data/Eigene_Dateien_5/HN2227_D_BR_131.1_DR.pdf

Eenmaal open, kan je de loc een grondig onderhoud geven, en vooral de stekkers en sleepcontacten eens goed nakijken of deze laaste goed aandrukken en over een proper oppervlak slepen, en dus goed contact maken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik heb de lok open gekregen, weliswaar met een bang hartje want heb even moeten wringen.

De decoder is volgens mij een Doehler & Haass
op de decoder staat het volgende

D&H -2
SDH 1 19
   1520

Op het eerste zicht ziet alles er normaal uit, iemand een idee hoe ik de koperen lipjes best proper maak ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Snobby Crash

Koen,

Ik vrees dat je ergens een klein foutje maakt in je MM !
Digitaal moet alles juist staan anders gaat je trein niet rijden...
Dan mag je nog zo hard je sporen gepoetst hebben, toch gaat die lok niet rijden.

Weet je welk adres je lok heeft ? En is dit ook ingesteld in je MM om deze specifieke lok aan te sturen ? Heb je al enige ervaring met digitaal ? Misschien staat je decoder ingesteld op enkel analoog rijden, en nu zet je er een digitaal signaal op...dan gaat je lok misschien wel ff met schokken rijden en denk jij dat je rails vuil zijn...

Waar woon je ergens ? Heb je iemand in de buurt die je lok ff kan uitlezen en deze eventueel terug zetten naar de fabrieksinstellingen ? In CV8 de waarde 8 schrijven en je decoder komt met dezelfde instellingen als nieuw uit de fabriek... let wel adres is dan 3 !

Ik sta komend weekend op de MobExpo, en indien je ho rijdt, breng je lok ff mee, en ik zal hem voor je even uitlezen !


Geert

marc goovaerts

Ik denk dat het eerder N is bij hem (zie ook 'Arnold').
Maar zit er verschil tussen de schalen bij decoders ?

Snobby Crash

Citaat van: marc goovaerts op 03 april 2016, 22:03:11 PM
Ik denk dat het eerder N is bij hem (zie ook 'Arnold').
Maar zit er verschil tussen de schalen bij decoders ?

Bij mijn weten, ik ben geen N rijder, zit er geen verschil in de werking van de decoders.
Het enige verschil is dat N decoders in afmetingen iets kleiner zijn omdat ze minder stroom
hoeven te regelen. Ik heb zelf in een type 80 rangeerlok ook een kleinere Esu decoder zitten
vanwege het plaatsgebrek om in te bouwen...

Geert

Michiel

#20
Het lastige met dit probleem is dat men weinig houvast heeft. Het uitermate slecht rijden kan allelei oorzaken hebben.

Is de loc een vrij oud beestje met zeer vele kilometers in de wielen, dan kan je denken aan versleten sleepcontacten. Is de loc nog vrij nieuw, en reed het analoog redelijk, dan denk ik dat je het in de instelling van de decoder moet zoeken.

Ik heb op internet gezocht naar gelijke sistuatie: Multimaus met D&H DH18A decoder, maar ik heb geen enkele klacht gevonden. Deze combinantie zou geen probleem mogen opleveren.

Dan komen we bij de analyse van Geert: decoderinstellingen. Wanneer men begint met digitaal, dan is dit heel intimiderend en verwarrend. Het is ofwel zelf, via handleidingen en trial&error proberen erdoor te komen, ofwel eens een afpraak maken met iemend in de buurt of een club om je op het goed pad te zetten. Deze laatste oplossing lijkt me wel interessant.

Voor ons via het forum is het onmogelijk om je DE oplossing te geven. Daarvoor zijn er teveel onbekenden in de vergelijking. Mijn eerste suggestie zou zijn om het gebruikte protocol zo eenduidig mogelijk te maken in zowel Multimaus als locdecoder: vb DCC 28 stappen. En dan de andere (SX1, SX2 en analoog) indien mogelijk in de locdecoder uit te schakelen. Merk op de deze decoder geen DCC 128 stappen, maar DCC 126 stappen ondersteund. Vreemd, want ik ken geen ander apparaat dat DCC 126 aankan. Vandaar mijn voorzichtig voorstel voor DCC 28.  ;)

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Snobby Crash

Ik zit even luidop te denken, en wat je ultieme test kan zijn of het aan de decoder
ligt of aan de slechte stroomafnemer op de slepers is je decoder CV29 programmeren op
enkel analoog bedrijf. Als je lok dan wel goed rijdt op een analoge baan, dus met gewone rails
en een gewone regelbare trafo dan weet je al bijna voor 100% zeker dat er wat mis is met je decoder,
of dat er een instelling in je decoder niet goed staat....

Geert

59erke

Even al de vragen hier beantwoorden,

@Geert Het betreft hier een N schaal lok met N decoder.  De lok heeft het DCC adres 3 gekregen, wat volgens mij een standaardadres is.
Of de MM op analoog of digitaal staat heb ik geen idee, kan dit met een MM ?  Hoe zie je dit ?

@Michiel De lok is splinternieuw, en vanuit de winkel hebben ze er een decoder ingestoken (gewoon inpluggen niets solderen) Dus het gaat hier niet om een oude analoge lok die omgebouwd is.

Of de lok analoog rijdt heb ik de decoder eruit gehaald en hem op de analoge baan gezet en zelfs rechtstreeks spanning op de wielen gezet, maar hier ook niets van leven. (of heb ik hier iets verkeerds gedaan ?)

Verder heb ik de lok nog eens op de digitaal aangesloten baan gezet en hem een ander adres gegeven, maar helaas niets.
Als ik de lok een beetje duw zoemt hij wel kortstondig even

Ik begin stilaan een vermoeden te krijgen dat de motor om zeep is, maar kan dit zo snel ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Als de loc spiksplinternieuw gekocht is in een winkel, dan zit er garantie op! Als het mogelijk is, zou ik terug gaan naar de winkel (met Multimaus) en je verhaal vertellen. Normaal zal men dan je loc testen, en indien er effectief een defect aan is, deze omruilen/herstellen/terugnemen. Indien de loc prima in orde is, zal men jou dit kunnen tonen door haar een rondje te laten rijden. En dan zal men ook kunnen vertellen wat er fout ingesteld was met de Multimaus.

Ter informatie, om de loc analoog te laten rijden, moet je de decoder vervangen door een soort dummy printje met een paar diodes en ander klein spul op. Normaal zit dat mee in de doos van de loc gezien deze nieuw is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ah, daarvoor dient dat printje  :-[

Heb het er in gestoken en al de analoge testen terug uitgevoerd. Ik heb wel licht maar geen beweging ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Het is niet onmogelijk dat het printje er omgekeerd in zit. Eens goed nakijken, heb je een indicatie (plannetje, foto, voorbeeld) hoe het printje in de plug moet zitten?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Heb geprobeerd het te draaien, doch gaat het er maar op 1 manier in.

Aan beide zijden is er een gaatje dat letterlijk in de decoderbasis klikt.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Wel, dan ben je aan een keuze-moment aangekomen, lijkt me: garantie uitspelen, of zelf gaan prutsen.  ::) ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Heb al een mail gestuurd naar DM Toys
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Probleem opgelost !!!   ;D

Heel de lok nogmaals uit elkaar gehaald, alles onder een grote lamp nog eens goed nagekeken en het probleem gevonden.

Van de 2 draaistellen loopt van elke zijde van het draaistel een zwart draadje naar elk hoekje van de print.
3 van de 4 draadjes waren aan het draaistel losgekomen aan de soldering van de koperen lipjes.
Draadjes terug gesoldeerd, en er was beweging zelfs in digitale modus rijdt hij perfect.

Wel eigenaardig dat de draadjes gelijk losgesmolten zijn, ...
Bovendien zijn er redelijk veel andere draadjes onrustwekkend geplooid, bijna gekraakt. maar ze geven nog contact dus voorlopig blijf ik er dan ook af.

Aan allen die meegedacht hebben naar een oplossing, merci he
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan