Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Trein rijdt niet !!!

Gestart door 59erke, 25 maart 2016, 16:13:24 PM

59erke

Mede forumgenoten, wie kan mij helpen.

Ben al een aantal dagen met hetzelfde probleem aan het worstelen.

Mijn baantje was analoog aangestuurd en in analoge modus reden de treinen goed, niet perfect maar goed.
Als ik nu mijn nieuw aangeschafte multimaus aansluit en mijn enige nieuwe digitale lok op de rails zet, rijdt deze barslecht.

De verlichting werkt de ene keer wel, de andere keer niet.
De ene keer rijdt de trein op volle snelheid zijn rondje en plots niets meer

Heb de rails al gepoets met een railgom, wasbenzine en ATF doch geen resultaat.
De wielen van de lok ook al behandeld met wasbenzine en ATF doch geen resultaat.

Heb ook al geprobeerd de spanning op de rails te meten op verschillende plaatsen en aan de uitgang van de multimaus, deze zijn dezelfde op vol vermogen van de maus.  (.224V multimeter op 2 DCV)

Kan er iemand zeggen wat er scheelt ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Hoe heb je de spanning gemeten? Op mijn website staat een methode om digitale spanning met een gewone universeelmeter te meten: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html#meet

En wat bedoel je met vol vermogen van de maus?

59erke

Bedankt voor de link Klaas
Ik heb gewoon de meetsnoeren van de multimeter op de rails gehouden, blijkbaar is dit niet de juiste manier.
Een gelijkrichter heb ik helaas niet in huis, dus opnieuw meten gaat niet lukken.

Vol vermogen wil ik zeggen dat de snelheidsregelaar op de maus volledig open staat
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Je hebt je meter waarschijnlijk op het gelijkspanningsbereik staan. Dan meet je inderdaad bijna niks, want de railspanning is geen gelijkspanning. Je krijgt al betere waarden als je de meter op wisselspanning zet.
Het open zetten van de snelheidsregelaar heeft bij digitaal geen invloed op de railspanning.

59erke

22 volt met de meter op AC, kan dit ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

anne w

Beste Koen,

Een vraag voor de zekerheid: je hebt je analoge trafo toch wel helemaal (beide draden) losgekoppeld van de baan?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

59erke

Analoge transfo is volledig gedemonteerd en vervangen door de nieuwe multimaus en zijn toebehoren
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Klaas Zondervan

Citaat van: 59erke op 25 maart 2016, 22:40:47 PM
22 volt met de meter op AC, kan dit ?
Dat is een realistische waarde.

59erke

OK, aan voeding voor de rails zal het dan wel niet liggen.

Maar als de rails voldoende voeding hebben waarom reageert de lok dan niet (nog even vermelden dat het hier om een nieuw, nog nooit gereden exemplaar gaat) ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

OK, hier zijn we weer.

Heb de rails nog maar eens gepoetst met railgum en met een harde inktgum
Rails blinken al wat meer dan vroeger.

Nu heb ik wel al gemerkt als ik met mijn duim een aantal keer over een rail wrijf dat ik wat zwart op mijn duim heb.

Ik heb wel ergens gelezen dat wanneer men teveel wasbenzine op de rails wrijft deze kan verbranden.
Zou dit hiermee te maken hebben ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

anne w

Beste Koen,

Ik ben absoluut geen deskundige op het gebied van de digitale decoders voor N-Spoor, echter de meeste H0 decoders kunnen ook op analoog rijden (mits de analoogherkenning niet uitgezet is), dus wellicht kan het met N-decoders ook, dus digitaal weer van de baan af en analoog er weer aan en kijken of de lok dan wel goed rijdt.

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

59erke

Daar heb ik ook geen weet van Anne, ben trouwens ook maar een leek in het digitaal tijdperk.

Ben er ondertussen al wel uit dat het aan de lok moet liggen.
Bij het verwijderen van de assen heb ik gemerkt dat de koperen lipjes achter de assen pikzwart zijn (verbrand ?)

Heb deze voorzichtig terug proper gemaakt, en ik heb terug verlichting
Alleen rijden zit er nog niet in...

We zoeken verder, alle tips zijn welkom...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Brunel

Het is toch wel handig om te weten om welke loc het gaat en welke decoder daarin zit.

59erke

Het gaat hier om een DR131 van Arnold, type nummer HN2227

Lok is van uit het fabriek voorzien van een decoder, dus ik heb geen idee om welk merk het hier gaat.
Heb ook al geprobeerd de lok te openen maar krijg hem niet open, tenzij ik begin te wringen en dan vrees ik voor schade
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Om op de juiste manier te 'wringen' aan N-locjes kan Michiel misschien helpen ?