Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

dyniTips van vroeger

Gestart door Dirky, 24 maart 2016, 23:12:11 PM

Dirky

Ben mijn foto collectie aan 't sorteren en kom enkele fotootjes tegen van tips die ik hier vroeger (2009/2010) al gepubliceerd had. Kan geen kwaad die te herhalen zeker?

Voor de bouwers van gebouwen in bvb Depron:

Ideaal om een hoek van 45° aan je wanddeel te zetten:



Om de verkanting van je sporen te "meten":



Als ik er nog tegenkom, plaats ik die hierna bij...

Dirky

golfplaten met verschillende golven verkrijg je door een stuk alu (van bvb een bakvorm) tussen twee strips multikabel te persen:



Dan was er ook nog het duo-mes; twee cutters tegen elkaar geplakt om ultra smalle, maar perfect evenwijdige strips te snijden.




Klaas Zondervan

Wat was voor jou de aanleiding om de verkantingsmeter te bouwen?
Ik heb ook eens zoiets gebouwd, maar dan simpeler. Een hanger aan een plankje dat ik direct op het spoor kon zetten.
Voor mij was de aanleiding dat ik een treinstel had wat ontspoorde doordat het zijn flenzen over de spoorstaaf tilde. Mijn vermoeden was dat er een te plotselinge verandering in de verkanting zat. Die heb ik overigens niet gevonden.

Dirky

Toen de dieren... euh neen, toen ik me met P87 bezig hield wou ik voor mezelf een traject maken waarop duidelijk was dat P87 beter op de sporen kleeft dan wat we gewoon zijn. Daarvoor moest ik zeker zijn dat er geen abrupte schommelingen waren op het traject.
Op die 3m spoor kon je een wagon lanceren aan supersnelheid zonder dat die ook maar een neiging tot ontsporen had. Hetzelfde met een standaard wagonnetje resulteerde eerder als een vlucht over het landschap ipv over de sporen... ;)

Steam.N

Supergoed idee, Dirk, om dit draadje te starten.
Ik hoop dat nog velen hun oude tips hier gaan plaatsen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbouwpatrick

bedankt voor dit draadje als beginner nog geen nieuwe tips en zeker geen oude .Dirk leuk om dit te starten

Martin Welberg

Idd leuk om te zien, maar verwacht van mij geen tips van vroeger, zolang ben ik nog niet bezig  ;)

Dirky

Deze liep ik ook nog tegen het lijf. De 728ste ;D variante van kasseirollers:  :) :)

De tandwielen uit een klassieke Meccano set hebben de ideale breedte en pitch om er - mits wat aan te scherpen - kasseien mee te rollen. Enkel de lange voeg "trekken" met een mes...




OlivierV

Die laatste is wel een zeer goede tip!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Inderdaad, ik denk dat ik hier nog veel ga opsteken in dit topic :-)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cozzy

Nooit te oud om van te leren!
Tof, Dankje Dirky!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

vyncky

Blijven Posten Dirky!

heb al'n paar ideetjes opgedaan  ;D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirky

Kunnen de moderatoren dit draadje verplaatsen naar Tips en Tricks aub. Daar staat het wellicht beter op z'n plaats.
thx

raf

ja die laatste is zeker een goeie als je een 4 meter lengte aan kasseien moet gaan leggen /maken
als ik er aan begin zal dit zeker veel sneller vooruit gaan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.