Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Een baantje om thuis te rangeren en een rondje te rjiden

Gestart door SuSke, 21 maart 2016, 13:58:22 PM

SuSke

Als "tussendoortje" het plan voor de toekomstige thuisbaan in scarm gestoken en het smoelt.
Geheel moet modulair opgebouwd worden want het is de bedoeling om met een deel van het "zichtbare" deel ook op tentoonstellingen te kunnen staan.
Ook een schaduwstation met 6 sporen is voorzien en een deel van het schaduwstation kan mee op "verplaatsing"

thuisbaan 1.3-e - 3D impressie 1 by Frans Peeters, on Flickr

Afmetingen ruimte: 2,40x1,75m
Schaal H0
"zichtbaar deel" voor op een tenttonstelling: 2,00x0,50m (groene sporen)

thuisbaan 1.3-e - zichtbaar by Frans Peeters, on Flickr

Zicht op het schaduwstation met het lichtblauwe deel als "transporteerbaar" deel

thuisbaan 1.3-e - schaduwstation by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

zie ik dat verkerd in 3D  (mijn dieptezicht is nie altijd ok) of heb je eigenlijk in weze 2 grote "spiralen" waarvan eentje linksom naar boven en eenthe rechtsom naar beneden draait ?  Een soort van  "opposed screwdriver" setup ?
Dat is iets wat je natuurlijk niet alle dagen ziet, die bouw daarvan ga ik zeker opvolgen want het lijkt me een leuke uitdaging.

Succes met de werken Frans.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Is inderdaad zo dat er in het rondgaande spoor 2 spiralen verwerkt zitten. Een rechtsdraaiend en een linksdraaiend om van beide kanten uit het schaduwstation naar boven te kunnen rijden en aan de andere kant gewoon terug naar beneden. Ongeveer 16m spoor aan elke kant.
Je staat als het ware "in" de stijgspiralen

Uitvoering is voorzien voor de tijd dat de dagen terug beginnen te korten en de nachten te lengen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

en in de spiralen zelf kun je ook nog trein stellen stockeren net zoals ik ga doen in mijn baan
ik heb dan wel geen schaduw station maar het principe blijft hetzelfde
ik blijf dit wel volgen want dit is wel interessant

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Raf, ik snap je facinatie voor sequentiële schaduwstations niet... Jij spreekt zelfs van 25 treinen na elkaar, maar dat is toch ondoenbaar om een bepaalde trein te laten rijden, wat doe je als je de 25ste perse wilt zien? Er eerst 24 andere verplaatsen? En ondertussen een uurtje iets anders doen? En zelfs om de eerste trein te laten rijden moeten er steeds 24 andere mee aanschuiven, er rijden er dus altijd 25. Dat heeft als enige voordeel dat je geen wissels nodig hebt maar is toch totaal onbruikbaar?

SuSke

@ Raf
Als ik in de spiralen treinen ga stockeren, blokkeer ik het soepel verkeer van en naar het schaduwstation.
Is voor mij niet echt een optie.
De basis optie is het rangeren met het ophalen van korte treintjes.
De "rondrijmogelijkheid" is vooral bedoeld om treinen in te rijden of gewoon even rijden na hun onderhoud zonder dat het een "over-en-weer" ding wordt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

ja had het nog niet zo opgemerkt maar dan blijft de vraag waarom zoveel spiralen ??

franky doe ik mailen anders gaat het topic om zeep
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Het is een persoonlijk keuze. Ik vind dat die spiralen nogal veel plaats verkwisten waar je kasten, bureau en werktafel zou kwijt kunnen. Ook dat steeds alle treinen in beweging zijn, vind ik zonde (geluid, sleet, stroomverbruik gezien maximale stroom per booster,...). Maar ik zie ook wel de voordelen (laag stijgingspercentage, geen wissels,....). Ik oordeel niet, maar het zou niet mijn keuze zijn. Ieder z'n ding en verkeerd is het ook niet.

Ik vind wel dat de opstelspoorjes onderin nogal kort zijn (of lijken). Ik weet niet wat de langste trein is dat je ooit denkt te laten rijden?

Komt er linksonder op het plan een deur met doorgang en opklapbare secties? Of is de toegang centraal via een trapgat? Een opklapbrug van meerdere verdiepingen hellende spoor is niet evident.

Het zichtbare deel heeft een heel eigenzinnig sporenplan. Wat is het idee hierachter? Het wekt m'n nieuwsgierigheid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Frans, het principe van de spiralen kan ik ergens wel volgen, dat zit in wezen wel goed, je krijgt op die manier een mooie rijlengte, waarvan je het bovenste deel in principe kan aankleden.

Het zichtbare deel vind ik persoonlijk niet zo interessant, nogal veel loze wissels die er een beetje zonder rede liggen.


Ik zou dan eerder voor 2 aansluitingen kiezen die je beter kan bedienen dan dit.

2m40 is natuurlijk heel kort en een hele uitdaging om iets op te verwezenlijken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Het zichtbaar deel is 2,00 x 0,50m (enkel de groene sporen).
De sporen die links wegdraaien liggen in een rek dat daar nu staat. De rest is muur of een plaat aan de achterkant van stapelrekken.

Het is inderdaad de bedoeling om met korte goederentreintje te rijden - loc type 73/74/80/82/84 eventueel zelfs 91 of een occasionele 77/78 met een 3 of 4-tal korte wagens. Maximale lengte van de stam moet op een van de groene uitwijksporen kunnen (lengte ongeveer 50cm). Lengte schaduwstation sporen is ongeveer 60cm en met het "permanente deel worden die iets langer en is er een spoor dat iets meer dan 1m lang wordt.
Voor het rijden met de "langere" treinen heb ik een ander "baantje" ter beschikking  ;)

Bedoeling is om met een gevarieerde stam goederen toe te komen en wagons uit te rangeren naar de doelsporen.
Daarna terug een stam samenstellen en vertrekken nadat je met een nieuwe stam met andere samenstelling naar boven gekomen bent.

Misschien een vrij bizar sporenverloop, maar stel het voor als "organisch gegroeid" uit de verschillende noodzakelijkheden in een klein lokaal industrieterrein, of zelfs verschillende producten nodig op diverse locaties binnen één bedrijf. Vandaar ook zeker niet "spoortechnisch juist" of "logisch" maar noodzakelijk.

Initieel was enkel een schaduwkopstation voorzien aan de linkerkant op niveau van de baan.
Om inderdaad de mogelijkheid te hebben om een rondje te rijden werd overgestapt naar een rondgaand sporenplan waarbij ehet 2de deel van het schaduwstation gebruikt werd en een bijkomende wissel voor de verbinding van beide delen zit.

thuisbaan 1.1-a - fragment schaduwstation by Frans Peeters, on Flickr

Opbergplaats is niet echt nodig in die ruimte. Mijn verzameling zit ergens anders ondergebracht. Er komt een kleine werktafel en een simpele ladenkast of misschien zelfs gewoon maar een rekje uit de "Zweedse winkel van Sinkel" of uit "de winkel die alles voor je plant".
Schaduwstation zal op ongeveer 90cm boven de vloer staan, terwijl de zichtbare baan dan op ongeveer 1,20m zal komen.
Het hoogteverschil is dan slechts 300mm maar vraagt toch om 3 windingen in een "spiraal" om geen te grote hellingen te krijgen. Nu liggen die in de grootteorde van 1,5 à 1,7% wat best haalbaar is. Om een spiraal ergens in een hoekje te leggen is er gewoon geen plaats want dan ben ik de halve ruimte kwijt aan de spiraal alleen.

Dat een "wegneembaar" deel met 6 sporen een uitdaging is, daar ben ik me terdege van bewust maar de uitdaging om er nog iets moois van te maken ga ik graag aan.
Maar ook het zichtbare deel en de beide schaduwstationbakken "wegneembaar" maken zal een uitdaging worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Het plan is dus goed doordacht. Alles is overwogen, opmerkingen geärgumenteerd. Het centrale zichtbare deel kan inderdaad een heerlijk industriële wirwar worden. Ik ben heel benieuwd hoe je dit verder zal uitwerken.

Voor de doorgang van het meersporige deel, zou ik dat als een soort deur uitvoeren. Opklapbaar kijkt me niet haalbaar, maar als deur zou het nog te doen kunnen zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


SuSke

Yep, back to the drawing board.

De spiralen konden niet draaien achter de baan omdat daar de draagstructuur in de weg zat.
Achter zo iets kom wanneer je bezig bent om dat geheel uit te werken.

Een en ander heeft geresulteerd in een nieuw plan (nog in tekenfaze nu) waar er geen spiralen meer zijn, maar wel rondgereden kan worden met de 2 schaduwstations geïmplementeerd in een stuk zichtbare baan.
Om het toch nog iets speels te geven zit daar wel terug een miniem niveauverschil in.
Op het nieuwe plan is begonnen met de draagstructuur en de limieten aan te geven. Ook de nodige spelingen tegen muren en andere baandelen, stukken die "demonteerbaar" moet zijn,... enzovoort worden gelijk ingetekend.

Ben nu bezig om de invulling van de 2 "hoofdbakken" een beetje aan te passen naar een interessante(re) versie van time-saver.
Meer info volgt als daar iets meer over te zien is.
Voorlopig is het "alle hens aan dek" voor Vaeregh Dok om de gekende reden  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.