Starten in Z? mogelijkheden?

Gestart door amest, 15 maart 2016, 16:52:50 PM

amest

Het z-stukje wordt precies niet zo veel gebruikt, maar ik probeer het toch maar even.

Ik ben al jaren bezig aan een H0 baan op zolder, maar deze is bijna 'klaar' en ik zoek een project om daarna bezig te blijven :)

Ik heb nog een ruimte vrij van een dikke drie meter op 40, max 50 cm diep. Omdat ik graag langere treinen zie rijden in een landschap dacht ik aan een kleinere schaal n of z. N heb ik ooit gehad, maar z spreekt me nu precies wat meer aan, maar ken het niet heel goed en heb wat vragen:
- is er ergens een plaats waar ik een zbaan eens live kan kijken? Ik heb altenbeken wel in mijn agenda staan, maar dat is toch bijna 400km , dus niet bij de deur. Op ontrax vorig weekend stond er geen, wel n, maar daar weet ik wel wat ik kan verwachten, heb het zelf gehad..
- de sporen zelf, welke mogelijkheden zijn er daar? (zelfbouw is voor mij geen optie) de marklin sporen lijken me in verhouding heel grof. Rokuhan is er blijkbaar ook zelfs met een flexibel spoor, dat interesseert me wel, de bedding zeker aan de zijkant kan wel verborgen worden met steenslag, of is dat even 'grof' als de marklin sporen.
- de koppeling zijn er daar verschillende mogelijkheden of is dat allemaal hetzelfde?

ik heb ondertussen al wel wat gelezen en videootjes gekeken, maar zou het vooral nog eens in het echt willen zien. Vandaar mijn vragen...

alvast bedankt.
Arvid
groeten,

Arvid

dani

dit ga ik toch ook even volgen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

dit is een leuke reeks...  om een idee te geven

https://www.youtube.com/watch?v=unkcfYOAKuA

een belangrijke opmerking :   "little did I know this was also the most expensive and hardest scale to work with "
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Hallo Arvid,
Kom even langs bij ons (MTD) in Edegem. Wij hebben een clubbaan in Z met een lengte van 3,60m - meersporige rondgaande baan met uitgebreid schaduwstation en enkele leuke aansluitingen.
Een leuk gesprek met de makers en bezielers van die baan geeft je sowieso vleugels (en dat zonder Red-Bull).
Info op de website (zie handtekening)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

reeves

Heb hier nog een startsetje liggen met wat extra sporen. Moest je interesse hebben.

Groet Tom

centauri167

Gewoon een vraagde uit nieuwsgierigheid, maar waarom staat Z je meer aan als N ?

Persoonlijk vind ik Z ietwat te klein om nog mooie details te hebben en mooie rijeigenschappen, bij N heb ik al vaker prachtstukjes gezien.

mahtoska1

Een goede beslissing om te kiezen voor Z.

Citeeris er ergens een plaats waar ik een zbaan eens live kan kijken? Ik heb altenbeken wel in mijn agenda staan, maar dat is toch bijna 400km , dus niet bij de deur. Op ontrax vorig weekend stond er geen, wel n, maar daar weet ik wel wat ik kan verwachten, heb het zelf gehad..

Altenbeken is zeker de moeite. Daar ga je geen spijt van hebben. Het zou wel eens kunnen als je daar naartoe gaat dat je een overtuigd Z-ter wordt. In Altenbeken kan je zien hoe al de indianen verhalen weerlegd worden. Je kan er spreken met gedreven mensen die je graag zullen vooruit helpen.
In Belgie en Nederland zijn er ook een paar gedreven Z-ters zoals Suske al aanhaalde. Ik ken er zelf enkele van, Ik zal eens kijken of ze je kunnen contacteren. Er zitten er ook een paar op het forum. Hopelijk krijg je een uitnodiging van hun om naar hun baan te kijken. :)

Citeerde sporen zelf, welke mogelijkheden zijn er daar? (zelfbouw is voor mij geen optie) de marklin sporen lijken me in verhouding heel grof. Rokuhan is er blijkbaar ook zelfs met een flexibel spoor, dat interesseert me wel, de bedding zeker aan de zijkant kan wel verborgen worden met steenslag, of is dat even 'grof' als de marklin sporen.

De verhouding van de Marklin sporen is inderdaad nogal grof. Je kan dit optisch beter maken door de sporen roest bruin te schilderen. Andere merken zoals Rokuhan en MTL http://micro-trainsline.com/index.php?route=common/home hebben hetzelfde probleem. Er is een klein serie fabriekant die fijnere sporen heeft. http://www.weichenlaterne.de/index.html maar ze zijn nogal duur. In Altenbeken zal je zeker voorbeelden zien.

Citeerde koppeling zijn er daar verschillende mogelijkheden of is dat allemaal hetzelfde?
Ik ken 2 soorten koppelingen, het Marklin system en het system van MTL. Enkele leveranciers leveren een system waarmee je de standard koppelingen vervangt door vaste koppelingen.


Zamateur

Ik zal niet zeggen beter dan mahtoska1.
Marklin heeft nog steeds een permanente koppelingen in voorraad.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

Havoc

#8
Als het gaat om de uitgestrektheid van spooremplacementen weer te geven is Z mooi. Voor de rest is het iets problematischer.

De rails zijn inderdaad aan de lompe kant, maar eigenlijk valt dat niet op tenzij je er met je neus opzit. Wissels zijn een ander probleem omdat die wisselkasten nu eenmaal enorm zijn en aan de bovenkant zitten. Het ultieme in Z rails is zelfbouw code 25. Adembenemend in close-up maar vanop 50cm nauwelijks te zien. Spijtig genoeg is die website weg... Misschien dat hier nog iets overblijft ervan http://www.therailwire.net/forum/index.php?topic=14038.0 (Wiechenlanterne is code 40)

Hier zijn er nog foto's van die layout: http://www.zcentralstation.com/index.php/component/joomgallery/general-z-scale/james-river-branch?page=1

En zelfs als je echt naar spooremplacementen in 1/220 wil gaan, dan blijft het nog enorm. Een voorstadsstation is ongeveer 2 km in het echt, dat is 9 meter in Z.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

amest

Citaat van: SuSke op 15 maart 2016, 17:37:35 PM
Hallo Arvid,
Kom even langs bij ons (MTD) in Edegem. Wij hebben een clubbaan in Z met een lengte van 3,60m - meersporige rondgaande baan met uitgebreid schaduwstation en enkele leuke aansluitingen.
Een leuk gesprek met de makers en bezielers van die baan geeft je sowieso vleugels (en dat zonder Red-Bull).
Info op de website (zie handtekening)

Op je uitnodiging ga ik graag in. Hoe doen we dit praktisch?
groeten,

Arvid

amest

Ook al de rest bedankt voor info en links.
Om nog een paar vragen te beantwoorden:
- altenbeken blijft voorlopig in de agenda staan...
- waarom z? en niet n? --> er is nog niets beslist natuurlijk. Grootste reden dat ik naar z kijk is dat je meer kwijt kan op eenzelfde oppervlakte. Maar ik wil dan inderdaad nog kijken of de mindere afwerking storend is of niet, het is tenslotte ook kleiner en je kijkt er toch anders naar vind ik, meer vanuit de hoogte.. (dat doe ik toch, ...) uiteraard is er minder detail en afwerking mogelijk dan in grotere schalen.
groeten,

Arvid

SuSke

Citaat van: amest op 17 maart 2016, 17:00:13 PM
Citaat van: SuSke op 15 maart 2016, 17:37:35 PM
Hallo Arvid,
Kom even langs bij ons (MTD) in Edegem. Wij hebben een clubbaan in Z met een lengte van 3,60m - meersporige rondgaande baan met uitgebreid schaduwstation en enkele leuke aansluitingen.
Een leuk gesprek met de makers en bezielers van die baan geeft je sowieso vleugels (en dat zonder Red-Bull).
Info op de website (zie handtekening)

Op je uitnodiging ga ik graag in. Hoe doen we dit praktisch?

Heb je hieromtrent een emailtje gestuurd Arvid.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mdvholland

Hallo Arvid,

Z heeft voor en nadelen, zoals genoemd. Je moet een beetje (of heel erg..) een prutser willen zijn.

Er zijn echt heel mooie banen in Z, kijk bijvoorbeeld eens hier (als je naar onder scrollt vind je een fotoserie die de baanbouw mooi toont):
http://www.spur-z-atelier.de/spur-z/mueschbach.php

of hier:
http://www.helenensiel.com/

Op het oppervlak dat je ter beschikking hebt kun je een heel mooie baan uitleggen. Houdt bijvoorkeur minimaal 50 cm aan voor de diepte waar je het spoor een bocht van 180 graden wilt laten maken (radius R=220 is aan te bevelen).

Altenbeken is een goede aanrader om kennis te maken. Als je op zaterdag komt, treffen we elkaar daar wellicht  ;D

vriendelijke groet
Matthijs

amest

terug na een weekje ziek...

bedankt Matthijs, die eerste had ik nog niet gezien, heel mooi inderdaad.
groeten,

Arvid

ZFRANK

Hallo,

Wat betreft rij eigenschappen in Z spoor:
Oudere Märklin loks met 3-polige motor niet meer aanschaffen, de 5 polige motoren zijn een wereld van verschil.
Amerikaans Z spoor:Alle AZL loks en MTL GP35, GP9, SD40-2 rijden beter dan menig N spoor lokje.

In Amerikaans Z spoor heb je de AZL 'knuckel coupler' zonder 'voor ontkoppeling' en de MTL MagneMatic knuckle coupler die met een onder vloersemagneet ontkoppeld kan worden.

MTL heeft een knuckel coupler die in het koppeling huis van Märklin past. Deze koppelingen lijken ook niet op de europese schroefkoppelingen maar zijn wel veel kleiner dan de Märklin vishaakjes.

Een paar jaar geleden heb ik een filmpje gemaakt van de mogelijkheden met MTL koppelingen:

https://youtu.be/KUSXjNbo0fg

/Frank