Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Het verhaal achter mijn irrationele aankoop!

Gestart door Michiel, 09 maart 2016, 21:36:52 PM

MARKLINRIJDER


Michiel

@Stieven, inderdaad die eerste loc waar we als kind zoveel mee gespeeld hebben, is dierbaar. Ik ben nog steeds in verleiding om die jaren '60 Fleischmann type 260 te kopen wanneer ik 'm occasie zie liggen. Met H0 kan ik niks, maar toch...

@Gerolf, mooi verhaal, en zo zie je maar weer wie er zijn hart op de juiste plaats heeft.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#17
De aanschaf van die     H0-Rivarossi Tenderstomer FS     aan het einde van de Italië-schoolreis A° 1975.
Mooi locje, gekocht van het laatste zakgeld, in een toevallig ontdekte winkel in Milaan, net voor de terugreis naar huis met de trein vanuit het C.S.-Milano.

Als éénling-loc tussen BBO/OBB-  en NMBS-locs, heb ik soms verkoop overwogen, maar heb het tot-nader-order niet over 't hart kunnen krijgen ...

ACFI

Citaat van: Gerolf op 11 maart 2016, 01:14:26 AM
... en nu ligt hier intussen al 3 jaar een hoop N-materieel te wachten tot ik er ooit eens zelf iets mee doe  ::)

Kado geven aan het vrouwtje? Gelijke vrouwenrechtendag is dan wel voorbij maar gelijke vrouwenhobbyrechtendag nog niet.

8) 8) 8)

ACFI

janieburton

#19
Citaat van: ACFI op 11 maart 2016, 13:58:16 PM
Citaat van: Gerolf op 11 maart 2016, 01:14:26 AM
... en nu ligt hier intussen al 3 jaar een hoop N-materieel te wachten tot ik er ooit eens zelf iets mee doe  ::)

Kado geven aan het vrouwtje? Gelijke vrouwenrechtendag is dan wel voorbij maar gelijke vrouwenhobbyrechtendag nog niet.

8) 8) 8)

ACFI

Waarom niet zij kan dan misschien een salontafel met ingebouwd "treintje" bouwen.

Even over een "irrationele" aankoop van mij, kende iemand zeer goed en hij was denkelijk(hij heeft het nooit gezegd) wat krap bij kas en deed een deel van zijn hobbymateriaal weg(waren geen modeltreinen, wat het is heeft geen belang) en vroeg aan mij of ik geen interesse had om bepaalde zaken te kopen, prijzen waar ok en heb een deel aangekocht en ik heb gezegd dat ik het ging bewaren en dat hij het steeds mocht terugkopen daar ik echt geen interesse heb in die hobby; aan dezelfde prijs dat ik het had aangekocht.

Verder ga ik niet uitweiden want het antwoord of het einde van het verhaal staat ergens vooraan in mijn verhaal.
 

Stieven76

Dus jij hebt 'iets' in je salon tafel ingebouwd? Waarom zo vaag?

Geert

Citaat van: ACFI op 11 maart 2016, 13:58:16 PM
Citaat van: Gerolf op 11 maart 2016, 01:14:26 AM
... en nu ligt hier intussen al 3 jaar een hoop N-materieel te wachten tot ik er ooit eens zelf iets mee doe  ::)

Kado geven aan het vrouwtje? Gelijke vrouwenrechtendag is dan wel voorbij maar gelijke vrouwenhobbyrechtendag nog niet.

8) 8) 8)

ACFI

koop er dan ook één of meerdere  stofzuiger wagons bij. Mogelijk een overtuigingsargument...


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Citaat van: janieburton op 11 maart 2016, 14:13:42 PM
...Even over een "irrationele" aankoop van mij, kende iemand zeer goed en hij was denkelijk(hij heeft het nooit gezegd) wat krap bij kas en deed een deel van zijn hobbymateriaal weg(waren geen modeltreinen, wat het is heeft geen belang) en vroeg aan mij of ik geen interesse had om bepaalde zaken te kopen, prijzen waar ok en heb een deel aangekocht en ik heb gezegd dat ik het ging bewaren en dat hij het steeds mocht terugkopen daar ik echt geen interesse heb in die hobby; aan dezelfde prijs dat ik het had aangekocht...

Dus, als ik je verhaal goed heb begrepen, heb je van "iemand" "iets" overgekocht om "onbepaalde redenen", en die "iemand" mocht dat "iets" ook weer terugkopen...

Als ik zo vrij mag zijn, mist je verhaal wat concrete termen en een keerpunt om het spannend of ontroerend te maken.  :o ;D En het irrationele zoek ik er ook nog in. (Best wel een nobele geste om "het-wat-dan-ook" beschikbaar te stellen voor terugkoop)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#23
Bij mij is het een beetje omgekeerd, mijn irrationele aankopen zijn eerder een gevolg van waar ik ooit mee begonnen ben, 't zijn er dus meerdere...
Ik ben ooit op 5 jarige leeftijd gestart met een Distler batterijtrein, een Santa Fe.
Dezelfde set als deze, maar met goederenwagons:

Met deze wagons:



Het gevolg is dat ik altijd een zwak heb gehad voor Amerikaanse modellen, ik bespaar jullie het lijstje van wat ik allemaal heb aangeschaft in de loop der jaren, maar 't zijn er veel, heel wat locs, uiteraard ook een Big Boy en 10-tallen box cars en andere Amerikaanse wagons, altijd allemaal gekocht 'om te hebben', nooit met het idee ze te laten rijden, allemaal de schuld van een 'gelukkige' jeugd  ;)

Het enige wat mij nu ontbreekt is de originele Distler set, de mijne is jammer genoeg als enige van wat ik ooit heb gehad verloren gegaan, maar als ik die opnieuw vind zal ik die zeker niet beschouwen als een irrationele aankoop, eerder als sluitstuk van mijn irrationele verzameling, dus een 'must-have'...

janieburton

Citaat van: Michiel op 11 maart 2016, 16:29:28 PM
Citaat van: janieburton op 11 maart 2016, 14:13:42 PM
...Even over een "irrationele" aankoop van mij, kende iemand zeer goed en hij was denkelijk(hij heeft het nooit gezegd) wat krap bij kas en deed een deel van zijn hobbymateriaal weg(waren geen modeltreinen, wat het is heeft geen belang) en vroeg aan mij of ik geen interesse had om bepaalde zaken te kopen, prijzen waar ok en heb een deel aangekocht en ik heb gezegd dat ik het ging bewaren en dat hij het steeds mocht terugkopen daar ik echt geen interesse heb in die hobby; aan dezelfde prijs dat ik het had aangekocht...

Dus, als ik je verhaal goed heb begrepen, heb je van "iemand" "iets" overgekocht om "onbepaalde redenen", en die "iemand" mocht dat "iets" ook weer terugkopen...

Als ik zo vrij mag zijn, mist je verhaal wat concrete termen en een keerpunt om het spannend of ontroerend te maken.  :o ;D En het irrationele zoek ik er ook nog in. (Best wel een nobele geste om "het-wat-dan-ook" beschikbaar te stellen voor terugkoop)  ;)

Die "iemand" was iemand die ik goed kende en heb iets van zijn hobby over gekocht (meer dan 500€); om dat ik vermoede/bijna zeker was dat hij krap bij kas zat, want anders had hij mij dat niet aangeboden omdat ik niet dezelfde hobby beoefenen. En ik kan er dan ook niets mee doen en had afgesproken dat ik het zou bewaren(bekijk het als een lening met pand gevening) zodat hij het later kon terug kopen maar nu heeft hij ook "zijn hobby" opgegeven en heb ik iets irrationeel gekocht. Het keerpunt zoals je het zegt is dat ik iemand wou helpen maar dat ik mij lichtjes bedrogen voel door die persoon.
 

Stieven76

Als iemand je iets te koop aanbiedt en je wil dat niet, dan koop je dat toch niet?
Dat je je nu dan bedrogen voelt ligt eigenlijk niet aan die persoon maar aan je eigen naïviteit vrees ik. Wat niet wil zeggen dat het geen mooie geste is zoals Michiel al zei. Goeie afspraken maken goeie vrienden.

Michiel

Janie, ik snap nu dat dit inderdaad een verhaal van irrationele aankoop is. Je geste was goed bedoeld. Jammer dat het niet helemaal liep zoals je had gehoopt. Maar zo heb je wél een verhaal.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: Gerolf op 11 maart 2016, 01:14:26 AMToen zag mijn vrouwke die spullen: "Oh zo mooi, dat gaat ge toch niet weg doen?"
Resultaat: geschatte bedrag gestort op de rekening van neef,
... en nu ligt hier intussen al 3 jaar een hoop N-materieel te wachten tot ik er ooit eens zelf iets mee doe  ::)

Je echtelijk geluk redden door een partij N materiaal te kopen is toch niet irrationeel te noemen. :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#28
Citaat van: Stieven76 op 11 maart 2016, 19:41:05 PM
Als iemand je iets te koop aanbiedt en je wil dat niet, dan koop je dat toch niet?
Dat je je nu dan bedrogen voelt ligt eigenlijk niet aan die persoon maar aan je eigen naïviteit vrees ik. Wat niet wil zeggen dat het geen mooie geste is zoals Michiel al zei. Goeie afspraken maken goeie vrienden.

Stieven, je hebt gelijk maar zou jij geen goede vriend helpen die je 25 jaar kent?

Wat ik erg vind is het misbruik van vertrouwen.

Het was een goede vriend en geen onbekende en een goede vriend ben ik bereid om uit de nood te helpen, mischien was ik naief maar het is spijtig dat iemand dan bijwijze daarna alles verbreekt. Conclusie 1 persoon heeft mijn vertrouwen geschaad en niemand moet nog bij mij aanklopen als er een financiele nood is.

Citaat van: Michiel op 11 maart 2016, 20:11:09 PM
Janie, ik snap nu dat dit inderdaad een verhaal van irrationele aankoop is. Je geste was goed bedoeld. Jammer dat het niet helemaal liep zoals je had gehoopt. Maar zo heb je wél een verhaal.  ;)

Ik wou gewoon een goede vriend helpen.
 

reeves

Ik was een jaar of 10, de Sint was geweest, een plastieken trein met plastieken sporen zo een op schaal 1 ongeveer maar echt wel speelgoed.

De trein natuurlijk direct opgesteld en tot m'n grote spijt deed deze niks, had die van m'n bompa gekregen en hij ging er voor zorgen dat ik een andere kreeg want hij kende de Sint  ;D.

Het was op een woensdag dus halve dag school, ergens in de namiddag verscheen m'n bompa met een voor mij gigantische doos met Lima op..... Ik weet nu nog steeds hoe ik me toen voelde!!!
Het was een grotere set met kolenbunker en zelflossers die je kon lossen boven de bunker.

M'n wordt ouder en rond m'n 16 de trein verkocht.

Op m'n 30 terug begonnen met treinen en natuurlijk spijt dat ik ooit de set van m'n bompa had weggedaan. Toen deze plots verscheen op 2hands geen moment getwijfeld, onmiddellijk gekocht was nog in de plastiek dus nooit mee gespeeld, deze set staat nu een 7tal jaar boven en hoewel ik er niks mee kan doen is dit het topstuk van m'n collectie. De emotionele waarde is onbetaalbaar telkens ik gewoon de doos bekijk krijg ik terug het gevoel van de bewuste woensdag.

Groet Tom