Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het verhaal achter mijn irrationele aankoop!

Gestart door Michiel, 09 maart 2016, 21:36:52 PM

Michiel

Het is begin jaren '80. Als halve hippie met een wilde haardos trok ik per fiets en tent half Europa rond. Engeland was een van m'n meest geliefde fietsbestemming, en vooral Noord-Engeland met de Yorkshire Dales en Lake District. En toen zag ik ook regelmatig een Class 55 door het dal langs mij voorbij knorren. Het beeld en de klank van deze diesel werd diep in m'n geheugen gegrift.


Vele jaren later, de wilde haren verloren, heb ik de computer ontdekt. De modelbaan was al lang opzij geschoven voor, eerst meisjes, en dan informatica. Op een dag kwam Trainz 1.0 uit: een modelbaansimulator met oa ook een Class 55. Maanden lang heb ik virtuele landschappen vormgegeven, en steeds kroop ik dan in de virtuele cabine van de Class 55, om trots m'n eigen spoorlijn te berijden, door een groen glooeiend landschap wat goed de Dales konden zijn.


Ook dat werd uiteindelijk opzij gezet, en in 2007 pikte ik modelspoorbouw weer op met m'n baan Saraan, en later de Brusselse megadonten. Het Belgisch thema was steeds uitgeproken aanwezig. Maar die Class 55 zit diep in m'n systeem. En telkens wanneer ik een filmpje zien, een foto, of gewoonweg het geluid hoor van zo'n Class 55, dan krijg ik rillingen, herinneringen aan wilde jaren op de fiets, aan m'n eigen virtuele spoorlijn...

En dus kwam het moment dat ik het model kocht. Weer een afdankertje, maar dat deert me niet. Ik zie het model, en  droom weg. Het wacht op mij om vertroetelt te worden, en weer opgelapt te worden... Het zal er waarschijnlijk nooit van komen, maar dat hoeft niet. Voor mij is dit model perfect zo...




Hebben jullie ook dergelijk verhalen achter een irrationele aankoop? Vertel ze!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Dat is pas een mooi verweerd model, haha ...; leuk verhaal trouwens.  :)

janieburton

Mooi verhaal!

Is het een OO schaal? Welk merk?

Ik dacht dat Fleischmann dat ook ooit in de catalogus had staan met bijhorende rijtuigen.
 

Michiel

Dit is een schaal N model (de koppeling verraadt al iets). Dit is een model van Lima van een aantal decenia geleden, in een tussenschaal: 1/155 om zowel als 1/160 (EU) als 1/148 (UK) door het leven te kunnen gaan. De motor is knudde, de detallering erg matig (vooral het raamwerk), maar het model "smoelt" goed, net zoals Lima onze locs types 125 en 150 uitbracht (in H0 dan wel).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Irrationele aankopen heb ik al vaak gedaan. Maar zo'n mooi verhaal er bij ...  :-\
Zal ik toch eens serieus over moeten nadenken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Citaat van: Michiel op 10 maart 2016, 07:30:24 AM
Dit is een schaal N model (de koppeling verraadt al iets). Dit is een model van Lima van een aantal decenia geleden, in een tussenschaal: 1/155 om zowel als 1/160 (EU) als 1/148 (UK) door het leven te kunnen gaan. De motor is knudde, de detallering erg matig (vooral het raamwerk), maar het model "smoelt" goed, net zoals Lima onze locs types 125 en 150 uitbracht (in H0 dan wel).

Dank; ik had naar de koppeling moeten kijken maar het was 01u20' toen ik het postte.
 

dani

een "irrationele" aankoop is eigenlijk meestal iets dat "emotioneel" gedreven is.  En dat zijn dingen waar je je helemaal niet hoeft voor te verantwoorde, tegen niemand.
Maar toch leuk dat je dit verhaal deelt, het is zo herkenbaar !!  Ik heb ook een paar modellen in de kast staan die waarschijnlijk maar heel zelden zullen rijden op de baan, maar die ik heb gekocht omdat ik ze als kind had gezien bij een vriendje dat een treinbaan ge-erfd had en ik me herinner hoe we daar uren mee speelden.    Dat zijn vaak de meest "kostbare" dingen in je kollektie, al zijn het in indermans ogen dan misschien "minderee waarde spullen".    Voor jou is het een SCHAT die je koestert.     Ik denk dan altijd aan het verhaal achter die grijze teddy beerjtes  (Tatty Teddy, bij ons gekend als   "me to you"  beertjes)

http://www.metoyou.com/


(misschien een rare analogie, maar gewoon om aan te duiden wat ik bedoel)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DelticPower

Hallo Michiel, jou verhaal is mij heel herkenbaar. Begin 70 jaren werkte ik bij een cigarettenfabriek in Eindhoven. En werd voor zeven weken naar Londen gestuurd voor een cursus van de verpakkingsmachines. De vrije weekenden wat musea bezocht, en een ervan was het Scientic-museum. Meteen bij binnenkomst stond daar de Deltic DP1. (De prototype van de latere lijnmachine) Een gigantische machine, die mijn hart als treinliefhebber liet sneller slaan.
Wat later ben ik machinist geworden bij de NS, en ja dieselloc's hebben nog steeds mijn hart. In de tachtiger jaren kwam ik in York in het spoorwegmuseum, en daar stond hij ook weer te pronken. Ook stond er een opengewerkte dieselmotor bij. Iets heel speciaals. een motor in driehoek vorm. Vandaar de naam Deltic. Ben altijd verlieft gebleven op deze loc.
Veel later kwam het museum met eigen uitgaven van modellen, het eerste was de Deltic. Helaas al meteen de hele oplage uitverkocht. Later kreeg ik een tip van een collega van het BNL-forum dat er een nieuwe oplage was. Meteen contact opgenomen met het museum, en jawel ik had hem. Na enkele omzwervingen op het internet een firma gevonden die decoders leverden met het originele geluid, en hij kan rijden op mijn baan. Klinkt in het klein bijna net zo imposant als de grote. Later is er nog een lijnuitvoering bij gekomen, (ook met geluid) samen met wat Engelse rijtuigen. Ze passen helemaal niet bij mijn NL-modellen, maar ik zeg altijd maar dat ze de verkeerde afslag hebben genomen bij de kanaaltunnel.
Ben er nog altijd zeer blij mee.

Groeten Jan


DelticPower

#9
Hallo Dani, bedankt voor de filmpjes. Helaas is de laatste een class 37. Een heel ander motortype
dan de Deltic. De tweede film lijkt wel of er grind word gestookt in plaats van diesel.
Het mooiste is wel wanneer de twee motoren vol vermogen leveren. Heb hier een geluidsfile op mijn pc staan, maar krijg die niet geupload. Maar bedankt voor jou snelle service.

Groeten Jan

http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=NRM-Prototype-Deltic   

dani

ja, een class 37 inderdaad, maar hij lijt er wel wat op en het ging me vooral over de "koudstart",  ik vind zo iets geweldig, zo een machine die zichzelf in gang pruttelt en dan ineens kan brullen als een leeuw !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Kris

Hallo,
Mooi verhaal , Deltic engines hebben een prachtig geluid , zijn ook prachtige stukjes techniek

En als u zich geroepen voelt
http://www.craftsmanshipmuseum.com/Tomlinson.htm

Kris

Havoc

Citaat van: Gerolf op 10 maart 2016, 09:18:40 AM
Irrationele aankopen heb ik al vaak gedaan. Maar zo'n mooi verhaal er bij ...  :-\
Zal ik toch eens serieus over moeten nadenken ...

Zelfde probleem, wel een mooi verhaal of een irrationele aankoop, maar nooit de twee tegelijk. En meer irrationele aankopen dan mooie verhalen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stieven76

Ik heb dit al een keer gedeeld maar vind dit wel een tof idee, dus wil ik het nog wel een keer vertellen.

Vorig jaar in oktober is mijn pa, toch wel redelijk onverwachts, aan zijn ziekte overleden. In de weken erna zat ik op een avond wat verloren op 2dehands rond te neuzen. Ik ben toen alle 97 pagina's van modeltreinen afgegaan toen ik plots ergens deze zag te koop staan:


Exact hetzelfde locje en wagonnetjes (Roco) die ik op 6 jarige leeftijd van mijn pa gekregen had. Was voor mij ook het begin van het modeltrein virus  ;D
Het is echt een model uit een startset (jaren 70 dacht ik) en ook de wagonnetjes zelf stellen niet veel voor, maar voor mij van onschatbare waarde.
Heb dan direct contact genomen met de verkoper en er dezelfde dag nog achter geweest.  ;D
Toeval dat ik dat nu juist moest tegenkomen want normaal zoek ik alleen maar op NMBS materiaal. sindsdien ga ik soms toch nog wel eens alle pagina's af. Je weet nooit wat je tegenkomt..

Gerolf

OK - Ik heb ook een verhaal:

Ruim drie jaar geleden stierf een van mijn broers (plotseling, maar dat is een ander verhaal)
Hij was "ooit" N-spoorder, en in zijn tijd "goe bezig".

Ik had me geëngageerd om voor zijn zoon de N-spoor-collectie te verkopen. Prijzen opgezocht, schatting gemaakt, ... pakweg 2000 Euro als ik me goed herinner. Zoon (mijn neef dus) was het er mee eens, en ik haalde alles naar hier om te fotograferen met de bedoeling om via dit forum, eBay, ... alles te koop aan te bieden.
Toen zag mijn vrouwke die spullen: "Oh zo mooi, dat gaat ge toch niet weg doen?"
Resultaat: geschatte bedrag gestort op de rekening van neef,
... en nu ligt hier intussen al 3 jaar een hoop N-materieel te wachten tot ik er ooit eens zelf iets mee doe  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw