NMBS Type 1520b ex Duitse klapdekselwagens

Gestart door PeterVG, 08 maart 2016, 22:09:57 PM

PeterVG


Een volgend ombouwproject wenkt alweer. Daarvoor ben ik op zoek naar fotomateriaal. Tot in de jaren zestig was vanuit Poulseur een normaalsporig tramlijntje van de NMVB in dienst tot de steengroeven van Sprimont.  Zoals bijgevoegde foto toont werden hier klapdekselwagens ingezet.



Ooit hoop ik de sfeer van dit lijntje na te bouwen op mijn grote modelbaan. U begrijpt dat klapdekselwagens niet mogen ontbreken. Cockerill Ougree zette private klapdekselwagens in op deze lijn. Nu heb ik tot op heden geen degelijke foto gevonden van zulk een CO wagentje. Heeft er iemand fotomateriaal dat een correcte nabouw van zulk een wagentje mogelijk maakt?

Voorlopig moet ik het doen met deze foto uit de collectie van F Maes. Links en rechts is nog net een stukje van een CO klapdekselwagen te zien.



Heeft er iemand een idee welke kleurstelling deze wagen zou dragen?


Metpetergaathetbeter

ziet er naar uit dat dat bruin is, of die indruk geeft het toch ! :-\

PeterVG


De pot beschrift met CO was het logo van Cockerill Ougrée. Volgens Wikipedia ontstaan in 1955 door een fusie. Daaruit zouden we kunnen afleiden dat bruin het meest aannemelijk is als livrei. Bruin werd toegepast vanaf 1955. Het lettertype op de wagentjes was afwijkend van dit van de NMBS. De wagens werden onderhouden door Cockerill Ougrée.

Herwig

Die wagen volgend op de dubbeltractie van stoomtrams lijkt een langere versie van   "klapdeksel".

Heb zo'n wagen(s) van KleinBahn. Maar vermoed dat andere H0-merken ook zo'n langere/grotere   (modernere  ? )  klapdeksel hebben/hadden.

PeterVG


Die langere klapdekselwagen heb je goed gezien Herwig.

Dit is er eentje uit de collectie van Fernand Maes.
De vuilniskar van Montzen.



Als ik het goed heb zat er een groene versie in de goederenset van Roco met artikelnummer 67147.

https://www.roco.cc/de/product/233368-0-0-1-4-00-501-003003/products.html

Metpetergaathetbeter

die van Roco heeft andere deuren, hier op deze foto zijn het deuren effen plat, die van roco hebben een vervorming  :-\
trouwens van wanneer dateert die foto ?

PeterVG


De exacte datum is mij niet bekend.
Wat ik wel teruggevonden heb aan de hand van de UIC nummer. Deze nummering werd gebruikt van 1965 tot 1976.
De nummerreeks 30 88 9416000 tot 946299 was toegekend aan wagens van directie E. Meer bepaald aan stortwagens voor het vervoer van vuilnis.

Metpetergaathetbeter

ik meen in een ver verleden al eens een betere foto gezien te hebben maar ja waar ? Was in ieder geval ook foto van een vuilniswagon maar ik weet niet of het dezelfde was ? ;)

krisds

Eerst en vooral een geweldig mooie kuiswagon, prachtige realisatie. Met je volgend project ga je weeral opzoek naar je eigen grenzen, respect daarvoor, ik wou dat ik kon helpen. Hulde ook aan de tot voor kort voor mij onbekende Fernand Maes voor al die wagens op de foto te zetten!

Herwig

#39
aan PeterVG,                                                                              06 apr. 2016,

"klapdeksel" :      G**gle:    Kleinbahn-modeltreinen-    Shop:      2-assige Goederenwagens:   gans onderaan lijst:    Kehrichttransport (vuilnis) Dienst Bahn.   Artikelnummer 337:     à  7,-E.   (zonder port)

Kan ook rechtstreeks:      [ Kleinbahn nr 337 ] 

Tweedehands is ie blijkbaar ook te koop, maar   duurder   dan nieuw  (...)

( dus   niet   KleinModellBahn (KMB), want dit merk van de broer/nonkel  Klein, bestaat niet meer )

Dit Kleinbahn-wagentje kost dus niks.     Klapdeksels kunnen wel   niet  open   (weet 'k, want heb er hier op zolder)
Achteraf uitgerust met nieuwe (PB)asjes   +   kortkoppelinkjes, is dit misschien een bruikbare basiswagen, voor verbouwing/omschildering.

3rail

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

PeterVG


Een snel tussendoor projectje want momenteel heb ik helaas niet veel tijd.
De ombouw van een Fleischmann CSD wagen naar een NMBS roodbruine wagen met 7-cijferig nummer.
Meteen mijn eerste roodbruine wagen. Er werd een paar avondjes getest om de juiste roodbruine tint te vinden met Vallejo verf.
Uiteindelijk heb ik besloten te kiezen voor dit mengsel:

Vallejo
71.080 Rust
71.003 Scarlet Red
72.711 Gary Red (Game Air)
Elk van de drie verven in een gelijke hoeveelheid.



Na het aanbrengen van de decals kregen we deze NMBS kalkwagen. De wagen werd ingezet vanuit Poulseur en was thuis op de normaalsporige NMVB lijn naar Sprimont. Aan de Fleischmann wagen hoefde niet veel veranderd te worden. Een trapje onder de deuren heb ik weggesneden net als de typisch Duitse houders op de hoeken die in België niet gebruikt werden. Aangezien het origineel uitgerust was met spaakwielen heb ik de originele wielen uitgewisseld met spaakwielen.
Met dank aan Floris voor de hulp bij het aanmaken van de decals.



Het origineel, een foto uit de collectie van Fernand Maes.
Genomen eind jaren 50 te Poulseur


loebaske


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Herwig

#44
Deksels keurige beschrifting

Komt dit wagentje ook achter een dubbeltractie van H0-stoomtrams ?