NMBS Type 1520b ex Duitse klapdekselwagens

Gestart door PeterVG, 08 maart 2016, 22:09:57 PM

Thommy

offtopic maar waar vind je nog gemakkelijk decal papier voor Laser?? Vroeger hadden ze hier die microscale decal papier in de buurt, maar doet die firma niet meer in  >:(enkel nog ander merk maar ook voor inktjet en niet voor laser.

ontopic
wel leuk om zo'n wagontjes te zien in een "Belgisch" jasje.
Greetz

Thommy

PeterVG


Klaar voor de inzet om Hamsart operationeel te houden in Leuven.



Het chassis werd verweerd met MIG poeders.
De kast met het luchtpistool. Sterk verdunde acrylverl in roestkleur die vooral onderaan werd aangebracht.
De zwarte roetlaag was voorheen aangebracht met olieverf.

Cozzy

Erg geslaagde operatie Peter, knap gedaan!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

vyncky

inderdaad geslaagd. Ik wil wel weten hoe je dat klaar hebt gespeeld. véél mooier dan de rocokuiswagens!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterVG

Wat wil je weten Yannick?
Het verhaal rond decals maken is al aan bod gekomen.
Het verweren op zich is niet echt speciaal bij deze wagen.
Wat ik wel kan melden is dat ik met Revell Painta Clean de wagen wilde ontdoen van haar Märklin decoratie. Geen goed idee want het tast de plastic aan. Het eerste exemplaar ging dus aan de kant. Bij dit exemplaar heb ik op de klapdeksels zeer voorzichtig een dun laagje painta clean aangebracht. Het droogt snel maar laat de plastic deels smelten in een figuur dat zeer sterk lijkt op corrosie. Daar heb ik dus gebruik van gemaakt om met olieverf roest accenten aan te brengen.
Vreemd is dat oudere Märklin wagens gespoten zijn uit een plastic dat resistent is aan Painta Clean. Het truukje werkt dus niet altijd maar blijkbaar enkel bij recente wagens.



Hier een foto van de corrosiesporen op de klapdeksels deels ontstaan door de vervorming met een weinig Painta Clean van Revell.




De kast van de zwaar behandelde wagen. Ik had pas laat door dat Painta Clean de kast aan het oplossen was. Goed, geen probleem .... ik heb dan maar doorgedaan met het idee een zwaar gecorrodeerde wagen te laten ontstaan. Er is echter nog wat werk om alle bultjes op de wanden tot roestpokken om te vormen.


bollen neus

Ik vind dit echter, liever iets "meer".
Dus knap werk.
Den Eric.

vyncky

Citaat van: PeterVG op 20 maart 2016, 11:47:47 AM
Wat wil je weten Yannick?
Het verhaal rond decals maken is al aan bod gekomen.


Bedankt voor de  werkwijze Peter. Het moet dus niet altijd moeilijk zijn!  :)

Ik had graag geweten hoe je van dat wagentje een kuiswagon van gemaakt hebt, en wat je daarvoor gebruikt hebt. Decals maken en plakken lukt me al  ;).

Groetjes,

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

raf

yannick die zijn zo verkocht geworden
dacht een inside reeks van de marklin club
maar daar kan ik verkeerd in zijn
ikzelf heb dus ook zo een stelletje (ze kwamen met 2 in een doos)
je vind ze wel nog ergens op ebay en zo maar ze zijn wel aan de prijs

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterVG

Het groene koppeltje dat Raf toonde was inderdaad een Märklin insider model.
Dat zal redelijk moeilijk op de kop te tikken zijn.
Maar geen nood Matrix brengt geregeld nieuwe modellen van deze reinigingswagen op de markt.
Trix heeft nu een versie met remmershuisje en bruine kleur in Duitse variant te koop.
Märklin heeft recent een blauwe DB versie in catalogus gebracht wat nog makkelijk te verkrijgen is.
Prijs ligt ergens in de dertig euro. Deze heb ik trouwens gebruikt als basismodel.
Zelf heb ik dus niets aan de kast moeten wijzigen. Het model is prima geschikt voor tweerailers eventueel na uitwisseling met gelijkstroomassen.
Er is enkel boven het spoor een reinigingsstrip aanwezig. Wat uiteraard begrijpelijk is vanwege geschikt voor het Märklin systeem.

PeterVG


Metpetergaathetbeter


eddy


Herwig

aan PeterVG,                                                                         04 apr. 2016,

Rustiek H0-snoepje... 

Welke overwegingen hebben u doen besluiten het remmershuisje op de  "klapdeksel"  te laten waar het was ?
Na 1945 zouden er nog weinig van die hokjes te zien zijn geweest op reguliere wagens, niet ?

De redenering zou kunnen zijn:  tijdens  het tijdperk3b  is dit toch nog een (uitgerangeerde) oude wagen van  "voor de oorlog"   (WO2).

PeterVG

Herwig

Jouw redenering klopt. Na WOII past een remmershuisje niet meer.
Toch heb ik besloten om het op deze wagen te laten staan. Motivatie was dat het mechanisme om de spoorreiniger te bedienen in het huisje gebouwd werd. Voor één keer een excuus om een remmershuisje te tonen in tijdperk III.
Je eigen werkelijkheid nabouwen vind ik pakken leuker dan slaafs de werkelijkheid te moeten nabouwen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw