Piko sounddecoder V4 M4

Gestart door Val-Rikard, 06 maart 2016, 18:03:49 PM

Val-Rikard

Kan iemand mij helpen het power pack te activeren bij de V4 M4 sounddecoder van Piko. Deze is identiek aan die van ESU, behalve de mogelijkheid om het geluid te veranderen. Dat is de informatie die ik van ESU Duitsland kreeg. Bij Piko verwezen ze mij naar ESU en konden mij niet helpen. In de club voorzagen we twee lok's van een power pack van ESU. Een lok was voorzien met een sounddecoder V4 M4 van Piko en één met een sounddecoder V4 M4 van ESU. De aansluiting en instellingen gebeurde op beide lok's op identieke wijze. Het power pack op de ESU sounddecoder werkt prima, die op de Piko sounddecoder niet. Voor de zekerheid controleerden we nog eens de werking van het power pack die op de Piko sounddecoder gemonteerd zat. Die werkte perfect, maar niet op de Piko sounddecoder.  :'(

Groet, Rik

bellejt

zijn nochtans identieke decoders want Piko maakt ze niet zelf maar besteld ze bij esu.Er moet trouwens niks geaktiveerd worden.Wel heeft het pack minimum 2 minuten nodig om zich op te laden.

Val-Rikard

Het is een ESU sounddecoder V4 M4 oem gemaakt in opdracht  van Piko.
Je kan de bufferwaarde instellen, maar ook dat gaf geen verschil.

pandur

Rik,
Heb je de waarde van CV 113 verhoogd ?
Anders vrees ik er voor dat juist door deze OEM de manipulatie geblokkeerd is
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

bellejt

bij de OEM soundversie zit de keuze van powerpack gewoon in.Heb hier beide decoders vergeleken en settings zijn identiek.

Val-Rikard

Citaat van: bellejt op 06 maart 2016, 18:59:52 PM
bij de OEM soundversie zit de keuze van powerpack gewoon in.Heb hier beide decoders vergeleken en settings zijn identiek.

De keuze van power pack gewoon in ? Bedoel je dat bij u het power pack op de Sounddecoder van Piko werkt ?

krispy

Ja daar werkt het op , mijne heeft er ook eentje gekregen in der tijd , werkt veel vlotter nu , veel minder haperingen nu
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

stoomlokje

Kan je eens zeggen welke Piko loc dat is , er zijn  loc's van Piko waar een ontstoor-condensator aan de motor , naar de massa ligt en hierdoor problemen geeft met de ESU-V4 sounddecoder .

Val-Rikard

Citaat van: stoomlokje op 06 maart 2016, 21:15:55 PM
Kan je eens zeggen welke Piko loc dat is , er zijn  loc's van Piko waar een ontstoor-condensator aan de motor , naar de massa ligt en hierdoor problemen geeft met de ESU-V4 sounddecoder .

De sounddecoder is van Piko (gemaakt door ESU). De lok is de NMBS 7301.

Groet, Rik

bellejt

ik heb zijn broertje de 7384 in AC en geen enkel probleem met die piko sounddecoder van esu .Heb je wel een Plux gebruikt ? Aansluitingen zijn nl anders.De juiste is 56348

Val-Rikard

Citaat van: bellejt op 07 maart 2016, 17:20:20 PM
ik heb zijn broertje de 7384 in AC en geen enkel probleem met die piko sounddecoder van esu .Heb je wel een Plux gebruikt ? Aansluitingen zijn nl anders.De juiste is 56348

De sounddecoder zat er van bij het fabriek al in. Die doet goed zijn werk, alleen werkt het power pack die we nadien inbouwden niet. Op de ESU sounddecoder van een mede clublid doet die het wel... ( overigens ook een 7384 ). Het is dus perfect zoals ik in mijn eerste post in dit draadje omschreef.

Paulogic

En werkt zo'n batterypack nu op de 7301 DCC Sound?
Ik heb nu dezelfde vraag omdat deze loc nogal hapert op wissels.

Zo niet moet ik een gewone locsound M4 plaatsen en de sounds programmeren.
mvg,
Paul(ogic)

bellejt

zou moeten werken want enige verschil tussen de V4 decoders is het aansturingsprotocol of de soort interface.Voor de rest zijn de decoders identiek.

Rangeerduivel

Citaat van: Paulogic op 17 november 2018, 18:01:28 PM
En werkt zo'n batterypack nu op de 7301 DCC Sound?
Ik heb nu dezelfde vraag omdat deze loc nogal hapert op wissels.

Zo niet moet ik een gewone locsound M4 plaatsen en de sounds programmeren.

Paul,
Ben je al vergeten wat ik je in Leuven heb uitgelegd en bewezen met mijn loc?
Nog eens dan;
De door Piko geleverde ESU sound-decoders zijn uitgerust met de soldeerpads, maar als je er een powerpack op aansluit werkt het gewoon niet.
Niettegenstaande wat sommigen beweren wijken deze decoders af(goedkoop lot misschien? :-\ :-\) van de gewone V4.0.
Dat is ondervonden door Rik(ard) en nog verschillende anderen...ook de elektrotechnicus bij ons op Amsac heeft het aan den lijve ondervonden.
Dus als je wil genieten van je powerpack, steek een V4.0 sound die je gewoon bij een handelaar koopt en download de sound erop van ESU.
Dan zal alles werken zoals het hoort!

;)

Paulogic

Nee hoor Rudy, ik ben uw bevindingen, advies en demonstratie niet vergeten.

Van de enkele locs die ik heb, is de VB59, met standaard batpack (hihi) ook de enige
die mooi kruipt over de trix c-rail wissels.

Maar nu ik eindelijk eens wat tijd had om een testplankje met spoor en nieuwe locprogr. te maken,
ben ik ook dadelijk beginnen zoeken en kijken naar mogelijke oplossingen.



Een nieuwe LokSound plaatsen, met als extra zo'n BP lijkt mij dan ook aangewezen.
Echter is de info van ESU ea websites soms toch sterk verwarrend. In het Piko Boekje adviseren ze
een 56348. Volgens sommige sites is deze speciaal voor Piko, volgens andere is dit een LokSound L decoder,
enkel verkrijgbaar in de states want specifiek voor spoor NUL ontwikkeld (?).
Dan dacht ik, gewone LokSound Plux22, niet voorgeprogrammeerd kopen en zelf de sounds downloaden.
(Sound project heb ik nu dus al)

Ik vond zelfs ergens terug dat de LokSound 56384 de juiste voor deze Piko is maar dan met sounds van een BR261.
(toch bijna zelfde machine, vermoed ik).

Het is bij ESU niet echt duidelijk wat en hoe. Een mooi overzicht met types, exacte foto en deftige uitleg over de aansluitingen voor de BP,
zou al een goed begin zijn. Als ik zocht op 56348 kwam ik heel verschillende foto's tegen met draad, plux16 enz. Mijn idee is toch dat
het vermelde Type slechts één type LokSound is, met één bepaalde aansluiting en één bepaalde prefab soundset, toch?

ps : maar het zal wel aan mij liggen natuurlijk... zoals altijd.
mvg,
Paul(ogic)