Educatief verantwoord (kinder?)speelbaantje - volledig vlak

Gestart door efl045, 05 maart 2016, 13:07:09 PM

efl045

Ik lees dikwijls dat kinderen niet meer geïnteresseerd zijn in modelbanen.
En als ik zie wat ze meestal voorgeschoteld krijgen kan ik ze geen ongelijk geven :-)
Dat het in het begin niet verder gaat dan een standaard plaat uit de bouwhandel met alles in 1 vlak kan ik nog begrijpen, maar moet het daarom altijd zo saai zijn dat ze er nauwelijks iets leuks kunnen op doen?
Je kunt het toch ook wat meer educatief verantwoord maken?
Leer kinderen niet vanaf het prille begin zinloze rondjes te rijden of ze rijden als ze 60 jaar oud zijn nog rondjes...
Treinen rijden ergens naar toe en komen daar van terug, kinderen beseffen dat maar al te goed, dat leren ze op school, maar op de meeste baantjes kunnen ze hun treinen enkel rondjes laten rijden en dat vind ik jammer. Dan hadden ze eigenlijk trams moeten hebben  :)
Stel je het volgend baantje eens voor, er kan gereden worden van station Beuk naar station Eik en teruggekeerd worden van station Eik naar station Beuk en dan doorgereden worden naar station Linde en weer teruggekeerd worden van station Linde naar station Beuk. In alle stations kunnen treinen elkaar tegenkomen of inhalen.
In station Beuk komen treinen automatisch terug van waar ze naar vertrokken zijn door de 2 keerlussen langs weerskanten, maar ook in de stations Linde en Eik kun je dat simuleren door de keerlussen afwisselend in wijzerzin en in tegenwijzerzin te rijden.
Net echt.
En voeg er nog wat fabriekssporen, een goederenstation en een simpele lokverzorging aan toe en de pret kan niet meer op.



Dat past natuurlijk niet meer op een standaard plaat uit de bouwhandel.
Maar als je de hele zaak opvouwt lukt het wel.
Dat de 3 stations dan wel heel erg dicht bij elkaar liggen, daar hebben kinderen helemaal geen moeite mee (heb ik zelf al ondervonden met mijn kleinzoon), ze fantaseren de afstand er zo bij. Toch als ze grote afstanden kunnen rijden.
Dan krijg je dit, met exact dezelfde rijmogelijkheden.



Een ritje van station Linde naar station Eik over station Beuk en terug is maar liefst 16m lang!
Meer moet dat toch niet zijn?
Is het nog wel een kinderbaantje? Ik heb al vele 'grote mensen' banen gezien waar veel minder op te doen is  ;)

Aangekleed zou het er zo kunnen uit zien en met wat boompjes hier en daar krijg je alles ook visueel wel een beetje meer gescheiden van elkaar.



En ter illustratie nog wat 3Deetjes:











Aan mijn kleinzoon zou ik het wel verkocht krijgen  ;)



Ronald


OlivierV

Naar mijn mening een te vol sporenplan, maarrrrr, je hebt wel een punt wat het verkeer betreft, dat zit goed in mekaar en het zal de kinderen ook wat wegwijs maken in het spel-element van de treinen.

Zelfs op een doorgaande hoofdbaan kan je indien het sporenplan het min of meer toelaat leuk verkeer nabootsen of uitvinden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Citaat van: Ronald op 05 maart 2016, 13:08:54 PM
Nou Franky, ik zeg: bouwen maar!

Ik bouw alleen nog virtueel en rij met treintjes in Koploper  :)

"The proof of the pudding is in the eating"; vroeger kwam je er na het bouwen maar achter of je op het baantje kon doen wat je wou, nu steek je het rap rap in Koploper en je kunt al treintjes laten rijden  ;)


efl045

Citaat van: OlivierV op 05 maart 2016, 14:22:31 PM
Naar mijn mening een te vol sporenplan,
Dat krijg je door het opvouwen  ;)
En kinderen houden daar wel van, less is more is aan hen (nog) niet besteed, dat komt later wel.
Als ze maar geen rondjes gaan rijden  :D

raf

een ideaal baantje voor de verkopers zo te zien en deze kon je vroeger in elke catalogus vinden
op elke 10 rails minimaal 1 wissel gebruiken
maar natuurlijk wel spel verzekerd met veel rangeren en dergelijke dus ja geen slecht baantje

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Wat ik hier laat zien heb ik nog nooit in een catalogus gezien...het langste berijdbare traject om weer terug te komen waar je vertrokken bent is 16m!
Maar ik ben dan ook nog maar 50 jaar bezig...ik heb zeker nog niet alles gezien  :)
Raf, lees toch eens wat er allemaal bij geschreven is en wat de bedoeling is ipv enkel naar de prentjes te kijken...

En hoe een verkoper hier rijk zou moeten van worden, 't baantje past in een broekzak  ;)

raf

gij kunt ook nie goe lezen he franky

ik schrijf "maar natuurlijk wel spel verzekerd met veel rangeren en dergelijke dus ja geen slecht baantje "

dus was het probleem ????
en of je nu 50 jaar bezig bent of 40 jaar heeft totaal niets te maken of een baan goed of slecht is

het gaat om het plezier van maken en rijden wat je er aan gaat hebben
gr raf die ook reeds zeer lang bezig is 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Raf, ik had het over je opmerking dat ze zo een baantje vroeger in elke catalogus kon vinden, en ik heb nooit iets anders gezien dan baantjes waar je enkel rondjes kon op,rijden, net wat ik NIET wil...

raf

kijk je eerst geposte baan was knap bedacht zonder meer .op een kleine ruimte de mogelijkheid om lang te kunnen rijden en toch niet veel plaats in nemen
met een breedte van 1.20 aan de kopse kanten en de rest een 30 à 40 cm breed magnifiek uitgedacht

maar dan de opgekrolde versie das gewoon rondjes rijden met een 8 in het midden als je de wissel boven rechts een engelse wissel maakt
daarom ook mijn posting dat je deze in elke cataloog kon vinden
pas op hé er is niets verkeerd mee hoor want het zet toch kinderen aan tot modelbouwen
maar zulke baan plannen waren er om de winkelier rijk te maken door de 100 wissels die er op lagen /liggen
kijk een kleine baan op 3 verdiepingen

dit is 2.20 op 1.20 en ik geloof dat er 18 wissels op liggen
http://dokkumminitreinen.jouwweb.nl/model-bakken-in-bouw/model-bakken-van-noch-ho
er zijn voorbeelden genoeg hoor

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Citaat van: raf op 05 maart 2016, 20:06:55 PM
maar dan de opgekrolde versie das gewoon rondjes rijden met een 8 in het midden als je de wissel boven rechts een engelse wissel maakt
Maar Raf toch, daarom zit er juist een kruising ipv een engels wissel, om GEEN rondjes te kunnen rijden...
Je zegt dat ik niet GOED kan lezen, ik denk dat jij helemaal NIETS leest, sorry.
Ik hou er maar over op, 't is blijkbaar toch hopeloos om mijn bedoeling duidelijk te maken...aan jou toch...

raf

je hebt nergens geschreven dat het een kruising was
ik begrijp je bedoeling wel zoals je het eerst hebt getekend is het met weinig toch een baan met veel mogelijk heden .
de anderen zie ik echt niet als uniek want zo zijn er 12 in een dozijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

philippe_007

Als het een kinderbaan betreft is het zeker aan te raden een kruising te plaatsen op de baan... Dat gaan ze heel tof vinden, wat ongelukken nabootsen.
Of ga je de kindvriendelijke baan volledig met blokken beveiligen en automatiseren? Dan hebben de kleine mannen er ook niets aan!

Sorry, maar als je een kindvriendelijke baan wilt hebben dan zal je zo veel mogelijk treinen moeten laten rijden en met het minimaal aan kansen op ongelukken. Als er veel beweging is op de baan dan vinden die mannen dat tof!

raf

#13
de buurjongen van 7 komt hier rijden bij boven met mijn baan
hij is dan de station chef en bepaalt zelf welke trein vertrekt en waar er eentje toekomt
voorlopig zit er nog geen elektronica onder de baan buiten een stuk in het verzorgings depot
voor de rest doe ik te samen met hem de sturing manueel
het enige waar ik hem voor in het oog moet houden was de snelheid want ze gaan nooit snel genoeg voor hem
maar daar heel de baan nu uit een trafo voorzien word van 12 volt rijde alles zoals het moet
ongevallen doen zich niet spontaan voor buiten een paar waar je echt niet aan kunt doen door BV een ontsporing aan een overgang van een van de bakken .als dan de wagon van de rails gaat dan is er ook geen volledige detectie meer en dan gaat de led in het schakel paneel wel uit als de trein het baan vak verlaten heeft
met als gevolg dat de volgende trein in de tunnel dus op die wagon knalt (rijd)met geluk schuift dan de wagon verder van de baan zonder ergere beschadigingen en vangt het net die wagon op (er hangt een net onder mijn baan om zulke zaken op te vangen met minimale schade

dus ja ik weet wat kinderen willen
gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

philippe_007

Inderdaad, die willen een station met verschillende sporen/treinen en deze 1 na 1 laten rijden... En liefst zo lang mogelijk voor ze terug in het station zijn.
Kruisingen of stukken enkelsporig maken op het traject dat zijn problemen vragen.