MSM schaal-N actie 2016: de goederenwagen-poll

Gestart door Michiel, 27 februari 2016, 20:32:13 PM

Welk Belgische type schaal-N goederenwagen zou u willen kunnen kopen?

Gkklms - typisch Belgische gesloten wagon (type coli)
19 (65.5%)
Fal - Cockerill type zelflosser
3 (10.3%)
Ibces - Koelwagen type Stella Artois of Interfigo
1 (3.4%)
Rs of Rems - platte of lage boord wagen, of mogelijk containervervoer
3 (10.3%)
Shmmns/Shis - staalvervoer (voor staalrollen)
3 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 29

Stemmen gesloten: 26 februari 2017, 20:32:13 PM

Michiel

Beste N'er, Stem!

Of stel een type voor. We zoeken naar het meest populaire type goederenwagen om eventueel te kunnen gaan produceren.  Bovenstaande voorgestelde modellen zijn enkel als leidraad, maar elk ander voorstel is welkom. Voor het moment willen we een beeld krijgen waar de meeste interesse naar uit gaat. Reageer dus! Stel voor of stem, zodat we met een duidelijk model naar de fabrikant kunnen stappen en de haalbaarheid inschatten.

Alles kan nog! N leeft!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Bij deze wil ik even een toelichting doen bij Michiel zijn oproep om te stemmen voor een favoriete goederenwagen.

Jullie weten allemaal dat we een poging doen om ook voor de N'ers (in navolging van de MSM actie voor HO) hier op het forum een Belgisch model te laten ontwerpen (zie het draadje MSM schaal N actie 2016). Na lang heen en weer mailverkeer, hebben we iemand gevonden die wil meewerken aan deze actie.

Nu om praktische en financiële redenen is een lokomotief of reizigersrijtuig niet haalbaar. De enige optie die wel haalbaar is om een goederenwagen te ontwerpen. Op zich ook niet slecht want het arsenaal belgische goederenwagens in N is ook maar mager.

Michiel haalt hier in de poll enkele voorbeelden aan, maar het staat jullie vrij een eigen model voor te stellen (bij voorkeur met foto).

We kunnen alvast zeggen dat we van de bouwer de garantie hebben gekregen dat het model kwalitatief evenredig gaat zijn aan deze van de grootfabrikanten.

Dus breng uw stem uit a.u.b.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

Bij deze breng ik uiteraard ook mijn stem uit.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Belgische Colli Wagon in ofwel egaal bruine uitvoering ofwel met opschrift NMBS colli

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Ik rijd wel niet met Belgisch materiaal, maar zo een uniek stukje wil ik wel in mijn verzameling dus ook gestemd op de colli wagen.

railrunner

Leuk initiatief, ik heb mijn voorkeur ook voor de B-Colli.  Maar Guy van het franstalige forum (forum des trains 160) heeft dit model al getekend in 3D, dus moeten we hem eens contacteren.  Trouwens, elk initiatief zou ook doorgegeven moeten worden aan ons franstalige N-vrienden en vice versa.  Michiel?

59erke

Citaat van: railrunner op 28 februari 2016, 18:22:44 PM
Leuk initiatief, ik heb mijn voorkeur ook voor de B-Colli.  Maar Guy van het franstalige forum (forum des trains 160) heeft dit model al getekend in 3D, dus moeten we hem eens contacteren. 

Hebben we al gedaan Jim, maar we kregen geen positieve reactie van hem
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Dat verbaasd me. Op dat forum reageert hij meestal héél snel.

railrunner

Koen, wat betekent' geen positieve reactie'?  Niet geantwoord, of een negatief antwoord?  Ik ken Guy nochtans als een vriendelijk en goedlachse man.

Michiel

Ik had een PM gestuurd naar Guy, maar geen antwoord gekregen. Ik ken Guy ook (niet persoonlijk maar via het forum) als een positief ingesteld persoon. Ik heb dus geen kritiek op z'n stilzwijgen; maar vemoed dat hij dit project op een of andere manier, als producent, niet ziet zitten. Dat is z'n goed recht, geen probleem.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gledina

van zo'n colli wagen met gele streep wil ik wel enkele van.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

DDG

Ik stem ook voor de colli wagentjes. Het doet me denken aan m'n eerste Liliput wagentjes. Een ram van zes tot acht is leuk.
Zo'n type 91 (zoals op de foto) vind ik ook fijn :) ;) ::) Blijven dromen zeker? :-\
Ik rij 2-rail en bijna uitsluitend Belgisch diesel en elektrisch. Baan in opbouw maar geen landschap.

Michiel

#11
Nieuws van het prospectiefront: gezien de overduidelijke trend met de vraag naar een Gkklms wagen, beter gekend als "coli"-wagon, wordt er momenteel bekeken of er een mogelijkheid is om deze te produceren. Het is nog allemaal onder groot voorbehoud, want er zijn nog vele vraagtekens betreffende de realisatie een dergelijk project, maar de goede intenties zijn er. En dat is toch al heel wat!

Blijkbaar zijn er een aantal series geweest van dit type wagon, gaande van een oorspronklijk houten uitvoering tot de latere metalen "coli" wagens. Ik kan zelf te weinig betreffende goederenwagens om te oordelen over welke serie de meest interessante is. Hieronder ter illustratie een Glms 2211A uit 1974 (met merkwaardig een as spaakwielen, en een as volle wielen).


foto: bronvermelding staat in de foto, oorsprong is http://www.drehscheibe-online.de
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: DDG op 29 februari 2016, 20:55:43 PM
...Zo'n type 91 (zoals op de foto) vind ik ook fijn :) ;) ::) Blijven dromen zeker? :-\
David van Goovermodels heeft een goed jaar geleden een schuchtere hint gegeven dat hij dit model mogelijk wel zou kunnen maken in schaal N. Maar verder geen nieuws hierover. (Begrijpelijk, want hij heeft z'n handen vol met de productie van het succesvolle H0 model)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

gledina

Eens de mal van deze wagen kan die in verschillende versie eventueel gemaakt worden wat weer een meerverkoop zal zijn.
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

oebr

Citaat van: Michiel op 02 maart 2016, 09:55:33 AM(met merkwaardig een as spaakwielen, en een as volle wielen).



ja dat kwam naar het schijnt vaker voor. Die bakjes waren eerst met houten planken gebouwd en kregen naderhand verscheidene renovaties te verduren, en bij dergelijke gelegenheden werden ook de assen ingeruild naar gelang de noodzaak allicht. Vermoedelijk hebben ze dan eerder naar de kost dan naar de esthetiek gekeken ;-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992