Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

interessant clubconcept bij de PMW

Gestart door oebr, 26 februari 2016, 23:12:09 PM

Havoc

Citaat van: argilla op 28 februari 2016, 10:42:05 AM
Luc........ dat concept hebben wij toch ook gebruikt met onze MSM-baan ? ieder maakte een "bak"  en nadien werd dat "gelinkt" aan elkaar. Dus je kan zeggen misschien een variant op dat concept ??

Toch wel enkele belangrijke verschillen voor mij:
- die clubbaan is permanent, de forumbaan komt 1 keer elke 2 jaar buiten
- voor de clubleden is dit hun hoofdbezigheid, de clubbaan is een "tussendoortje"
- forumbaan is heel beperkt in diepte en mogelijkheden om te kruisen. Dit en enkel rechte bakken maakt dat het een heel lineair geheel is.
- alhoewel dat niet moet, zijn er bij de forumbaan geen bakken groter dan 1.2m. Geeft samen met de sterke afscheiding heel gecomprimeerd beeld. Een trein met 6 rijtuigen gaat niet eens in een bak.

Vooral die laatste 2 maken dat er weinig ruimtegevoel is, dat heb je bij die club nu net wel.

Citaat van: doomslu op 28 februari 2016, 10:14:35 AMDe afwerking daarentegen is nogal ... hum... Duits uit de jaren 70.  :-\
Maar, ze hebben er plezier mee en daar draait het tenslotte om.

Eigenaardig dat plezier en afwerking steeds omgekeerd evenredig lijken.  :-X Ik heb bij de forumbaan nog nooit echt "activiteit" gezien. Doet zo'n beetje denken aan de baan in de vitrine van een winkel. Treinen rijden rondjes zonder dat er iemand naar kijkt. Natuurlijk is het ook moeilijk om op die oppervlakte en vorm een nuttig bedrijf op te zetten. (ik bedoel bvb een rangeerstation, aansluiting, aftakking...)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 28 februari 2016, 14:34:59 PM

Eigenaardig dat plezier en afwerking steeds omgekeerd evenredig lijken.  :-X Ik heb bij de forumbaan nog nooit echt "activiteit" gezien. Doet zo'n beetje denken aan de baan in de vitrine van een winkel. Treinen rijden rondjes zonder dat er iemand naar kijkt. Natuurlijk is het ook moeilijk om op die oppervlakte en vorm een nuttig bedrijf op te zetten. (ik bedoel bvb een rangeerstation, aansluiting, aftakking...)

Omdat we hier blijkbaar in Europa  onze banen niet "opbouwen" om met dienstregeling te rijden en voor het vervoer van goederen.

Nu dat ze jaren '70 en Duts lijkt stoort me niet maar die "kepie" dragers die in die filmpjes altijd te voorschijn komen( al dan niet in opdracht van de makers van die filmpjes) stoort mij wel.
 

oebr

mij stoort het ook dat modelspoor vaak à la 'in de gloria' als iets voor nutties geportretteerd wordt ( ooit was het anders toen bvb Frans Frederickx nog interludia en programma's over trains, boats & planes mocht maken). Heb dat al vaak (binnen de vrt) aangekaart, maar voorlopig nog zonder resultaat, maar ik geef niet af hoor.

Wat het lidgeld en de ambities van de PMW betreft denk ik dat ze daar geen lidgeld betalen, maar elk voor hun eigen deel verantwoordelijk zijn. Het concept is dat in plaats van elk op een zolder een kleine(re) baan te beredderen daar alle leden autonoom (met indien gewenst wat ondersteuning) hun banen in 1 ruimte opbouwen
en wel het rollend verkeer gemeenschappelijk hebben. Wie veel tijd en/of geld kan inzetten bouwt een groot perceel, wie krap zit neemt dan een klein stukje baan met bvb een doorgangsstationnetje voor z'n rekening.

Dit draadje is geen kritiek op andere meer klassieke clubconcepten voor alle duidelijkheid, dit is een concept als een ander dat ik graag even signaleer, elk moet maar voor zich uitmaken of zoiets voor hem interessant is of niet. Denk dat ze in Duitsland ook redelijk uitzonderlijk zijn.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat ze in Merelbeke ook een beetje volgens dat concept werkten ! :-\ maar wel lidgeld betalen ! correct my if I am wrong ! ;)

Havoc

Citaat van: janieburton op 28 februari 2016, 14:40:55 PMOmdat we hier blijkbaar in Europa  onze banen niet "opbouwen" om met dienstregeling te rijden en voor het vervoer van goederen.

Nu dat ze jaren '70 en Duts lijkt stoort me niet maar die "kepie" dragers die in die filmpjes altijd te voorschijn komen( al dan niet in opdracht van de makers van die filmpjes) stoort mij wel.

Duitsland is europa hoor. Zelfs de UK voorlopig nog. Ook in Frankrijk is daar aandacht voor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

patatje70

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 februari 2016, 15:07:48 PM
ik dacht dat ze in Merelbeke ook een beetje volgens dat concept werkten ! :-\ maar wel lidgeld betalen ! correct my if I am wrong ! ;)
t is gentbrugge.... maar je hebt gelijk Peter :)

janieburton

Citaat van: Havoc op 28 februari 2016, 16:29:39 PM
Citaat van: janieburton op 28 februari 2016, 14:40:55 PMOmdat we hier blijkbaar in Europa  onze banen niet "opbouwen" om met dienstregeling te rijden en voor het vervoer van goederen.

Nu dat ze jaren '70 en Duts lijkt stoort me niet maar die "kepie" dragers die in die filmpjes altijd te voorschijn komen( al dan niet in opdracht van de makers van die filmpjes) stoort mij wel.

Duitsland is europa hoor. Zelfs de UK voorlopig nog. Ook in Frankrijk is daar aandacht voor.

In de UK zijn ze een inhaal beweging aan het maken sinds een aantal jaren maar ik denk dat ze achter staan op de modelspoorders in de VS. En heb in LR dat ik regelmatig koop toch nog net veel gezien ivm rijden volgens dienstregeling en rijden met "een doel"