Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

hoek van een wissel

Gestart door hapkin, 22 februari 2016, 19:52:52 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: stoomlokje op 23 februari 2016, 15:54:32 PM
Het afdraaiende spoor is +/- radius 420 mm
Volgens de Peco cataloog 438mm  ;)

jean-luc

Als je de wissels zelf bouwt bepaal je de hoek zelf en ben je niet afhankelijk van fabrikanten.
Overigens kost een zelf gebouwde wissel je om en bij de 5 Euro.
Je hoeft niet bang te zijn om je wissels zelf te bouwen, echt moeilijk is dat niet en zelfbouw is nog steeds het summum van modelbouw.
Vind ik  ;) ...

hapkin

CiteerHet probleem waar Steve mee zit is dat die 15 graden te weinig is. Daarmee haalt hij de oversteek niet. Het heeft dus niet veel zin om andere wissels van 15 graden voor te stellen.
De wissels van Peco ST-240 en ST-241 lijken me daarom een goed alternatief. Die hebben een hoek van 22,5 graden. Er is niks mis met Peco wissels. Wel aan denken dat de railstaven code 100 zijn, en dat het een Insulfrog uitvoering is, dus met geïsoleerd puntstuk.

De boogstraal is 438 mm. Dat is voor het meeste materieel haalbaar, maar als je lange stoomlocs hebt zou je eerst kunnen proberen of die er ook door komen.

Idd Klaas dat is net wat ik bedoel
Ik ben er zeker van dat peco zeer goede wissels heeft, maar dat de radius "klein" is en dat het insultfrog is houd mij tegen om deze te kopen...

CiteerAls je de wissels zelf bouwt bepaal je de hoek zelf en ben je niet afhankelijk van fabrikanten.

Jean-luc ik moet eerlijk zijn dat ik nog nooit zo een setje gezien heb...
Heb je daar een art nr van

mvg steve


OlivierV

Steve, met zelf bouwen bedoelt Jean-luc ook zelf bouwen.

Railstaven kan je van verscheidene fabrikanten kopen, de bielsen maak je stukken pertinax plaat, daar soldeer je dan de railstaaf op. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

jean-luc

Inderdaad, in MSM 140 en 141 schreef ik een bijdrage over de zelfbouw van sporen en wissels.
Daaruit blijkt dat het zeker het proberen waard is.

hapkin

Zelf een wissel maken dat zie ik nu echt niet zitten ...
Goed dat het kan, maar dat is nu toch net een brug te ver voor mij

Enfin verder zoeken  ;D

hapkin

Ik heb weer wat verder gedacht, wat denken jullie hiervan



De 7 opstelsporen zijn 210 cm lang, met wissels van peco
Deze hebben een radius van 1524 en zijn 12°

Kan je peco wissels openrijden of krijg je dan een ontsporing




ThierryDS

Steve,
Ik heb PECO hier en die kan je niet openrijden...  Je moet ze mee omschakelen.  Ik moet wel zeggen, het is zeer betrouwbaar materiaal...

Klaas Zondervan

Peco wissels hebben een arretteerveertje dat de tongen stevig tegen de spoorstaaf drukt. Als je dat veertje er uit haalt kunnen de tongen vrij bewegen en is het wissel makkelijk open te rijden. Je moet dan wel de Insulfrog versie gebruiken. Bij Electrofrog krijg je kortsluiting als je het wissel binnenrijdt vanaf de verkeerde tak.

OlivierV

Steve, kan je je spiraal niet elders leggen, lijkt me dat je dan nog een meter extra opstelruimte kan verkrijgen...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan