hoek van een wissel

Gestart door hapkin, 22 februari 2016, 19:52:52 PM

hapkin

Dag allemaal

Ik stelde mij de vraag of er in 2 rail gelijkstroom wissels bestaan met een een grotere hoek dan 15 graden.
Natuurlijk weet ik wel dat dit niet "echt" oogt maar dit is ook niet nodig, ik zoek wissels voor in mijn schaduwstation...

Hier effe een idee van wat ik bedoel



ik heb hier een roco wissel gebruikt van 15 graden, gevolg het opstelspoor is te lang en er is geen plaats meer om een bocht terug te maken


Hier heb ik effe zelf de hoek van de wissel veranderd met een bocht van 5°



Natuurlijk liggen dan de sporen wel ver van elkaar...


Dus bestaat er een wissel in 2 rail met een grotere  hoek en radius ?

 




ThierryDS


Klaas Zondervan

Je kunt die diagonale sporen van flexrail leggen. Dan kun je er zelf bij het wissel een bochtje in maken.
Dat de sporen verder van elkaar komen te liggen, dat komt door de grotere hoek. Daar kun je wat aan doen door de wissels een stukje in te korten.

hapkin

ja heb ik ook al eens bekeken ... maar dan heb je een wissel van R2



En R2 lijkt mij een beetje te krap ...

ThierryDS

Hapkin,
Volgens mij is een r2 in een schaduwstation goed hoor. Dat is meestal een radius rond de 420. Groet

hapkin

Klaas daar had ik nog niet aan gedacht, maar dan zal je elke wissel zeer juist moeten afkorten
Dit lijkt me niet zo makkelijk om zo 20 wissels te maken ...

Ik hou het in mijn achterhoofd  :)



Klaas Zondervan

Citaat van: hapkin op 22 februari 2016, 20:03:49 PM
ja heb ik ook al eens bekeken ... maar dan heb je een wissel van R2
Dat is het nadeel. Bij een grotere wisselhoek wordt de radius meestal kleiner.
Waar je ook op moet letten is de dwarsliggerhoogte. Bij Peco code 83 is de totale hoogte van de sporen, dus dwarsligger + railstaaf, 0,4 mm hoger dan bij Rocoline code 83. Dus hoewel beide spoorstaven code 83 zijn, krijg je op de top van de spoorstaaf toch een hoogteverschil.

Snobby Crash

Hey Steve,

Bij dit soort opstelsporen krijg ik vaak een beetje een raar gevoel...
Ik zou je opstelsporen met de helft verminderen, dan heb je ook maar
de helft wissels nodig, maar elk opstelspoor dubbel zo lang maken en
opdelen in twee blokken. Uiteindelijk kan je dezelfde treinen zetten,
met als nadeel dat er in elk blok twee treinen achter elkaar staan, en
je enkel met de eerste trein in je blok kan vertrekken en dan laat je de achterste
trein opschuiven naar het voorste blok van je opstelspoor.
Echter hiervoor moet je iets meer plaats hebben, maar als ik naar je linkse lus
kijk, en de lijn van je basisplaat doortrek zou dit misschien moeten kunnen.
Je krijgt dan in je rechtse lus op je plan geen 1 spoor maar 3 sporen.

Snap je wat ik bedoel ? Ik heb mijn schaduwstation ook zo opgezet...
3 sporen naast elkaar, telkens opgedeeld in 3 blokken en daarvoor heb ik
maar 4 wissels nodig om 9 treinen op te stellen...

Geert

hapkin

Klaas het merk van sporen is nog niet beslist... daar kan ik nog alle richtingen mee uit  :)
Maar goed, ik weet nu dat de railstaaf 0,4 mm hoger is bij peco dan bij Rocoline code 83 en dus niet passen

Geert ik heb een ruimte van 4 m op 5,3 m en wilde eigenlijk een hondenknook-baan maken
vandaar deze opstelling.
Maar ik ben niet echt mee hoe jij het zou maken ...

 




jean-luc

Ik kan me het meest vinden in de visie van Snobby Crash.
Een andere optie is de wissels zelf bouwen met Peco code 100 sporen.

hapkin

Ik heb ook eens de prijs bekeken van de wissels
Een roco wissel kost +- 25 euro en de spoel ook, dus +- 50 euro per wissel   :o
De peco is wel veel goedkoper +-15 euro per wissel  en de spoel ook, dus 30 euro per wissel

Dus wie heeft de peco  ST 240 of ST 241 in zijn baan liggen
Wat denken jullie van deze wissel.


OlivierV

Ik zou toch niet voor zo'n korte en scherpe wissels opteren hoor, tevens heb je nu ook heel korte opstelsporen.

Tillig heeft leuke wissels, 19cm lang en een hoek van 15°, ideaal voor in een schaduwstation, het afbuigende deel heeft een straal van 60cm.
Ik zal kijken of ik vanavond eens niks kan tekenen op vlak van schaduwstation. ;)

Wissels moet je ook niet altijd nieuw kopen, kijk gerust uit naar tweedehandswissels in goede of zelfs nieuwstaat.

Peco koop je als je in grote hoeveelheden koopt best in Engeland, dan zit je zelfs onder de €15/wissel, eerder rond de €12.
Aandrijving kan je eventueel een servo gebruiken, dat kost misschien €3 voor eentje, je moet dan wel een houder maken/kopen (zie laatste update in het topic van de modulebaan van amsac), aansturen kan met een servodecoder (esu switchpilot servo (€35 voor 4 wissels) maar allicht heeft rosoft een gelijkaardig alternatief dat minder kost). Zelf gebruik ik hoffmann aandrijvingen, die kan je soms ook eens wat goedkoper kopen (minder dan €10 voor 1), dit in combinatie met een wisseldecoder van rosoft, zo kan ik 8 wissels digitaal schakelen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

#12
In een schaduwstation kan je rustig wissels gebruiken die iets korter zijn.
De kortere wissels van Tillig (EW2) hebben nog altijd een afbuigstraal van 484mm onder een hoek van 15° en zijn 178mm lang.



Rechtstreeks aansluiten van de sporen in een harp geeft je dan een tussenafstand van ongeveer 47mm

Gebruik je de volgende in de reeks (EW1)



dan krijg je een tussenafstand van 59mm in de sproen van je harp
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

#13
Het probleem waar Steve mee zit is dat die 15 graden te weinig is. Daarmee haalt hij de oversteek niet. Het heeft dus niet veel zin om andere wissels van 15 graden voor te stellen.
De wissels van Peco ST-240 en ST-241 lijken me daarom een goed alternatief. Die hebben een hoek van 22,5 graden. Er is niks mis met Peco wissels. Wel aan denken dat de railstaven code 100 zijn, en dat het een Insulfrog uitvoering is, dus met geïsoleerd puntstuk.

De boogstraal is 438 mm. Dat is voor het meeste materieel haalbaar, maar als je lange stoomlocs hebt zou je eerst kunnen proberen of die er ook door komen.

stoomlokje

Ik heb een enkele Peco ST 240 & ST 241 in de baan liggen , en heb met de stoomloc's getest en hier geen enkel probleem.
Het afdraaiende spoor is +/- radius 420 mm
Is code 100 en past perfect op de oude Roco sporen code 100.
groetjes,

Saskia