Gebouwen maken uit het niets

Gestart door The Railwarrior, 21 februari 2016, 23:57:31 PM

The Railwarrior

Beste collega bouwers,

Ik heb inmiddels vele beurzen bezocht en ben druk bezig onze zolder om te bouwen tot modelruimte. Ik merk echter toch dat op vele modelbanen dezelfde gebouwen herbergen en in een Belgische baan komt dat meestal toch niet zo tot zijn recht aangezien deze meestal Duits geïnspireerd zijn.

Er zijn natuurlijk enkele fabrikanten die Belgische gebouwen maken maar dan is het aanbod eerder beperkt. De oplossing is dan kitmodding of zelfbouw, de vraag is nu, hoe begin je er aan, zo een zelfbouwproject?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

philippe_007

Bjorn,

zelfbouw valt reuze mee,
ikzelf gebruik plasticcards, met behulp van bv bizon kit verdunner kan je de platen aan elkaar smelten. Kibri lijm kan je daarvoor ook gebruiken.
De plasticcard is te koop in verschillende diktes en met verschillende steenmotieven (wel opletten dat je de juiste maart van stenen koopt). Deze zijn onder andere te koop bij Lucas Creatief (wel wat prijzig daar, maar voor enkele platen om te proberen zeker geen probleem).
Dan is het gewoon kwestie van snijden en plakken...
Hier zijn verschillende topics waar reeds gebruik wordt gemaakt van dit systeem, zie bv mijn topic "Pierre Le port"

Met architectenkarton kan je ook gebouwen maken, dan moet je stenen zelf krassen, dit is ook reeds enkele malen beschreven geweest in MSM.

In Frankrijk is een veel gebruikte manier om huizen te maken karton van bv kalenders.

Veel mogelijkheden dus, het is een kwestie van het eens te proberen en dan de techniek te gebruiken dat je het best onder de knie hebt.

succes

PS ik weet van welke buurt je bent, maar eens een club in de buurt binnen stappen en deze kunnen u zeker verder helpen. Bij ons in "Het spoor" te Sint Niklaas ben je steeds welkom op dinsdag en vrijdag avond.
Dan kunnen we u snel op weg zetten.

Gerolf

Kitbashing of zelfbouw: het begint allemaal met foto's van echte gebouwen,
  en wat je wil en kan - en wil leren
... en dan gaat het over bouwmethodes en -materialen
Ik weet dat er heel wat interessante draadjes bestaan op ons forum, maar het is een groot bos om die boom te vinden  ::)

Kan je iets concreter zijn? Wat voor een gebouw wil je maken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#3
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

loebaske

Dit is nu het grote gat in de markt, er zijn bijna geen Belgische woningen verkrijgbaar, allemaal wel boerderijen/stallingen/loodsen in lazercut en daar stopt het... een éénvoudige rijwoning of een Ardeens getinte woning is ver te zoeken...

755philippe

Vergeet de Belgische woningen niet die Kibri destijds heeft gemaakt. Dit was oa station Mons en Vonêche, seinhuis enkel/dubbel (1set resp 2 sets kopen), school en gemeentehuis en 2 huisjes als ik me niet vergis. Maar inderdaad kom je steeds terug op dezelfde woningen als je gewoon een bouwpakketje koopt. Bij andere merken ben je toegewezen op kitbatching om het duits motief te verbelgischen of volledige zelfbouw.
Mvg

755philippe

Steam.N

Citaat van: loebaske op 22 februari 2016, 08:40:28 AM
... er zijn bijna geen Belgische woningen verkrijgbaar ...

Dat maakt het juist leuk: foto's verzamelen, wat Evergreen en Slater materiaal, en starten maar !
Eens een eerste gebouw in mekaar gestoken wordt het een echt plezier  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007


Dirky

Citaat van: loebaske op 22 februari 2016, 08:40:28 AM
Dit is nu het grote gat in de markt, er zijn bijna geen Belgische woningen verkrijgbaar, allemaal wel boerderijen/stallingen/loodsen in lazercut en daar stopt het... een éénvoudige rijwoning of een Ardeens getinte woning is ver te zoeken...

Als het mag wil ik toch eventjes vermelden dat alle gebouwtjes van op de modelspoorbaan in TrainWorld "bestelbaar" zijn. Van de geplande gebouwtjes "stationsplein Nederbrakel" zijn er ook al enkele productieklaar. En bovendien zijn het "dyniBashers" wat betekent dat je er veel kanten mee op kan... Na volgend weekend meer info op mijn website...

Kautenbach

Of.... karton, en ramen van Auhagen met leien ook van Auhagen, begin inderdaad met een documentatie  van een eenvoudig voorbeeld  gebouw, en maak een ruwbouw van karton, je zult zien, stapje vorige stapje. .. echt leuk werk, dito resultaat  ;)

bellejt

verschillende bouwpakketen kopen in 2dehands en deze door elkaar en aan elkaar bouwen naar Belgisch voorbeeld.Als je goed kijkt zijn er vele duitse en franse woningen die makkelijk ver-belgischt worden.Pola had er een aantal welke goed op een belgische baan passen.Vooral hun kleine arbeiderswoningen serie.Zelfs duitse stations zijn makkelijk naar belgisch voorbeeld om te bouwen door enkel de ornamenten weg te laten en er een typisch belgisch kleurtje aan te geven.

3rail

Hier wat foto's van mijn zelf bouw seinhuis.









Gebouwd van balsahout en reling werk van Bavaria. :) :)

Edward.

Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Dirky

Een woordje over zelfbouw:

Of je het nu als hobby doet of als semi-pro, alles valt of staat met "de tekening".
Je hoeft niet alles in detail uit te tekenen maar je kan er op z'n minst voor zorgen dat er niet teveel verkeerd wordt gesneden. Een dak- of muurplaat is niet goedkoop. Ben je minder ervaren, dan is de "mock-up" de ideale oplossing. Je snijdt alle gevels en daken uit karton of hardpapier en pas als die allemaal passen ga je met de echte bouwmaterialen aan de slag.

En een niet onbelangrijke tip: Als je met baksteengevels gaat werken, zorg er op je tekening voor dat hoogtes en breedte steeds overeenkomen met volle of halve stenen...

veel succes!

The Railwarrior

Zijn hier ook cursussen of workshops in te volgen ergens?

Alvast hartelijk dank voor de vele nuttige antwoorden!  ;D
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

Citaat van: The Railwarrior op 22 februari 2016, 23:58:27 PM
Zijn hier ook cursussen of workshops in te volgen ergens?
Misschien nog een idee voor op de expo in Leuven (Guy? Luc?)
Anderzijds zijn er nogal wat draadjes op dit forum die over zelfbouw-gebouwen gaan,
en zijn er ook heel wat artikels in MSM over zelfbouw, kitbashing, ... verschenen
Van foto naar tekening? Misschien eens kijken op mijn webstek:
http://meb.gerolf.be/scenery/gebouw/nstadhuis.htm
http://meb.gerolf.be/scenery/gebouw/nfotoplan.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw