Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

omschakelen 3rail -> 2rail, enkele vragen!

Gestart door Svendw, 21 februari 2016, 11:24:50 AM

Svendw

Heren,

Na een lange tijd aan mijn baan in m*rklin C-rail gewerkt te hebben, met bezetmelders, koploper, een 30-tal wissels etc een huis gekocht, dus moeten verhuizen. Van de baan heb ik alleen mijn klimspiraal kunnen redden, de rest van de baan weggegooid om opnieuw te beginnen. Toen beginnen nadenken en toch gekozen om over te schakelen naar 3-rail, enkel voor het realisme, is niks mis met C-rails!

In afwachting van tijd die vrijkomt om aan de baan te beginnen, toch hard aan het denken wat ik wil etc, maar ook over de techniek bij 2rail. Mijn s88 massadetectie decoders zijn ook reeds de deur uit en in de plaats daarvan stroomdetectie decoders van rosoft gehaald, wisseldecoders kan ik blijven gebruiken, alsook mijn ecos2. Mijn oog laten vallen op Peco code 100 rails (is dit goed?), mijn treinstellen, locs en wagons worden momenteel omgebouwd, dus ik sta te popelen om te beginnen!

Maar alvorens te beginnen, zijn er dingen waarvoor ik moet opletten, waarbij ik mijn 3rail kennis beter kan vergeten dan de ervaring daarvan mee te nemen? Keerlusmodules heb ik al van gehoord en opgezocht, maar zijn er zo nog dingen?

Alsook, ik heb vele dagen besteed aan opzoeken naar Peco rails, maar erg veel forumreacties heb ik daarvan niet gevonden.

Het meest ideale is iemand uit de ruime buurt Antwerpen of Sint Niklaas die een digitale Peco-baan heeft en waar ik eens gedetailleerd zou mogen komen kijken, maar ook tips en tricks zijn erg welkom bij deze (her)beginner!

groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

Bij 2-rail ben je niet meer gebonden aan 1 merk rails. Je kan gerust verschillende rails gebruiken, zolang ze maar de zelfde hoogte hebben.

Mijn baan is vooral opgebouwd uit Tillig Elite (code 83), maar er zitten ook peco wissels tussen en andere code 100 sporen, enige wat je dan moet doen is zorgen dat alles goed op mekaar aansluit.

Wil je heel realistisch, ga dan voor een nog fijnere code ...

Echter kan je ook het beste van twee werelden nemen.

- Persoonlijke ervaring en raad: gebruik voor uw schaduwstation Peco code 100 wissels (omdat ze zo degelijk zijn!) en eventuele de flexrails (maar die kan je vervangen door Piko of GT-gleis flex in code 100, dit om de prijs van je schaduwstation te drukken zonder in te boeten aan kwaliteit).

=> ga dan in je zichtbaar deel voor een ander merk bv. Tillig Elite (code 83) of Peco code 75. Dit kan gerust zolang je materiaal geen hoge flenzen heeft (alles van de afgelopen 20 jaar of zelfs 25 jaar rijdt daar op). Je moet dan wel zien dat de overgang zonder bulten verloopt.

Of je kan je hele baan in Peco code 100 leggen, niemand die jou dat kwalijk zal nemen. :)
Het gemakkelijkste kan je daar in Engeland bij eHattons aangeraken. Toch als je grote hoeveelheden in 1x afneemt is dat wel aan te raden. (bv. 20 wissels en 5 dozen flexrails (1 doos bevat normaal 25stukken van 90cm)).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: Svendw op 21 februari 2016, 11:24:50 AM
Keerlusmodules heb ik al van gehoord en opgezocht, maar zijn er zo nog dingen?
De eenvoudigste oplossing voor een keerlus is geen keerlus. ;) Maar als je ze toch hebt dan is het probleem vrij makkelijk op te lossen als je digitaal rijdt.

Iets anders waar je aan kan denken zijn de puntstukken in de wissels en kruisingen. Afhankelijk van de gekozen richting worden die door linkse of de rechtse wielen bereden. Hier kiezen veel fabrikanten voor de makkelijke oplossing, ze maken de puntstukken van plastic. Maar mooier zijn puntstukken van metaal die je kunt omschakelen. Polariseren noemt men dat in het algemeen. Daarmee krijg je een betrouwbaarder stroomafname en dat is vooral belangrijk voor 2-assige locjes.

Svendw

Olivier: Als je van de c-rails komt is Peco eigelijk niet zo overdreven duur, de kwaliteit ervan zal ik deze week kunnen testen, als mijn pakketje aankomt. Ik neem speciaal code 100 omdat ik een paar oude Lima's heb, met van die pizzaborden eronder (oke dat valt aan te passen, maar zeker is zeker).

Zal de prijs van piko sporen eens moeten opzoeken!

Heb jij ervaring met de korte Peco wissels? Weet niet of elk rijtuig/treinstel dat zonder problemen zal halen..

De 5 dozen en 20 wissels lijkt misschien veel, maar met het sporenplan dat je eens uitgetekend hebt voor me zal ik daar toch snel aan gaan zitten, dus in Engeland bestellen is zeker de boodschap!

Klaas: ik heb Peco electrofog bestelt als testopstelling, om te kijken wat er mogelijk is enzovoort. Het polariseren zal ik moeten 'ontdekken', maar zijn er geen 'standaard' gepolariseerde wissels? Dacht de wisseltong bij Peco gebruikt werd als contact..

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

OlivierV

- Peco rails zijn verre van duur als je van C-rail komt, maar die laatstgenoemde is dan ook nogal duur ..., met code 100 is geen probleem, als je je rails mooi verweert gaat niemand daar over neuten dat het code 100 rails zin. De pizzasnijders van Lima rijden daar perfect op, bij mijn M4 rijtuigen zitten er andere assen op, omdat ze rammelen op mijn code 83 rails. Piko flexrails kan je gebruiken omdat ze goedkoper zijn en ook code 100, zo kan je altijd wat van de totaalprijs van je modelbaan afsnoepen, en zeker voor het schaduwstation is dat wenselijk, wel zou ik de wissels van Peco behouden, dit omdat ze nogal kwalitatief zijn en redelijk robuust.

- De kortste wissels die ik van Peco zou gebruiken zijn de SL-E91 en 92, die hebben een hoek van 12° en zijn 18,5cm lang, ze hebben nog kortere, maar die kan je niet overal krijgen en lijken nogal sterk op Märklin wissels...
Neem sowieso zoals Klaas zegt de versies met geleidende puntstukken, maar ik zie dat je dat al gedaan hebt (electrofrog, je moet dan wel je spoorstaven isoleren en er een draad aan solderen die naar je wisselaandrijving gaat, deze zal dan de polariteit van je puntstuk bepalen).

Banen met Peco, ze zijn er in België wel een aantal, het 2-rail stuk en de modulebaan van onze club (AMSAC Gent-Zeehaven) is uitgerust met Peco code 100.

De tongen worden inderdaad gebruikt als contact, maar je zoekt best eens op google, Peco turnouts wiring for DCC. ;)

Dat aantal sporen lijkt inderdaad een massa, maar leg een schaduwstation aan met 10 sporen en je wissels zijn al op. ;)

Groeten,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

reeves


Svendw

Zal dan toch eens moeten komen kijken Olivier! Misschien dat jij mij dan wat basic info kan verschaffen?

Zit met een nogal ingewikkeld plan in mijn hoofd, dat er een dezer dagen wel eens zal uitschieten, en dan ga ik met 20 wissels niet genoeg hebben... Bevat onder meer 2 schaduwstationnen (iets met toekomstgericht bouwen..)

@Tom, ik blijf drierail he! Komt een sierlijk railtje boven de rails! Eerst had ik het eronder, nu komt het erboven 😜 Volgend weekend tijd btw? Kga dan mijn testpakketje hebben!

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

reeves

Tijd? Nee veel te druk opt werk pfffff
Dus je gaat drie rail want ik kan niemer volgen

Snobby Crash

Sven,

Alvast welkom, ikzelf ben van Temse, dus kom gerust eens langs he !
Of beter nog breng ons eens een bezoekje in de club Het Spoor in Sint -niklaas !

Geef maar een seintje !!!

Principieel is alles bijna hetzelfde 2 of 3 rail, wat eerder al gezegd is zijn keerlussen,
En puntstukpolarisatie....

Geert

Svendw

Tom, 3e rail erboven bedoel ik bovenleiding

Geert: ik ben daar zelfs lid! Helaas kan ik bijna nooit tijdens de openingsuren komen..

Zal eens tot bij jou komen! Ben zelf van Rupelmonde, dus is niet te ver!

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

reeves

Aaaaa ik snap hem, zit me de griep daarmee beetje suf in m'n hoofd :P

Svendw

Volgens mij komt dat niet echt door de griep  ;D
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

philippe_007

Sven,

je gaat dus van 3-rail naar 2-rail gaan om het realistischer te maken.

Al eens gedacht om eventueel K-rails te gebruiken? Of je kan zelf eender welk merk van DC sporen gebruiken (wel code 75 of 100) en deze zelf voorzien van puko's, Peco heeft daar een systeem voor. zie bv hier http://stummiforum.de/viewtopic.php?t=52285

Ik weet niet hoeveel locs je hebt, ga je deze dan verkopen? Of ga je deze ombouwen naar DC systeem?

Bij 2 rail komt er toch wat kijken ivm polarisatie van een wisselpunt, keerlussen,... 

Er zijn voor elk systeem veel pro's en contra's....


Svendw

Phillipe,

Meeste van mijn materiaal had geisoleerde wielen, dus dat valt best mee. Een loc of 4, en een rijtuig of 18 moeten geisoleerde wielen hebben. Gelijk ook overal decoders aan het in steken, dus dat komt helemaal goed. Ik heb in totaal 11 locs/treinstellen en een wagon of 30, wat dus nu of nooit is om te beslissen welk systeem ik ga nemen..

Bleef ik 3rail, moest ik bepaalde locs dan weer ombouwen van 2 naar 3rail, dus dat was evenveel werk geweest (oke, moest dan geen andere assen kopen, maar goed).

Het omtoveren van 2rail rails naar 3railers had ik ook al bekeken, maar daar blijf je dan toch nog met die puntjes in zitten. K-rails heb ik gehad, lekker makkelijk om aan te sluiten, maar dan ook de geometrie en kostprijs van m*rklin..

Hoop dat ik hiermee weer aangeef waarom ik dit doe, en dat er echt wel over nagedacht is.

Heb 2 banen in c-rails opgebouwd met koploper pc-besturing, maar door verhuis telkens moeten afbreken, nu huis gekocht dus in 1 keer goed doen nu!

Groeten Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎