Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Draisine

Gestart door just4fun, 20 februari 2016, 14:49:45 PM

just4fun

Lag er enkele weken terug een doosje op de tafel bij mij thuis:




Tijdens m'n week carnavalverlof dat ik in de Ardennen heb doorgebracht heeft de inhoud van deze doos me hier gebracht:


Nog 't een en 't ander verder te doen maar toch ...
Paul

centauri167

Ziet er al veelbelovend uit, kijk uit naar een volledig afgewerkte versie.

argilla

Citaat van: centauri167 op 20 februari 2016, 14:51:21 PM
Ziet er al veelbelovend uit, kijk uit naar een volledig afgewerkte versie.
+1

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

philippe_007

Mijn setje is besteld.... Ik volg dit draadje op, kan heel interessant worden tegen dat ik er aan begin :-)

GDE

Dat is nu eens iets dat me echt wel interesseert . Alleen jammer dat er zo weinig foto's over te vinden zijn.  In boeken en tijdschriften kom je daar amper iets over tegen.  Knap werk  Paul

Gerolf

Ferme start, en ik volg uiteraard  8)
Wat heb je gebruikt om dit te solderen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modèlisme

Hello Philippe,
Ik heb je bestelling niet binnen gekregen.
Het adres info en langs de website werken niet. Fout van de server. Hopelijk wordt er aan gewerkt, daar betaal ik toch voor.
Dus  bestellingen graag langs  pbmessingmodelbouw@skynet.be
Groetjes,
Paul.
Gerolf, men kan gewone soldeer gebruiken ( 1mm voor electronica ) en als flux eventueel verdund fosforzuur. ( deze flux is voor alles goed, ook wit metaal ).
 

just4fun

Vermits dit voor mij de eerste grotere messingkit is die ik bouw, heb ik niet echt geweldig materiaal en nog veel minder ervaring.
Ik doe het dus met mijn klassieke (niet temperatuurgeregelde) bout, gewoon soldeersel dat ik had liggen waar ik vroeger m'n printen mee soldeerde, als flux gebruik ik het laatste restje uit een flesje dat ik had aangeschaft voor het soldeerwerk van mijn loodgieterij thuis (met een veel fijner penseeltje aangebracht) en een degelijke dosis geduld en tijd (en vooral dat laatste is eerder zeldzaam bij mij).
Het is een beetje springen zonder bandjes in het diepe want idd is er niet erg veel te vinden over hoe het moet (op een enkel artikel na een tijd geleden in MSM, als ik me niet vergis).
Je moet het gewoon doen!

Het is ook een piste met vallen en opstaan, wegens dus helemaal geen ervaring.
Ook is er geen echt stappenplan voor het samenstellen te vinden, zo'n stappanplan is dan ook erg moeilijk samen te stellen, het zal me best lukken. En gegarandeerd dat Paul Bellon wil helpen indien echt noodzakelijk, zo ken ik hem. Maar dat heb ik tot hier toe nog niet moeten vragen.
Ik ben allang tevreden dat Paul zo'n draisine heeft uitgebracht, dat alleen al is puik werk!

Alleen kan ik nu niet zeggen wanneer de finish bereikt zal worden.
De timing van levering was nu erg perfect omdat die week vakantie (zonder kinderen, dat geeft ineens zeeën van tijd  :) )  er aan kwam. Er komen nog snipperdagen aan (verplicht door m'n werkgever op te nemen verlof van 2015 en 2014) maar d'r zijn nog andere klussen in huis aan te pakken, belangrijker dan een draisine samen te stellen.
Dit draadje had ik dus even goed kunnen plaatsten in 'Ooit zal het klaar zijn ...' en wanneer die 'ooit' dan wel zou kunnen zijn ..., we zullen zien.
Het soldeerwerk is nog niet 100% klaar, dan volgt het nodige verfwerk (weer iets totaal nieuw voor mij, eerst leren werken met m'n luchtkwast) en de nodige dekals (ook weer nieuw). Het is een totaal nieuwe ervaring maar tot hier tot ben ik er tevreden mee.
Zij die twijfelen: GEWOON DOEN!

Paul

bollen neus

Zeg ik ook altijd, gewoon doen en minder over lullen en wat je dan zelf hebt gedaan daar heb ten minste plezier aan gehad ook het leren en de ervaringen kunnen ze jou nooit meer ontnemen.
Tip, neem genoeg tijd.
Den Eric.

philippe_007

Citaat van: modèlisme op 21 februari 2016, 11:09:09 AM
Hello Philippe,
Ik heb je bestelling niet binnen gekregen.
Het adres info en langs de website werken niet. Fout van de server. Hopelijk wordt er aan gewerkt, daar betaal ik toch voor.
Dus  bestellingen graag langs  pbmessingmodelbouw@skynet.be
Groetjes,
Paul.

Paul,

ik heb u een mail gezonden...

Mvgg,
Philippe

vyncky

Leuk Paul,

Ik begin aan de mijne, na de Mobexpo!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

philippe_007


krisds

Staat het grote voorbeeld hiervan niet in train world?

philippe_007

Paul (Just4Fun),
het zal bij mij ook mijn eerste setje worden, ik heb ook de bijwagen met laspost besteld en de H0 Bouwkraan dat enkele maanden geleden is uitgebracht door Paul heb ik destijds gekocht...
Direct 3 sets om te leren :-) 

Het solderen zie ik wel zitten, desnoods terug los solderen, opkuisen en opnieuw beginnen.
Op Rail was er een workshop messingskits bouwen, die mannen vertelde dat het belangrijk is eerst de stukken wat af te schuren voor deze te solderen, dan verwijder je de oxidatie en gaat het solderen veel vlotter. Als flux gebruikte ze fosforzuur.

ivm het verven, waar kunnen we de juiste kleur kopen? Heeft Paul deze ook in zijn cataloog?

En wat ik mij ook afvroeg, zitten de ramen ook in de set ? Of moeten we deze zelf nog maken?


loco

Enkele aanvullingen
Fosforzuur kon je vroeger gemakkelijk bij een apotheek krijgen. Zij gebruiken dit voor magistrale bereidingen. Tegenwoordig is het aantal magistrale bereidingen sterk teruggedrongen en hebben de meeste geen fosforzuur in huis. Ze kunnen het bestellen, maar ik vrees dat je dat niet krijgt in een flesje van 100 ml. Als je toch fosforzuur kunt bemachtigen, dan heb je meestal ook 100% puur fosforzuur. Die kan je nog verdunnen met één deel water.
Er zijn nog andere producten naast fosforzuur die ook goed zijn en die je in een doe het zelf zaak kunt vinden.
De flesjes die je bij de meeste handelaars vind op diverse beurzen bevatten meestal gekleurde (rose) en verdunde fosforzuur.

Het zuiver maken van het oppervlak is belangrijk. Licht opschuren is voldoende. eventueel met een glasvezelpotlood omdat dit minder agressief is dan een vijl of schuurpapier. De rest doet het vloeimiddel.

Als je werkt met een soldeerbout en klassiek soldeer dan is het belangrijk dat je snel bent. Vaak kan je in één trek twee delen onmiddellijk aan elkaar solderen. Je tijd nemen, mag ook, maar dan mag je wel niet te lang je soldeerbout tegen het messing houden, om vervorming van het materiaal te vermijden. Oefening baart kunst.

Persoonlijk werk ik het liefst met een weerstand soldeertoestel. Het biedt meer mogelijkheden, maar het blijft oefenen. Je mooi artikel hierover vind je op http://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/model-praktijk/weerstandsolderen. Ooit heeft ook Gerolf Peeters hierover een artikel geschreven in MSM.