Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Weer een koopgelegenheid minder

Gestart door jakke, 20 februari 2016, 13:29:27 PM

Havoc

Citaat van: 59erke op 20 februari 2016, 18:31:21 PMDegene die geen webshops hebben en op de proppen komen met eigen producties overleven het de dag van vandaag niet

Jocadis?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#31
Citaat van: Peter op 23 februari 2016, 18:05:23 PM
Nog vroeger was er een winkel in de Statiestraat in Berchem, bijna aan het punt waar de helling voor onder de brug te rijden.

Was voor de winkel toen niet de bushalte voor de bus 34 of zoiets?
 

janieburton

#32
Citaat van: centauri167 op 20 februari 2016, 17:32:50 PM
Citaat van: Koen op 20 februari 2016, 17:07:52 PM
Ik kocht zo'n 30 jaar geleden geregeld bij hem (toen zijn ouders ook nog in de zaak stonden). Hij had weinig of geen interesse in de modelbouwwereld, zijn ouders daarentegen waren zeer lieve mensen met een hart voor wat ze deden.
Deze gelatenheid van de zoon, zie je nu ook bij dit interview. Iemand die begeesterd is door de modelbouw zou er kapot van zijn als hij zijn zaak moest sluiten, hij niet.
Hij was eerder een commercant die het enkel om het geld deed. Het gevolg is dat men niet meer overeind blijft. Als je dit vergelijkt met Vanbiervliet om er maar een te noemen, deze mensen zijn begeesterd,gigantisch gemotiveerd.  Diit gecombineerd met een commercieel talent en een luisterend oor en een goede service zorgen er voor dat ze het zeer ver  schoppen. Voor mij alvast een reden om trouwe klant te zijn.

Mvg
Koen

Mooi verwoord Koen, in niche markten als de onze moet een verkoper zelf gebeten zijn door de passie voor zijn producten, anders maak je uiteindelijk geen kans.

Off record: zag onlangs nog een reportage over een platen/cd-winkel uit Geel die het nog steeds super doet in tegenstelling tot de meeste kleine handelaars in deze markt die één voor één moeten sluiten, maar die man was niet gewoon gebeten door de liefde voor muziek, hij wist er ook nog alles van. En zijn klanten konden dat duidelijk heel hard appreciëren.

Misschien wel maar met passie alleen worden ook geen rekeningen betaald, je moet ook een goede commerçant zijn om te overleven wat wil zeggen dat je ook veel moet inkopen wat de klanten willen of wat de klanten zouden kunnen willen kopen met de kans dat je met een stock blijft steken is ook groot.

Ook de inkoop prijzen voor de winkelier zij niet van de poes en daardoor krimpt de winstmarge.(Ooit al besproken in een ander draadje " Wat gaat er mis met de modeltrein winkels " ik dacht door RGP).

Een goede commerçant is ook iemand die sociaal is en tijd neemt voor zijn klanten.

En zoals je zegt het is een "niche" markt en waar wordt eerst op bespaard? Op niet noodzakelijke uitgaven en modeltreinen en andere hobby's zijn niet noodzakelijke uitgaven(Drones zitten de nu in de lift en RC had altijd al een grotere aanhang dan modeltreinen).

Elke modeltreinwinkel die sluit is een verlies!

 

itchy

Citaat van: Herwig op 23 februari 2016, 20:57:23 PM
Historische Antwerpse TreinenWinkels:
2.   Ook voor de geinteresseerden:  de winkel in de Statiestraat  1ste verdieping:                 
      't Flodderke Inkoop-Verkoop, werd later SpeelgoedArk         p/a  Statiestraat 137      2600 Berchem/Antwerpen (tel. 03 239 49 55 ...)
waaaw nostalgie! Heb ik super leuke herinneringen aan, hier kwam ik vaak als kind met m'n pa. Dank u pa om het modeltrein zaadje te planten, dank u t Flodderke om het te doen kiemen :-D. Hadden ze hier niet vooral tweedehands materieel?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Doornroosje

Klopt. Ook daar is het bij mij begonnen, op dezelfde manier (die vaders toch...).

Herwig

#35
Historische Antwerpse Treinenwinkels:                                                                                                      24 febr. 2016,

Heeft iemand indicatie wie de uitbaters waren van de winkels in de Kasteelpleinstraat
                                                                                          en aan de Grote Steenweg ?

En of die mensen (vroeger/later) nog iets anders zouden hebben verricht/betekend  in de modelspoorbranche ?

Aan de Grote Steenweg was dus het  "LocCenter", maar had de winkel in de Kasteelpleinstraat een aparte handelsnaam ?

( ModelTreinen Verschooten is simpel de familienaam van de uitbaters ... )

't Flodderke, alias SpeelgoedArk, had idd ook nogal wat 2deHandsmaterieel, naast fabrieksnieuwe dingen. (heb er nog mooie occasie Liliput-Dacker-wagentjes aangeschaft ...)

Stieven76

SpeelgoedArk heb ik als jonge gast (begin de 20) ook nog dikwijls geweest... Treintjes gedeelte was de trap op als ik me het nog goed herinner :) Kon daar wel een tijdje rondlopen..

marctje

Niet vergeten trains and tools van wijle Rik in Deurne daarna overgenomen door Collectorsbank in Wilrijk en mee verhuisd naar Berchem Grote steenweg. Ging daar mijn Amerikaans halen en ook de veilingen bekijken. Ook al een paar jaar weg.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marc goovaerts

Hij had zelfs aandacht voor N, waaronder heel wat Amerikaanse industriegebouwtjes die ook op een Belgische baan niet misstonden.

Herwig

#39
Trains & Tools:  voorheen Chalumano (was oorspronkelijk handel in prof. lasapparatuur):  eerst naast "brug v.d. azijn", even in de  Jacobsmarkt, dan Deurne, ...  ( voor de   "fusie"  met Collector ...)

Had Amerikaanse, maar veelal universeel bruikbare kit-bashing-spullen (o.a. DPM), onderdeeltjes & dingetjes allerhande .
Heb toen bij hem allerlei nuttigs ontdekt en gebruikt op het  "Petrol Zuid"-baantje ...
.
Uitbater Rik (+) werd  "gemist"  door Gerolf,   in post   #11-dd.  21 febr...


Geert

In mijn jonge tijd, had elke speelgoedwinkel een aanbod modeltreinen. 

In Wommelgem centrum waren er zo twee. Eén met vooral Marklin producten, de andere weet ik niet meer.

In Borgerhout langs de Herentalse baan richting Antwerpen (schuin over de Zwitserse apotheek) was ook een speelgoedwinkel met een ruim aanbod  modeltreinen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PaulC

#41
In de jaren 70-80 op de Turnhoutsebaan in Deurne, schuin tegenover het vredegerecht (oud gemeentehuis van Deurne) : Marcel Tiebos Modelbouw
Ik dacht zelfs dat daar de roots liggen van MTD Treinenclub (Suske, ,spreek me tegen als ik het mis heb)

Paul

SuSke

Klopt volledig Paul.

Hoe is het ginder in het verre Spanje? Nog geen zin om eens terug over te komen?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jurgen

Hoe meer reacties ik hier lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat er hier alleen maar oude mensen op het forum zitten met een gevoel van "vroeger was het allemaal beter".

Vroeger is voorbij hoor, we zijn in het heden. Die scheet die 5 minuten geleden nog zo stonk is zelfs nu al een vage herinnering.

Die "goeie" tijd komt niet meer terug, we moeten mee gaan met de evolutie. Die evolutie bestaat erin dat er nog slechts enkele handelaars overblijven en dat ook van de bestaande handelaars op termijn nog een deel zal verdwijnen.
Vroeger werden modeltreinen door onze buurman verkocht. Nu is dat nog steeds zo, alleen moeten we de betekenis van "buurman" anders gaan bekijken. Die Duitser met zijn internetwinkel is nu even goed als onze vroegere buurman, alleen spreekt hij een andere taal en heb je er een speciaal kastje voor nodig om eraan te geraken.
Is het even gezellig als onze vroegere buurman? Nee, maar het is niet anders, we moeten mee met de tijd!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

CiteerDie "goeie" tijd komt niet meer terug

Dat weet ik Jurgen,, en ik moet eerlijk toegeven dat 98 % van mij modelspoor aankopen van Duitse webshops komt, om de eenvoudige reden dat het goedkoper is, dat ze meestal een zeer ruim assortiment hebben en dat ze uitstekende service geven.

Maar....

Allemaal goed en wel als je al wat ervaring in modelspoor hebt, maar waar ga je als leek/beginneling heen als je uitleg moet hebben (niet iedereen heeft een PC of leest MSM enz. Zonder winkels jaag je potentiele nieuwkomers naar andere hobbies die wel winkels hebben in bijna elke stad. (maar helaas zijn daar ook 'doosjesverkopers' bij).
Met vriendelijke groeten
Peter