Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 156

Gestart door Michael, 20 februari 2016, 09:50:52 AM

Michael

Nog een week te gaan en dan ligt het volgende nummer alweer op de deurmat, misschien dat luc dit weekend het inkijk exemplaar al kan laten zien?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

nog geen inkijkexemplaar online te zien
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Jullie doen mij werken in 't weekend.  :-\


luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Schoon werk voor het MSM team

Michael

Luc dat werken heeft wel resultaat opgeleverd, bedankt voor het inkijk nummer, ziet er weer veel belovend uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

Bedankt Luc,

Toch een groot aantal nieuwigheden voor N schaal deze keer.
Wat mij wel opvalt is dat er vb. bij MTE niks op de site te merken is van die nieuwigheden (was trouwens eerder dit jaar met het type 59 ook)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Citaat van: Michael op 20 februari 2016, 21:13:23 PM
Luc dat werken heeft wel resultaat opgeleverd, bedankt voor het inkijk nummer, ziet er weer veel belovend uit.

+1  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GDE

het voorwoord van Guy doet wel nadenken over de toekomst van onze hobby. We zien steeds meer grote merken in de problemen geraken maar ook onze eigen Belgische modeltreinwinkels slanken af.  Gelukkig hebben we toch wel winkeliers die behoorlijk wat investeren in Belgische modellen en die toch wel een betere feeling hebben met de vraag van de Belgische treinliefhebbers. Dat de prijzen van treinen gestegen zijn in de loop van de jaren daar is waarschijnlijk weinig aan te doen gezien alles in prijs stijgt en de detailleringen ook hoger liggen. Het moet natuurlijk wel nog betaalbaar blijven ook. Aan nutteloze gadgets hebben we echter weinig en zeker als je daar veel moet voor bijbetalen. Zo denk ik bv aan draaiende ventilatoren in de loc, wie ziet dat op de modelbaan? of bv rook,  persoonlijk voor mij volledig overbodig gezien dit nog niet zoals de echte loc's is maar wie kan dit nu op zijn modelbaan inzetten?  Of je moet de ramen open zetten in je hobbyruimte.  Maar dat we voor hetzelfde model plots meer moeten betalen omdat die van invoerder veranderd is dat vind ik persoonlijk een ferme domper. Ook is het inderdaad zoals Guy schrijft dat bepaalde merken echt geen feeling met de Belgische markt hebben. Waarom zijn er na al die jaren nog steeds geen gewone groene M2 rijtuigen in tijdperk 4 van Marklin?  Ondertussen heb ik persoonlijk al genoeg M1, L en K rijtuigen van olaerts gekocht dat die M2 voor mij  niet meer hoeven.  Ook ben ik nog eens met de rijtuigen van olaerts goedkoper af.  Als ik zie wat onze Belgische handelaars gaan uit brengen dan kunnen we gelukkig als Belgische liefhebbers toch wel voor enkele jaren nog weg.

Peter

Het is niet enkel in Belgie het geval hoor.
In het voorwoord van het MIBA messeheft staat ook nog eens de opmerking  dat de zaal veel minder "bevolkt" was met standhouders.
Een steeds groter aantal haakt af omdat de prijs voor een stand schandalig duur wordt, waardoor veel kleinere merken afhaken of in een enkel geval hun produkten ook samen met een andere standhouder doen.

Wat detaillering van modellen betreft: in sommige gevallen wordt er inderdaad overdreven, en moeten sommige merken een stapje terug doen.
Een goed voorbeeld is bv. Brawa.  Die brengen hun nieuwe modellen uit in verschillende 'supering' klassen
De nieuwe Gravita bv. Kan je kopen 'digitaal' met alle snufjes (rook, dig. koppeling, geluid, ventilators enz.) of gewoon analoog waar je desnoods zelf een decoder insteekt. Het nadeel (nadeeltje) is dan weer dat je niet alle snufjes kan gebruiken, maar het model is wel de helft goedkoper.
Het tegenovergestelde heb je bv. bij Lenz. Daar ben je gedwongen het model met alle snufjes kopen want het is de enige versie 
Met vriendelijke groeten
Peter

GDE

Dat is het hem juist Peter,  zelf zou ik ook wel eens een loc met sound kopen maar meer hoeft echt niet.  90a 100€ extra voor sound is voor mij al genoeg. Soms koop ik de loc zonder sound als er niet genoeg budget is en zal die achteraf van sound voorzien.  Maar sommige modellen moet je ofwel met alle opties nemen ofwel zonder... Ik geef meer om een correct model dat perfect van maat is en de juiste details heeft dan om de speelmogelijkheden.  Meestal is dat dan een loc van ongeveer 180€ maar als die perfect is dan geef ik die prijs.  Sommige fabrikanten durven weleens een loc uitbrengen met afwijkende afmetingen in bepaalde details die toch behoorlijk opvallen. Als je dan net op hetzelfde moment een andere fabrikant hebt die hetzelfde model uit brengt met wel de juiste details en afmetingen dan kies ik voor de betere. Sommige fabrikanten durven zelfs steeds dezelfde versies uitbrengen. Kijk maar naar Marklin met de M2 rijtuigen die steeds in tijdperk 3 uitkomen,  de groene in tijdperk 4 zijn ze blijkbaar vergeten of weten ze het bestaan er niet van?  Roco bracht heel lang geleden een heel mooie nmbs bakwagen uit in tijdperk 3 maar hetzelfde model kan ook in tijdperk 4 maar die komt er maar niet. Waarom brengt roco niet meer verschillende versies van de 62 uit? Maar hoeveel keer hebben ze de blauwe 6215 wel uit gebracht?  Er zijn nochtans veel verschillende groene varianten die niet werden uit gebracht. Tja wat je niet op de markt brengt kan je ook niet verkopen hè.  Nog een geluk dat vanbiervliet dan wel weer meer versies voorziet van hun 62. 

59erke

Citaat van: geert desc op 21 februari 2016, 10:29:41 AM
het voorwoord van Guy doet wel nadenken over de toekomst van onze hobby. We zien steeds meer grote merken in de problemen geraken maar ook onze eigen Belgische modeltreinwinkels slanken af.  Gelukkig hebben we toch wel winkeliers die behoorlijk wat investeren in Belgische modellen en die toch wel een betere feeling hebben met de vraag van de Belgische treinliefhebbers. Dat de prijzen van treinen gestegen zijn in de loop van de jaren daar is waarschijnlijk weinig aan te doen gezien alles in prijs stijgt en de detailleringen ook hoger liggen. Het moet natuurlijk wel nog betaalbaar blijven ook. Aan nutteloze gadgets hebben we echter weinig en zeker als je daar veel moet voor bijbetalen. Zo denk ik bv aan draaiende ventilatoren in de loc, wie ziet dat op de modelbaan? of bv rook,  persoonlijk voor mij volledig overbodig gezien dit nog niet zoals de echte loc's is maar wie kan dit nu op zijn modelbaan inzetten?  Of je moet de ramen open zetten in je hobbyruimte.  Maar dat we voor hetzelfde model plots meer moeten betalen omdat die van invoerder veranderd is dat vind ik persoonlijk een ferme domper. Ook is het inderdaad zoals Guy schrijft dat bepaalde merken echt geen feeling met de Belgische markt hebben. Waarom zijn er na al die jaren nog steeds geen gewone groene M2 rijtuigen in tijdperk 4 van Marklin?  Ondertussen heb ik persoonlijk al genoeg M1, L en K rijtuigen van olaerts gekocht dat die M2 voor mij  niet meer hoeven.  Ook ben ik nog eens met de rijtuigen van olaerts goedkoper af.  Als ik zie wat onze Belgische handelaars gaan uit brengen dan kunnen we gelukkig als Belgische liefhebbers toch wel voor enkele jaren nog weg.

Guy heeft het eerder ook al bij het rechte eind gehad. Kijk maar in het voorwoord van MSM 145 over N schaal en Belgische modellen.
Hij heeft daar ook de nagel op de kop geslagen. Hij zou eigenlijk een goede vertegenwoordiger van ons modelspoorders zijn bij de fabrikanten  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Ben ik weer eens bij de gelukkige ?

De nieuwe uitgave zat in de bus...

Weet weer wat gelezen in het klein verlet  :D :D :D

gardevil

Hier ook in de bus, hij is al bijna uit ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?